Για την ενότητα της Αριστεράς...Για μια πολυκεντρική Αριστερά...Για την ενότητα στη βάση

Κυριακή, 21 Ιουνίου 2015

(Το Έθνος του Μπόμπολα για τον ρωσικό αγωγό )! Μνημόνιο με τη Ρωσία για τον νέο αγωγό αερίου

Το πρώτο βήμα για την υλοποίηση ενός μεγάλου ενεργειακού επενδυτικού σχεδίου, ύψους 2 δισ. ευρώ, αυτού της κατασκευής αγωγού μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου επί ελληνικού εδάφους, έγινε χθες στην Αγία Πετρούπολη, με την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας από τους υπουργούς Ενέργειας, Π. Λαφαζάνη και Αλ. Νόβακ.

Μνημονίο συνεργασίας Ελλάδας - Ρωσίας υπέγραψαν χθες στην Αγία Πετρούπολη οι υπουργοί Ενέργειας Π. Λαφαζάνης και Αλ. Νόβακ για την υλοποίηση ενός μεγάλου ενεργειακού επενδυτικού σχεδίου ύψους 2 δισ. ε
Μνημονίο συνεργασίας Ελλάδας - Ρωσίας υπέγραψαν χθες στην Αγία Πετρούπολη οι υπουργοί Ενέργειας Π. Λαφαζάνης και Αλ. Νόβακ για την υλοποίηση ενός μεγάλου ενεργειακού επενδυτικού σχεδίου ύψους 2 δισ. ευρώ, της κατασκευής αγωγού μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου επί ελληνικού εδάφους
Ο «Νότιος Ευρωπαϊκός Αγωγός» (ΝΕΑ) θα αποτελεί την επέκταση του «Τουρκικού Αγωγού» (Turkish Stream) -που έχουν συμφωνήσει να κατασκευάσουν Μόσχα και Αγκυρα- και έχει ως στόχο να αποτελέσει ένα τμήμα του νέου διαδρόμου που αναζητά η Ρωσία για τον εφοδιασμό με φυσικό αέριο των ευρωπαϊκών κρατών.
Είναι γνωστές οι αποφάσεις της Ρωσίας να διακόψει από το 2019 την παροχή μέσα από το δίκτυο των αγωγών της Ουκρανίας. Ο «Turkish Stream» διασχίζει τη Μαύρη Θάλασσα και φτάνει στην Τουρκία μέχρι τα σύνορα με την Ελλάδα.
Ο «ΝΕΑ» θα χρηματοδοτηθεί σε πρώτη φάση εξ ολοκλήρου από τη Ρωσία, όπως δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας της χώρας, Αλ. Νόβακ, διευκολύνοντας με τον τρόπο αυτό την Ελλάδα, λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει.
Το μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στους δύο υπουργούς Ενέργειας αλλά και η κοινή δήλωση που υπέγραψαν ο κ. Λαφαζάνης με τον πρόεδρο της «Τράπεζας Ανάπτυξης και Διεθνών Οικονομικών Υποθέσεων», Βλ. Ντιμίτριεφ, προβλέπουν ότι ελληνική και ρωσική πλευρά θα ιδρύσουν «Εταιρεία Ειδικού Σκοπού», που έχει ως σκοπό τη διαχείριση, την κατασκευή και την ολοκλήρωση του «Νότιου Ευρωπαϊκού Αγωγού».
Ο «ΝΕΑ» θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται το 2016 και θα έχει τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2019, ενώ η χωρητικότητά του θα είναι 47 δισ. κυβικά μέτρα.
Ετσι θα συσταθεί κοινή εταιρεία με τη συμμετοχή ως στρατηγικών επενδυτών της ρωσικής Τράπεζας Ανάπτυξης και Διεθνών Οικονομικών Υποθέσεων (VEBcapital) και της νεοσύστατης εταιρείας του ελληνικού Δημοσίου, της Δημόσιας Επιχείρησης Ενεργειακών Επενδύσεων (ΔΕΠΕΝ ΑΕ). Οι δύο μέτοχοι θα έχουν μερίδιο συμμετοχής από 50%, ενώ σύμφωνα με το μνημόνιο μπορούν να δεχθούν, πουλώντας μετοχές, τη συμμετοχή και άλλων επενδυτών.
Κοινή εταιρεία
Η νέα κοινή εταιρεία θα είναι ο ιδιοκτήτης του «ΝΕΑ» και θα έχει την ευθύνη για τον σχεδιασμό, τη χρηματοδότηση, την κατασκευή, τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου. Αυτό θα αποτελείται από αγωγούς, σταθμούς συμπίεσης, καθώς και άλλες υποδομές απαραίτητες για τη λειτουργικότητά του. Τα επόμενα βήματα του έργου είναι η προετοιμασία της μελέτης βιωσιμότητας, των τεχνικών και άλλων μελετών σχεδιασμού του «ΝΕΑ».
Σύμφωνα με το άρθρο 3 του μνημονίου, «η ρωσική πλευρά θα διευκολύνει την εταιρεία ειδικού σκοπού για την απόκτηση της αναγκαίας χρηματοδότησης για την υλοποίηση και εκτέλεση του έργου, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης σκοπιμότητας που θα εκπονηθεί σε συνέχεια της υπογραφής του παρόντος μνημονίου, και η οποία χρηματοδότηση θα δοθεί με την εγγύηση του οικονομικού οφέλους της διέλευσης φυσικού αερίου από τον Νότιο Ευρωπαϊκό Αγωγό».
Η πρόθεση των Ρώσων είναι ο «ΝΕΑ» μετά την Ελλάδα να επεκταθεί στα Σκόπια, στη Σερβία και από εκεί στην Ουγγαρία. Πηγές λένε ότι έχει βολιδοσκοπηθεί και η Ιταλία. Ωστόσο, οι δύο βόρειες από την Ελλάδα βαλκανικές χώρες φέρονται να είναι επιφυλακτικές απέναντι στο ρωσικό εγχείρημα, ενώ και η Τουρκία αντιμετωπίζει εσωτερικά προβλήματα μετά τις τελευταίες εκλογές. Γεγονότα που δοκιμάζουν... την αντοχή αυτού του επενδυτικού σχεδίου.
«ΝΕΑ» και «Turkish Stream»
Μοχλός πίεσης για τον αγωγό της Gazprom
Ως μοχλός πίεσης προς τους Γερμανούς προκειμένου να συμφωνήσουν στην κατασκευή νέου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου της Gazprom, λένε αναλυτές, ότι χρησιμοποιήθηκε από τους Ρώσους ο «Turkish Stream» και ο «ΝΕΑ». Δεν είναι τυχαίο, συνεχίζουν οι ίδιοι παράγοντες, πως μία μέρα πριν από την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας ανάμεσα σε Αθήνα και Μόσχα για τον «Νότιο Ευρωπαϊκό Αγωγό», τέσσερις μεγάλοι ενεργειακοί κολοσσοί συμφώνησαν με αντίστοιχο κείμενο στην κατασκευή διπλού μεγάλου αγωγού από τη Ρωσία στη Γερμανία μέσω της Βαλτικής Θάλασσας. Η ρωσική Gazprom, η γερμανική EON, η ολλανδικών και βρετανικών συμφερόντων Shell και η αυστριακή OMV υπέγραψαν στην Αγία Πετρούπολη μνημόνιο συνεργασίας για την κατασκευή διπλού αγωγού που θα φέρνει φυσικό αέριο ποσοτήτων 55 δισ. κυβικών μέτρων για την κάλυψη αναγκών των ευρωπαϊκών χωρών.
Συνεργασία
Οι προαναφερόμενες εταιρείες έχουν κατασκευάσει και τον αγωγό Nord Med που ακολουθεί την ίδια διαδρομή και εφοδιάζει με αέριο τη Γερμανία. Εχουν μία δοκιμασμένη κι επιτυχημένη συνεργασία και το εγχείρημα θεωρείται ως εκ τούτου πιο ώριμο σε σχέση με τον Turkish Stream και τον «ΝΕΑ». Ετσι οι Ρώσοι με τον τρόπο αυτόν διασφαλίζουν με βεβαιότητα έναν σίγουρο εναλλακτικό διάδρομο μεταφοράς ποσοτήτων αερίου προς τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, στο πλαίσιο και των αποφάσεών τους να διακόψουν από το 2019 την προμήθεια μέσω του δικτύου των αγωγών της Ουκρανίας. Ο υπουργός ΠΑΠΕΝ Π. Λαφαζάνης, πριν από δύο μήνες, είχε επισημάνει την ανάγκη της επίσπευσης συμφωνίας με τη Μόσχα προκειμένου να κερδηθεί το έδαφος έναντι του γερμανικού αγωγού.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ

http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22770&subid=2&pubid=64205337

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου