Στο συνέδριο που συνδιοργανώνουν η περιφέρεια της Αττικής και ο ΕΔΣΝΑ, είναι βέβαιο πως θα ακουστούν πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα για το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Αυτό το εξασφαλίζει η παρουσία πολλών ομιλητών και ειδικών επιστημόνων που έχουν μεγάλη εμπειρία και ολοκληρωμένες απόψεις για το ζήτημα.
Και σε προηγούμενο σημείωμα μου για το συνέδριο, έλεγα πως το συνέδριο αυτό ,θα το απασχολήσουν «η σημερινή κατάσταση και τα αδιέξοδα στη διαχείριση στερεών αποβλήτων στην Αττική, το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και οι ευρωπαϊκές κατευθύνσεις , οι καλές πρακτικές εναλλακτικής διαχείρισης από πόλεις και περιφέρειες της Ε.Ε., οι στόχοι και η μεθοδολογία αναθεώρησης του Περιφερειακού Σχεδιασμού , και τα τοπικά σχέδια διαχείρισης».
Στο συνέδριο αυτό θα συζητηθούν και πλευρές του προγράμματος της «Δύναμης Ζωής» που θέλουν περαιτέρω επεξεργασία και εμπλουτισμό από την εμπειρία που υπάρχει από άλλες χώρες.
Όμως τα δυο κορυφαία θέματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο ΕΔΣΝΑ , αντικειμενικά δεν μπορούν να συζητηθούν στο συνέδριο, ή καλύτερα δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν από το συνέδριο.
Δυο είναι τα μεγάλα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η περιφερειακή αρχή και ο ΕΔΣΝΑ.
Τοπικά Σχεδία Διαχείρισης ( Τ Σ Δ)
Το πρώτο είναι η υπόθεση των τοπικών σχεδίων διαχείρισης. Η Ρένα Δούρου είχε ζητήσει από τους δημάρχους να προχωρήσουν στην σύνταξη των τοπικών σχεδίων ως το τέλος του 2014.
Οι δήμαρχοι στην μεγάλη τους πλειοψηφία είδαν θετικά την ιδέα των τοπικών σχεδίων, και ζήτησαν οικονομική και τεχνική βοήθεια για την σύνταξή τους .
Υπήρξαν βέβαια και περιπτώσεις δημάρχων που δήλωσαν αντίθετοι με τα τοπικά σχέδια διαχείρισης και δημάρχων που στην ουσία ζητούν να μην αλλάξει τίποτα και να εξακολουθούμε να πετάμε τα σκουπίδια μας σύμμεικτα στην Φυλή.
Από τις απαντήσεις αρκετών δημάρχων φαίνεται ξεκάθαρα πως υπάρχει σύγχυση και παρανόηση για το τι είναι τα τοπικά σχέδια διαχείρισης.
Φαίνεται λοιπόν πως αν απαντηθούν μερικά κρίσιμα ζητήματα τότε και αυτοί οι δήμαρχοι θα ήταν θετικοί στην ιδέα των ΤΣΔ , με την προϋπόθεση βέβαια να εξασφαλιστεί η οικονομική και η τεχνική βοήθεια.
Από τα παραπάνω στοιχεία βγαίνει το συμπέρασμα πως την μεγαλύτερη ευθύνη για την καθυστέρηση που υπάρχει στην σύνταξη των τοπικών σχεδίων διαχείρισης από τους δήμους την έχει η νέα Ε.Ε του ΕΔΣΝΑ .
Η Ε.Ε του ΕΔΣΝΑ θα έπρεπε να έχει ήδη δώσει στους δήμους ένα οδηγό σύνταξης τοπικών σχεδίων ή κάτι αντίστοιχο με αυτό και να έχει ήδη σχεδιάσει τον μηχανισμό υποστήριξης των δήμων που θα συντάξουν και θα εφαρμόσουν τα ΤΣΔ.
Η πίεση του χρόνου είναι δεδομένη και οφείλεται στην οριακή κατάσταση υπάρχει στον ΧΥΤΑ της Φυλής.
Το ερώτημα είναι σαφές και ξεκάθαρο. Εάν η Ε.Ε χρειάζεται μερικούς μήνες για να κάνει έναν οδηγό σύνταξης , πόσους μήνες θα χρειαστούν οι δήμοι για να μαζέψουν τα στοιχεία, να τα επεξεργαστούν , να κάνουν τις απαραίτητες διαβουλεύσεις και να αποφασίσουν στα δημοτικά συμβούλια;
Ακόμα περισσότερο, πόσο χρόνο θα χρειαστούν οι δήμοι για να εφαρμόσουν πλέον τα ΤΣΔ;
Η ΠΡΟΣΥΝΑΤ που είναι απλά μια πρωτοβουλία συνεννόησης και που δεν διαθέτει επαγγελματικά στελέχη και μηχανισμούς, κατέθεσε από τα τέλη του Νοεμβρίου του 2014 ένα δικό της οδηγό για την σύνταξη των ΤΣΔ.
Είναι ολοφάνερο πως η Ε.Ε πρέπει να βάλει το ζήτημα των ΤΣΔ σε προτεραιότητα χωρίς καμιά άλλη καθυστέρηση.
Νέοι χώροι τελικής διάθεσης
Το δεύτερο μεγάλο ζήτημα είναι η εξεύρεση νέων χώρων τελικής διάθεσης στην Αττική.
Είναι πολλοί αυτοί που θα πουν πως το ζήτημα αυτό σχετίζεται με την αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ. Αυτή όμως είναι η μισή αλήθεια.
Το πόσο οριακή είναι η κατάσταση στην Φυλή το γνωρίζουν, ή οφείλουν να το γνωρίζουν όλοι.
Όλοι γνωρίζουν επίσης πως η διαδικασία της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ μπορεί υπό προϋποθέσεις να τραβήξει αρκετό χρόνο και πως αυτό είναι ένα τεράστιο πρόβλημα.
Γνωρίζουν επίσης, πως ακόμα και τον καλύτερο ΠΕΣΔΑ να κάνουμε, μαζί με τα καλύτερα τοπικά σχέδια διαχείρισης ,και πάλι θα χρειαστούμε νέους χώρους τελικής διάθεσης στην Αττική.
Όποιος δεν το λέει αυτό ή κοροϊδεύει συνειδητά , ή έχει άλλα πράγματα στο κεφάλι του. .
Η διαδικασίες λοιπόν για την εξεύρεση νέων χώρων τελικής διάθεσης θα έπρεπε να έχουν ήδη ξεκινήσει. Η Ε.Ε του ΕΔΣΝΑ που έχει την αρμοδιότητα, έχει και την ευθύνη να κινήσει τις διαδικασίες πριν είναι πολύ αργά.
Η Ε.Ε του ΕΔΣΝΑ αν δεν κινήσει τώρα αυτές τις διαδικασίες και περιμένει την ολοκλήρωση της αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ το παιχνίδι το έχει χάσει. Δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία για αυτό.
Είναι γνωστό πως η Ε.Ε κάνει μια τεράστια προσπάθεια να συμμαζέψει τα ασυμμάζευτα που είχε αφήσει η διοίκηση Σγουρού στον ΕΔΣΝΑ.
Να ξαναστήσει στα πόδια του ένα μηχανισμό απαξιωμένο , με έντονα τα σημάδια της διαφθοράς και εν πολλοίς παραδομένο στα ιδιωτικά συμφέροντα.
Η «λάντζα» που είναι το νοικοκύρεμα του ΕΔΣΝΑ, απορροφά το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας των μελών της Ε.Ε με αποτέλεσμα οι μεγάλες προτεραιότητες να μένουν πίσω.
Αν όμως η Ε.Ε δεν βάλει κάτω και δεν αντιμετωπίσει οργανωμένα και αποτελεσματικά τις προτεραιότητες, τότε και η «λάντζα» θα είναι χαμένος κόπος γιατί το στοίχημα τελικά θα χαθεί.
Είχα υποστηρίξει κάποτε πως αν το εναλλακτικό σχέδιο δεν περπατήσει , τότε οι λύσεις των μονάδων μαζικής επεξεργασίας (συμπεριλαμβανομένων και της καύσης) θα είναι μονόδρομος.
Η πρόβλεψη αυτή σκόπιμα παρερμηνεύτηκε από την Λαϊκή Συσπείρωση στο Περιφερειακό Συμβούλιο και θεωρήθηκε πως με αυτές τις προβλέψεις ανοίγουμε τον δρόμο στην καύση.
Όμως αυτό που ανοίγει τον δρόμο στην καύση, είναι το ακριβώς αντίθετο.
Είναι η αποποίηση των ευθυνών , η αναβλητικότητα και ο λαϊκισμός.
Βέβαια θα είμαστε αφελείς αν πιστεύαμε πως την καυτή πατάτα της χωροθέτησης νέων χώρων τελικής διάθεσης θα την πιάσει πρώτη η αντιπολίτευση στο περιφερειακό συμβούλιο.
Την καυτή πατάτα πρώτη από όλους θα την πιάσει η Ρένα Δούρου που έχει την ευθύνη αλλά και τα «άντερα» για να το κάνει αυτό. Τότε μαζί με την πρόεδρο θα το κάνει και η Ε.Ε του ΕΔΣΝΑ.
Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά.
Θωμάς Μπιζάς.
Πηγή
Ε.Σ.Δ.Ν.Α. ----Και τα «αυγά» πρέπει να σπάσουν και τα «τσόφλια» πρέπει να γίνουν θρύψαλα !!!
Ένας ακόμα πολύ σημαντικός παράγον είναι και αυτός !!
Πιστεύω με το χέρι στη καρδιά , ότι το ΠΡΩΤΟ ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ζήτημα που προκύπτει από την απαράδεκτη μέχρι σήμερα λειτουργία του Ε.Σ.Δ.Ν.Α είναι το Τελικό Σχέδιο Χρέωσης των Αστικών Αποβλήτων. (Τ.Σ.Χ.Α.Α) με τις ευλογίες της εκάστοτε Περιφερειακής διοίκησης.
Η μέχρι σήμερα πολιτική που ακλουθείτε από την Διοίκηση του Ε.Σ.Δ.Ν.Α προς τα Μέλη του είναι ( έλα πλήρωσε και θα τα βρούμε, και πάντα κατά περίεργο τρόπο το GateFee«κλειδώνει» προς τα πάνω στο τέλος ). Δείτε άλλωστε τη φιλοσοφία από το Σχετικό 1. Για να λειτουργεί ο Ε.Σ.Δ.Ν.Α. θέλει περί τα 90 εκ ευρώ. !!!
Ανεξάρτητα από αυτό !! Υπάρχει άραγε πολιτική τόσο από τον Ε.Σ.Δ.Ν.Α. όσο και από την εκάστοτε Περιφερειακή Διοίκηση για συνεχή μείωση ?? Κάποιο κίνητρο μέχρι σήμερα στα μέλη του Ε.Σ.Δ.Ν.Α. ?? Το μόνο που καταλαβαίνω μέχρι σήμερα είναι ότι ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ για να λειτουργήσει ο Σύνδεσμος θέλει περί τα 90 εκ. ευρώ και τίποτε άλλο !!
Παράδειγμα
Φανταστείτε κάποιος να πηγαίνει σε ένα SuperMarketγια την αγορά ενός προϊόντος, και στο ταμείο πέρα από χρηματικό ποσό που καταβάλει φεύγοντας, να πρέπει να δώσει τα στοιχεία του ώστε να τον καλέσουν αργότερα στο τέλος κάθε χρονιάς για να πληρώσει τη διαφορά γιατί πάντα η τελική τιμή αυτού του προϊόντος θα τείνει προς τα πάνω!!
Επομένως αυτό το μοντέλο διαχείρισης των ΑΣΑ που έχει δημιουργηθεί τόσα χρόνια από όλες τις Κυβερνήσεις , αλλά και με τις ευλογίες των προηγούμενωνΠεριφερειακών Διοικήσεων, όσο και από τα εκάστοτε Δ.Σ. του Ε.Σ.Δ.Ν.Α. , δυστυχώς ΔΕΝ είναι βιώσιμο.Όλοι το γνωρίζουν αυτό !!
Προσωπική άποψη ο Ε.Σ.Δ.Ν.Α. πρέπει να διαλυθεί !!! Δεν χρειάζεται !!
Πως είναι δυνατόν από την μια η ΕΥΠΕ του ΥΠΕΚΑ τμήμα Β’ να εκπονεί μελέτες, ότι ΟΛΑ είναι τέλεια , και ότι το περιβάλλον ΔΕΝ κακοποιείται όταν φιλοξενείτε εκεί ο μεγαλύτερος σκουπιδότοπος της Ευρώπης, όπως αυτός του ΧΥΤΑ ΦΥΛΗΣ ?? Αλλά από την άλλη δίνουμε απλόχερα τα 43,7 εκ. ευρώ που αφορούν πληρωμές αντισταθμιστικών οφελών στους δήμους λόγω της λειτουργίας του ΧΥΤΑ ?? Ας δίνουμε στο Δήμος Φυλής και τα 90 εκ. ευρώ !!! Λέω εγώ τώρα !! Γιατί να μεσολαβούν μεσάζοντες ?? ???
Δύο είναι η θεωρίες !!
Α) ή σε πληρώνω για να σου δίνω καρκίνο και να μη μιλάς και προσπάθησε να συγκρατήσεις το πλήθος, και κάποιοι «μάγκες» έτσι βγάζουν εκατομμύρια.
Β) ή δεν σε μολύνω αλλά σου δίνω τα χρήματα για το χαβαλέ και σε δουλεία να βρισκόμαστε !!
Προσωπική μου εκτίμηση είναι η πρώτη θεωρία. Α)
Δηλαδή σε πληρώνω για να σου δίνω το Καρκίνο , και για να μη μιλάς, και κάποιοι έτσι να βγάζουν εκατομμύρια !!
Και να είναι μόνο αυτό ?? ΌΧΙ Βέβαια !!
Δεν θα έπρεπε κάθε πρώτη του έτους να ανακοινώνεται η τιμή ανά τόνο για τα ΑΣΑ στο κάθε νόμιμο ΧΥΤΑ ?? Έτσι ο κάθε ΔΗΜΟΣ από την αρχή να γνωρίζει ώστε να κάνει τον απαιτούμενο προγραμματισμό του ?? ( Φυσικά η θεωρία των Δήμων θα είναι για μηδέν απόβλητα)
Δεν θα έπρεπε ΚΑΘΕ- ΜΑ ΚΑΘΕ χρόνο να υπάρχουν τάσεις ώστε τα έξοδα διαχείρισης του Ε.Σ.Δ.Ν.Α. να μειώνονται ?? Αρχικά 90 εκ ευρώ μετά 80 -70-60κ.τ.λ.π!!! ( Μέχρι τι να φτάσουμε στα 43,7 εκ ευρώ ?? ) Μα από την άλλη σκέπτομαι, ότι εκεί που θα έχει κατασκευαστεί ο ΧΥΤΑ Δεν θα ενοχλεί, και ότι δεν θα χρειάζονται να δίνονται αντισταθμιστικά οφέλη !!! Λέω τώρα !!
Εδώ φυσικά έρχονται τα Τοπικά Σχέδια Διαχείρισης ( ΤΣΔ ) αλλά μαζί και η ανεύρεση ΝΕΩΝ χώρων τελικής διάθεσης ΜΕ ΣΟΒΑΡΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕ ΤΙΣ ΜΕΛΕΤΕΣ που λίγο πολύ ξέρουμε πως γίνονται σήμερα.
Επομένως,
Άμεσα μέτρα που έπρεπε να είχανε γίνει μέχρι σήμερα ώστε να μειωθούν αισθητά οι ποσότητες των ΑΣΑ στο ΧΥΤΑ ΦΥΛΗΣ ?
Για να δοθούν κίνητρα στου Δήμους και αυτοί με τη σειρά τους να δώσουν κίνητρα στους Πολίτες θα πρέπει.
Α) Η Περιφέρεια να βάζει πρόστιμα στους ΔΗΜΟΥΣ για όσο ΑΣΑ καταλήγουν σε νόμιμους ΧΥΤΑανεξάρτητα από το GateFee που θα χρεώνεται ο κάθε Δήμος. ( Και ΟΧΙ γιατί οι Δήμοι έτσι θα τα έχουν εξαφανίσει και διασκορπίσει σε ανεξέλεγκτους ΧΑΔΑ, αλλά γιατί ΚΑΙ οι Δήμοι με τη σειρά τους θα έχουν δώσει σωστά κίνητρα στους Πολίτες για σωστή ανακύκλωση)
Β) Πιστή εφαρμογή του συστήματοςPay-As-You-Throw , και φυσικά η τιμή ανά τόνο θα πρέπει να γίνεται πρώτη του μήνα του εκάστοτε έτους.
Γ) Οι Δήμοι που θα φιλοξενούν τους όποιους ΧΥΤΑ- ΧΥΤΥ που θα έχουν γίνει από ΣΩΣΤΕΣ ΜΠΕ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΑΥΤΟΙ και ΜΟΝΟΝ ΑΥΤΟΙ να «έχουν την αποκλειστική διαχείριση» ????? Γιατί πρέπει να υπάρχουν μεσάζοντες ???????????
Δ) Πως είναι δυνατόν ο Ε.Σ.Δ.Ν.Α. να έχει ολοκαίνουριες μπουλντόζες και να μη λειτουργεί καμία ?? Σε αντίθεση με τον ιδιώτη, αν και πάνω από 15 χρόνων τα μηχανήματα του, όλα Να λειτουργούν στην πένα ???
Ε) Πως είναι δυνατόν η αγορά- προμήθεια ενός ανταλλακτικού μέσα από τον Ε.Σ.Δ.Ν.Α. να γίνεται 20 και 30 φορές ακριβότερα σε σχέση με τον ιδιώτη ?
Ζ) Έτσι και αριθμήσουμε τα όσα έχουν συμβεί στον Ε.Σ.Δ.Ν.Α. μέχρι σήμερα θα μας βοηθήσουν να καταλάβουμε τι φταίει και γιατί έχει φτάσει η κατάσταση στο απροχώρητο .
Αυτά για την ώρα
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΓΚΙΚΑ Σ
Λονδίνο 27-01-2015
ΥΓ -1 Και τα «αυγά «πρέπει να σπάσουν και τα «τσόφλιά» πρέπει να γίνουν θρύψαλα
ΥΓ 2 – Πιστεύω ότι όλων μας ο στόχος είναι ότι το έκτρωμα αυτό που γίνεται με το ΧΥΤΑ Φυλής ΠΡΕΠΕΙ να σταματήσει και να μην επαναληφθεί ποτέ !!!
Σημειωτέων ότι το ετήσιο λειτουργικό κόστος του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. ανέρχεται κατ’εκτίμηση στα 90 εκ ευρώ εκ των οποίων τα 43,7 εκ. ευρώ αφορούν πληρωμές αντισταθμιστικών οφελών στους Δήμους Φυλής και Ασπροπύργου για την επιβάρυνση που υφίσταται από τη λειτουργία του ΧΥΤΑ Φυλής και στους Δήμους Κερατσινίου – Δραπετσώνας και Περάματος για την επιβάρυνση που υφίστανται από τη λειτουργία του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στο Σχιστό.
http://exotaxyta.blogspot.co.uk/2015/01/blog-post_94.html#.VMvX09KsWHg
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου