Παναγιώτης Μαντάς
Ένα μήνα μετά την τραγωδία στην Αττική σηκώνεται ένας νέος καπνός. Είναι ο καπνός από την «φωτιά» της επιχείρησης συγκάλυψης που φαίνεται πως έχει μπει για τα καλά σε εφαρμογή.
Υπήρχε το «άνευ προηγουμένου» γεγονός η κυβέρνηση να μην έχει παραγγείλει στον γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης να διενεργήσει ένορκη διοικητική εξέταση (Ε.Δ.Ε.) όπως όφειλε θεσμικά, ανεξάρτητα από την έρευνα που κάνει η δικαιοσύνη, κάτι το οποίο εγείρει υποψίες δημιουργίας ενός σκηνικού αλληλο-κάλυψης και αμοιβαίας διαγραφής των ευθυνών της κυβέρνησης και ανώτερων κρατικών στελεχών που χειρίσθηκαν την υπόθεση.
Θα μπορούσε βέβαια κάποιος, μέσα στην βιομηχανία του «Όλα Είναι Επικοινωνία» του μεταλλαγμένου ΣΥΡΙΖΑ, αναστρέφοντας την πραγματικότητα να ισχυρισθεί ότι η κυβέρνηση δεν διέταξε την ΕΔΕ για να μην θεωρηθεί πως… παρεμβαίνει στο έργο της δικαιοσύνης.
Ήρθε όμως στο φως μια αποκάλυψη που δεν αφήνει περιθώρια για δεύτερες σκέψεις.
Δημοσιεύθηκε (Iskra 24/8ου κ.α.) – χωρίς να διαψευσθεί από την κυβέρνηση και την ηγεσία της δικαιοσύνης – η παραγγελία της εισαγγελέως κ. Βαρβάρας Γνεσούλη προς την πυροσβεστική, το λιμενικό και την αστυνομία που αφορά την λήψη μαρτυρικών καταθέσεων. Απ΄ την παραγγελία προκύπτει ότι εξελίσσεται δικαστικό πραξικόπημα, αφού με βάση το σκεπτικό της «ουσιαστικά αποκλείεται η διερεύνηση τυχόν διάπραξης κακουργημάτων από κρατικούς λειτουργούς ή εντεταλμένα πρόσωπα».
Ταυτόχρονα, είχαμε την επίσκεψη του κ. Πάιατ στη κ. Δούρου, στο στέλεχος εκείνο της ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ το οποίο συμβολίζει με τον πιο εμφαντικό τρόπο (Μάνδρα – Μάτι) το κράτος της φαλκίδευσης και της τραγωδίας που επιβάλει το καθεστώς των μνημονίων και της ευρωκρατίας στη χώρα. Κατά την επίσκεψή του αυτή ο κ. Πάιατ. εν όψη της ΔΕΘ, τόνισε για μια ακόμη φορά το ζωηρό ενδιαφέρον που δείχνουν οι ΗΠΑ για την βόρεια Ελλάδα και τα δυτικά Βαλκάνια.
Δεν περιορίστηκε όμως σε αυτό. Αναφέρθηκε και στις πυρκαγιές της Αττικής παραλληλίζοντάς τες με την καταστροφική πυρκαγιά στην Καλιφόρνια η οποία (κατά το ανάλογο της Νέας Ορλεάνης) αποδίδεται αποκλειστικά στα στοιχεία της φύσης και στην κλιματική αλλαγή και πρότεινε μάλιστα την ανταλλαγή τεχνογνωσίας επ΄ αυτού! Αν πρόκειτο βέβαια για κάποιες άλλες χώρες του πλανήτη οι ΗΠΑ μπορεί να συζητούσαν ακόμη και την έκδοση ταξιδιωτικής οδηγίας εναντίον τους. Αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με την περίπτωση των Τσίπρα – Κοτζιά οι οποίοι, εκτός των μνημονίων, περατώνουν και με ταχύτητες «fast track» (στα πρότυπα του ανεκδιήγητου Τζουκάνοβιτς του Μαυροβουνίου), μια αναντικατάστατη υποδομή για το άνοιγμα του επόμενου μεγάλου κεφαλαίου των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων της Δύσης, που ονομάζεται Βαλκανική.
Ύστερα από την πιο πάνω τοποθέτηση του «ύπατου αρμοστή» πως είναι δυνατόν η μνημονιακή συμπολίτευση Κυριάκου Μητσοτάκη και Ποταμο – ΚΙΝ.ΑΛ. και όσα από τα καθεστωτικά ΜΜΕ ποντάρουν σε αυτή, να σηκώσουν αντιπολιτευτικά το θέμα; Και φυσικά ούτε λόγος για το καραμανλικό μπλοκ που πέραν του ότι μόνο αντιπολίτευση δεν ασκεί, έχει «κάψει τη γούνα του» στις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007 και 2009 (προοίμιο των σημερινών) και ως γνωστόν στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σκοινί.
Γίνεται επομένως προσπάθεια «στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο» να υπάρξει ένα ευρύτερο πλέγμα πολιτικής συγκάλυψης το οποίο είναι αναγκαίο για να μπορέσει η κυβέρνηση να περάσει τον «κάβο» της τραγωδίας στην Ανατολική Αττική, κάτι που προϋποθέτει βέβαια και την δικαστική συγκάλυψη της υπόθεσης αυτής.
Μιας υπόθεσης που δεν έχει ανάλογή της στη νεότερη ιστορία, παρά την υπόθεση των εγκληματικών ευθυνών του μετεμφυλιακού κράτους στους μεγάλους σεισμούς του 1953 στο Ιόνιο, όπου οι κάτοικοι δεν είχαν ενημερωθεί για το ενδεχόμενο ενός νέου ισχυρού σεισμού για να απομακρυνθούν από τα σπίτια τους, ενώ το ελληνικό πολεμικό ναυτικό έστερξε προς βοήθεια όταν το πολεμικό ναυτικό άλλων χωρών ήταν ήδη εκεί.
Κατά πόσο όμως είναι εφικτό να προχωρήσει η επιχείρηση συγκάλυψης από μια κυβέρνηση που οφείλει την συνέχειά της στην σιδηρά πυγμή των επικυρίαρχων της χώρας και στην αφανή στήριξη των ΝΔ – ΚΙΝΑΛ και λοιπών παλαιο-μνημονιακών; Πως θα υπερκερασθούν στοιχεία που κυριολεκτικά βοούν, δίχως να κατρακυλήσουμε στα επίπεδα της διατεταγμένης δικαιοσύνης του μετεμφυλιακού ελληνικούκράτους;
Μέσα στον Σεπτέμβρη λόγω της εξέλιξης της δικαστικής διερεύνησης, υποχρεωτικά, θα αρχίσουν να έρχονται στην επιφάνεια στοιχεία που θα φωτίζουν περισσότερο τα γεγονότα ανοίγοντας ένα ακόμη μέτωπο για το καθεστώς των μνημονίων και της ευρωκρατίας.
Προς το παρόν αξίζει να σταθούμε σε ορισμένα ενδεικτικά σημεία από την έκθεση του πραγματογνώμονα αντιστράτηγου ε.α. της πυροσβεστικής – νομικού Ανδριανού Γκουρμπέτση που κατατέθηκε πρόσφατα στη δικαιοσύνη εκ μέρους οικογενειών των θυμάτων. Μια εμπεριστατωμένη έκθεση – καταπέλτη που μιλάει για εγκληματικά λάθη, ολιγωρίες και αρρυθμίες και δύσκολα θα αποσιωπηθεί.
Αναδεικνύουμε μερικά καίρια σημεία της έκθεσης χωρίς να σταθούμε στις τεχνικές και νομικές κρίσεις της, αποκομίζοντας πάντως την εντύπωση πως και χωρίς αυτές προσφέρει υλικό που κονιορτοποιεί κάθε λογική συσκότισης των πραγματικών αιτιών και συγκάλυψης των ευθυνών:
–Καταρχήν σημειώνουμε πως, όπως αναφέρει η έκθεση: «Δεν υπήρξε εναέρια επιτήρηση στην Αττική, κατά την ημέρα της πυρκαγιάς, ούτε πριν την έναρξη της πυρκαγιάς στην Κινέττα, ούτε πριν την έναρξη της πυρκαγιάς στο Νταού Πεντέλης, με τα προβλεπόμενα από τον Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της ΠΕ.ΠΥ. – άγνωστο γιατί – όταν η Κατηγορία Κινδύνου είναι 4».
Επισημαίνουμε πως πρόνοια για εναέρια επιτήρηση στην Ανατολική Αττική δεν υπήρξε ούτε μετά τις 12μμ που οι δυνάμεις της πυροσβεστικής (όπως θα δούμε πιο κάτω) είχαν μεταφερθεί στην πυρκαγιά της Κινέττας, και η Ανατολική Αττική, μια μέρα όπου ο δείκτης Κινδύνου ήταν 4, έμενε ακάλυπτη!
-Εναέρια επιτήρηση δεν υπήρξε και για την αποτροπή της κυκλοφοριακής συμφόρησης, παρότι – κατά την έκθεση – η αποτροπή πιθανής κυκλοφοριακής συμφόρησης σε αυτές τις περιπτώσεις είναι απ΄ τα κύρια καθήκοντα της ΕΛ.ΑΣ. και προβλέπεται ρητά απ΄ τους σχετικούς κανονισμούς, με τις γνωστές τραγικές συνέπειες θανατηφόρων εγκλωβισμών.
[Θα ήταν σημαντική συμβολή στην ανατομία του ελληνικού κράτους μια έρευνα για το πόσες ώρες πτήσης γράφουν τα ελικόπτερα της ΕΛ.ΑΣ. στις «επιτηρήσεις» λαϊκών κινητοποιήσεων καθώς και άλλα κρατικά ελικόπτερα στην μεταφορά μεγαλόσχημων κυβερνητικών στελεχών σε φιέστες ανά τη χώρα, και πόσες τις ημέρες που ο δείκτης κινδύνου πυρκαγιών βρίσκεται στο 4 ή/και υπάρχουν κίνδυνοι από επαπειλούμενες κυκλοφοριακές συμφορήσεις]
-Ανεξάρτητα όμως από την απουσία εναέριας επιτήρησης η έκθεση καταδεικνύει (αυτόπτης μάρτυρας κ.ά.) πως από τον πραγματικό χρόνο έναρξης της πυρκαγιάς μέχρι τις πρώτες εντολές στα πυροσβεστικά οχήματα μεσολάβησε μισή ώρα! και αμφισβητεί τα στοιχεία που δίνει η Πυροσβεστική.
-Αλλά εκτός από την καθυστέρηση στην πρώτη αντίδραση γιατί χάθηκε στην συνέχεια ο έλεγχος της κατάστασης;
Από τις 17.17 – 17.30μμ οπότε η φωτιά παίρνει διαστάσεις και «γίνεται πυρκαγιά» η έκθεση θεωρεί πως λόγω της διαμόρφωσης του ανάγλυφου της περιοχής δε μπορούσε να υπάρξει συντονισμός των επίγειων δυνάμεων παρά μονάχα από ένα εναέριο μέσο. Τέτοιο μέσο υπήρξε αλλά για πολύ λίγο (από 17.15 ως 17.30μμ) λόγω… ανεπάρκειας καυσίμων! Συγκεκριμένα η έκθεση αναφέρει πως:
«το συντονιστικό Ε/Π την πιο κρίσιμη ώρα που το αρχικό μέτωπο της πυρκαγιάς διασπάστηκε σε άλλα δύο και πλέον επικίνδυνα μέτωπα, περί ώρα 17:17μμ με 17:30 μμ, αφού τα πύρινα αυτά μέτωπα κατευθύνονταν επικινδύνως σε οικιστικούς ιστούς και επιβάλλονταν, λόγω του ανάγλυφου της περιοχής ο εναέριος συντονισμός των επίγειων δυνάμεων… …την ώρα 17:30 περίπου εγκαταλείπει το πεδίο της μάχης και μεταβαίνει στο Αεροδρόμιο Ελευσίνας για πλήρωση καυσίμων όπου προσγειώνεται περίπου την ώρα 17:55 μμ.»και συνεχίζει:
«ο απαιτούμενος χρόνος πλήρωσης του ως άνω Ε/Π με καύσιμα και η επιστροφή στο πεδίο της μάχης απαιτούσε χρονικό διάστημα περίπου μίας (1) ώρας, και μάλιστα όχι οποιουδήποτε διαστήματος αλλά του πιο κρίσιμου για το πυροσβεστικό έργο και της διάσωσης των κινδυνευόντων κατοίκων» Σημειώνουμε ότι στις 18.45μμ η πυρκαγιά ήταν σε πλήρη εξέλιξη μέσα στο Μάτι και ο συντονισμός από το ανωτέρω μέσο δεν είχε πια αξία.
–Η απουσία συνδρομής εναέριων μέσων ήταν σχεδόν καθολική! Η έκθεση αναφέρει: «Εξάλλου από αέρος μόνον ένα Ε/Π βαρέως τύπου S-64 (ERICSSON) αξιοποιήθηκε επιχειρησιακά και επιχείρησε με την ρίψη νερού συνδράμοντας τις προσπάθειες καταστολής των επίγειων δυνάμεων …είναι το μοναδικό εναέριο μέσο μέχρι περίπου την ώρα 17:45 που επιχειρεί, δεν μπορεί από μόνο του να συμβάλει καθοριστικά και αποτελεσματικά στην επιτυχή έκβαση και αντιμετώπιση της κατάστασης…» και συνεχίζει:
«.το δεύτερο πτητικό μέσο που πέταξε πάνω από την πυρκαγιά αυτή, ένα Ε/Π τύπου Super Puma του ΠΣ με κάδο, πήρε εντολή από το ΕΣΚΕ και την Ηγεσία ΠΣ και απογειώθηκε από την Πάχη Μεγάρων περί ώρα 18:45 μμ, δηλαδή όταν ήταν σε πλήρη εξέλιξη η καταστροφή και επιχείρησε έως την ώρα 20:50 μμ, που ήταν πλέον επιχειρησιακά πολύ αργά»
Υπενθυμίζουμε ότι η φωτιά είχε ξεφύγει από τον έλεγχο περισσότερο από μια ώρα πριν δοθεί η εντολή στο Super Puma..
Είναι προφανές πως πίσω από την καθυστερημένη εντολή όπως και την απουσία ελικοπτέρου για τον συντονισμό βρίσκεται η ανεπάρκεια εναέριων μέσων ή/και καυσίμων να αντιμετωπίσουν ταυτόχρονα δύο καταστροφικές πυρκαγιές (Κινέττα – Μάτι). Κάτι το οποίο πληρώνεται πολύ ακριβά, ειδικά όταν τα επίγεια μέσα έχουν χάσει την δυνατότητα καταστολής στο αρχικό στάδιο και οι σφοδροί άνεμοι κάνουν πλέον δύσκολη την επίγεια κατά μέτωπο πυρόσβεση.
–Αλλά γιατί χάθηκε η δυνατότητα καταστολής στο αρχικό στάδιο πριν η φωτιά «μετατραπεί» σε πυρκαγιά; Στο σημείο αυτό η απουσία εφεδρειών, αποτέλεσμα της πολιτικής του «λιγότερου κράτους», και ο πολιτικός αμοραλισμός της κυβέρνησης η οποία διαβεβαίωνε τους πολίτες της Αττικής μόλις έναν μήνα πριν από την βουλή πως τους… έχει θωρακίσει αντιπυρικά, επιβεβαιώνονται με σαφή τρόπο. Επιβεβαιώνονται από την έλλειψη επίγειων μέσων πυρόσβεσης στην περιοχή κατά την έναρξη του συμβάντος που αποδείχθηκε τελικά μοιραία. Τα στοιχεία που παραθέτει εδώ η έκθεση είναι συντριπτικά:
«…το ως άνω περιπολικό όχημα (12 – 30) του 12ου ΠΣ Αθηνών, το οποίο σύμφωνα με τον Επιχειρησιακό Σχεδιασμό της ΠΕ.ΠΥ.Δ. Αττικής, και το Δεύτερο Στάδιο Ετοιμότητας είχε κατά την ημέρα της πυρκαγιάς έδρα τη θέση ”Πάτημα Βριλησσίων” δεν έφθασε στο Νταού Πεντέλης, επειδή είχε λάβει εντολή από το ΕΣΚΕ περί ώρα 13:50 να μεταβεί για ενίσχυση των πυροσβεστικών δυνάμεων στο μέτωπο της πυρκαγιάς στην Κινέτα»
«Επίσης εντολή για να μεταβεί στην Κινέτα έλαβε, περί ώρα Ω/14:45 και το περιπολικό όχημα με αρ. κυκλοφορίας ΠΣ 3527, και κωδικό κλήσης (12 – 15) του ιδίου ως άνω ΠΣ Αθηνών, το οποίο είχε έδρα τη θέση ”Ντράφι Διώνη”, δηλαδή το πλησιέστερο σε απόσταση στο τόπο του συμβάντος πυροσβεστικό όχημα».
Στο όχημα αυτό η έκθεση επανέρχεται αναφέροντας πως είχε ικανή χωρητικότητα σε νερό, μπορούσε να καλύψει την απόσταση έως το σημείο της έναρξης της φωτιάς σε 5 με 7 λεπτά και θα μπορούσε να ενεργήσει για την: «άμεση και αποτελεσματική κατάσβεση της φωτιάς στο αρχικό στάδιο της ανάπτυξης της, πριν δηλαδή λάβει χαρακτηριστικά πυρκαγιάς, αναπτυχθεί και εξαπλωθεί στην ευρύτερη περιοχή και προκαλέσει αυτές τις απώλειες» και συμπληρώνει:
«Επίσης δεν κινητοποιήθηκαν άμεσα από την Ηγεσία και το ΕΣΚΕ και τα δύο περιπολικά οχήματα της Π.Υ. Νέας Μάκρης, με κωδικούς ”ΜΑΚΡΗ – 30” και ”ΜΑΚΡΗ – 31”, που είχαν έδρα στην Α΄ Είσοδο Βουτζά και τις κατασκηνώσεις Αγίου Ανδρέα και ήταν πλησίον της περιοχής εκκίνησης της πυρκαγιάς, – άγνωστο αν είχαν μεταβεί και αυτά στην Κινέττα – τα οποία ειδοποιήθηκαν να μεταβούν στην πυρκαγιά μετά την ώρα Ω/22:30 μμ δηλαδή μετά την καταστροφή και όταν αυτή φτάνοντας στις ακτές αυτοκατασβέστηκε».
-Αδικαιολόγητο επίσης θεωρεί η έκθεση το ότι δεν ενημερώθηκαν οι κάτοικοι και δεν δόθηκε εντολή για εκκένωση και διαψεύδει τις αιτιάσεις Τόσκα ότι όλα έγιναν τόσο γρήγορα που δεν υπήρχε η χρονική δυνατότητα. Θεωρεί πως το Ε/Π S-64 που αναφέραμε πιο πάνω, από τις 17:15μμ είχε μεταφέρει στο ΕΣΚΕ μια πρώτη εικόνα (πληροφορίες) της επικινδυνότητας της κατάστασης:
«Υπάρχει, όπως γνωρίζω από συλλεγείσες πληροφορίες ενημέρωση από τον πιλότο του Ε/Π ERICSON, κωδικό <<ΑΦΡΟΔΙΤΗ>>, περίπου την ώρα 17:15 μμ προς το ΕΣΚΕ και την φυσική Ηγεσία του ΠΣ για την επικινδυνότητα της κατάστασης (οι φλόγες είχαν ήδη μπει στις αυλές των πρώτων σπιτιών στο Νταού Πεντέλης)» και συνεχίζει:
«Σημειώνεται δε, όπως αναφέρεται και στο Δελτίο Τύπου του ΑΠΣ, ότι υπήρξε έγκαιρη και αποτελεσματικά οργανωμένη απομάκρυνση των ενοίκων του Λύρειου Ιδρύματος στο Ν. Βουτζά καθώς και κατασκηνώσεων, όπως της κατασκήνωσης του Δήμου Αθηναίων στον Αγ. Ανδρέα, δηλαδή δίπλα στο Μάτι. Για ποιο λόγο λοιπόν δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί το μέτρο αυτό έγκαιρα και για τους οικισμούς Νέου Βουτζά – Μάτι και Κόκκινο Λιμανάκι;»
Εδώ ανακύπτει το ερώτημα: Αφού η Πυροσβεστική έχει την ευθύνη της εισήγησης για την εκκένωση μιας περιοχής, και με Δελτίου Τύπου επαίρεται για την έγκαιρη απομάκρυνση από το Λύρειο Ίδρυμα και τις κατασκηνώσεις του Α. Ανδρέα, γιατί δεν μας ενημερώνει και για το αν εισηγήθηκε και πότε, και για το που σκάλωσε η απομάκρυνση από το Μάτι και το Κόκκινο Λιμανάκι;
https://iskra.gr/%CE%BC%CE%AC%CF%84%CE%B9-%CF%80%CF%8C%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B1-%CE%B3%CE%BA%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%BC%CF%80%CE%AC%CF%84%CF%83%CE%B7-%CF%83%CF%85%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%B9%CF%80%CF%84%CE%B9%CE%BA/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου