Για την ενότητα της Αριστεράς...Για μια πολυκεντρική Αριστερά...Για την ενότητα στη βάση

Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2014

Lady Gaga: Η Γυμνή Αλήθεια Της Επίσκεψής Της Στην Ελλάδα «Το άλλοτε κερδισμένο παιχνίδι της πρόκλησης μοιάζει πια χαμένο»-ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΔΕΔΕ


























http://www.yupiii.gr/apopsi/c72107/Lady_Gaga_H_Gymnh_Alh8eia_Ths_Episkeyhs.html

Η Lady Gaga είναι εδώ και κάποιες ώρες στη χώρα μας και τα media έχουν γεμίσει με το όνομά της και την τόσο «άγρια» πλέον εικόνα της.

Η αλήθεια είναι πως, δυστυχώς, οι περισσότεροι καλλιτέχνες που κάνουν τεράστιο θόρυβο στο ξεκίνημά τους είναι πολύ δύσκολο να διατηρηθούν ψύχραιμοι στη συνέχεια. Η Lady Gaga, όμως, είναι μια μοναδική περίπτωση που, πέρα από τη μουσική επιτυχία στα πρώτα της βήματα, πρόσφερε στο κοινό και μια εξαιρετική και διαφορετική εικόνα -κάτι που την έκανε αμέσως μια νέα πρόταση.

Από το ξεκίνημά της, οι συνεργασίες της ήταν κορυφαίες. Φορούσε ρούχα του Alexander Mc Queen, που τώρα είναι σε μουσεία Μόδας, σκηνοθετούσε τα video clips της ο Στίβεν Κλάιν, ένας από τους «μάγους» της εικόνας και της φωτογραφίας Μόδας, και  έκανε όλες τις εμφανίσεις της υπό την επιμέλεια του Νικολά Φορμιτσέτι, του σπουδαίου creative director Μόδας. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με την τόλμη της, με το γεγονός ότι δεν την ενδιέφερε να βγαίνει «γκόμενα», αλλά να παρουσιάζει μια περσόνα μεταξύ φρικιού και έργου Τέχνης, την έκαναν γρήγορα την αγαπημένη της μουσικής, των media, της μόδας και το σημαντικότερο, της ποπ μουσικής. Όλα αυτά, όμως, με την επιμέλεια και υπό την καθοδήγηση ανθρώπων με μεγάλο ταλέντο και εξαιρετικές αισθητικές αναφορές. Έτσι, κάθε εμφάνισή της, όσο εκκεντρική και αν ήταν, είχε πάντα αυτό το «άγγιγμα» που κατάφερνε να μην τη βγάζει τελικά φτηνή. 

Την  ίδια πορεία είχε παράλληλα και η μουσική της: Είχε βρει ένα νέο χαρακτηριστικό ήχο και, καθώς είναι και η ίδια μουσικός, δούλευε πάνω στα τραγούδια της, ενώ ταυτόχρονα ΑΚΟΥΓΕ τη γνώμη των παραγωγών και της εταιρίας της.

Και κάπου εκεί είναι που συμβαίνει η ανατροπή: Με τόση δημοσιότητα και επιτυχία, αρχίζει, όπως όλα δείχνουν, να κάνει μόνο του κεφαλιού της. Να προσβάλλεται από αυτή την ύπουλη ασθένεια που χτυπάει πολύ συχνά τους ανθρώπους που γεύονται για πρώτη φορά την απόλυτη κορυφή. Να πιστεύει δηλαδή πως μπορεί να τα κάνει όλα μόνη της, πως όσα της συμβαίνουν δεν είναι αποτέλεσμα δουλειάς όλης της ομάδας, αλλά καθαρά δικής της. Και εκεί ακριβώς ξεκινάει πάντα η πτώση. Η μουσική της αρχίζει ξαφνικά να γίνεται σχεδόν πειραματική και τα τραγούδια της αρχίζουν να μην ενδιαφέρουν τον κόσμο. Παράλληλα, οι εμφανίσεις της γίνονται όλο και πιο γυμνές, όλο και πιο «άγριες», όλο και πιο αποκρουστικές για ένα κοινό που αγάπησε μια pop star κι αυτή εξελίσσεται σε art installation - με τη διαφορά ότι αυτή τη φορά είναι δημιούργημα ενός όχι και τόσο ταλαντούχου εικαστικού. Kαι το σημαντικότερο: όλο αυτό το «κατασκεύασμα» δεν εκτίθεται σε μία γκαλερί με επεξήγηση της ιδέας, αλλά κάνει περιοδεία τραγουδώντας live και θέλει να γεμίσει στάδια κι όχι να εκτιμηθεί από ένα μικρό φιλότεχνο κοινό.

Δυστυχώς, στη ζωή δεν μπορείς να τα έχεις όλα. Αν θες να είσαι εικαστικός καλλιτέχνης, η θέση σου είναι σε χώρους Τέχνης και τα λεφτά σου είναι ανάλογα με το μέγεθος αυτού του κοινού, κι αν θες να είσαι ποπ σταρ, να κάνεις συναυλίες, παγκόσμιες περιοδείες και να γεμίζεις αρένες, πρέπει να κάνεις κάτι γι’ αυτό το κοινό, που είναι το ίδιο με αυτό της Μπιγιονσέ και της Ριάνα. Στο μπερδεμένο μυαλό τής Lady Gaga όλα αυτά έχουν γίνει ένα, και το παιχνίδι της πρόκλησης, του κιτς, του ποπ και της μαζικής αποδοχής δείχνει να είναι πλέον χαμένο. 

Η εμφάνισή της στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» το βράδυ της Τετάρτης ήταν ακριβώς όλα τα παραπάνω  μπερδεμένα πράγματα μαζί: Μία γυναίκα που θέλει να έχει το απόκοσμο ύφος της art performer και φίλης της Μαρίνας Αμπράμοβιτς, με αποκριάτικες αναφορές στο γνωστό έργο με τη γέννηση της Αφροδίτης του αναγεννησιακού ζωγράφου Μποτιτσέλι, με τακούνια και στρινγκ από στριπτιτζάδικο, να τη συνοδεύουν και να τη μεταφέρουν στους ώμους τους δύο χορευτές από ρέιβ πάρτι των ΄90s. Και πίσω, μια πόρτα αεροδρομίου, κάτι φύλακες ξέμπαρκοι και μερικοί κάδοι σκουπιδιών. 

Η Lady Gaga δείχνει ξεκάθαρα να έχει παρασυρθεί από το φάντασμα της επιτυχίας της και να νομίζει πως έχει τη δύναμη και το υπόβαθρο να κάνει ό,τι θέλει - κι αυτό να είναι καλλιτεχνικό. Δυστυχώς, δεν το καταφέρνει. Και αν δεν έχει την εξυπνάδα ή το ένστικτο να αναδιπλωθεί και να ξαναρχίσει με τον ίδιο τρόπο και με ανθρώπους ταλαντούχους δίπλα της, όπως τότε που μας εντυπωσίαζε για τους σωστούς λόγους, σε λίγα χρόνια θα λέμε όλοι «Θυμάσαι τη Lady Gaga;».


Περισσότερα κείμενα από τον Γιώργο Δέδε: http://www.yupiii.gr/lists/authors/giorgosdedes/


http://farmakoglwssa-kirki.blogspot.gr/2014/09/lady-gaga.html


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου