Γιώργος Ρούσσος
Μετράμε πλέον αντίστροφα τις ημέρες για την έναρξη του κορυφαίου ελληνικού κινηματογραφικού φεστιβάλ της Ελλάδας. Ο λόγος βέβαια για το 55ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα διεξαχθεί από την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου, μέχρι και την Κυριακή 9 Νοεμβρίου. Το Tvxs.gr θα δώσει και φέτος το παρών σ' ένα από τα σημαντικότερο φεστιβάλ στον ευρωπαϊκό χώρο και αρχή γενομένης από σήμερα, ξεκινάμε μία αναλυτική παρουσίαση των τμημάτων του 55ου Φ.Κ.Θ. Για αρχή επιλέξαμε ένα από σημαντικότερα και πιο ιστορικά τμήματα του Φεστιβάλ, το «Ματιές στα Βαλκάνια».
Το «Ματιές στα Βαλκάνια», συμπληρώνει φέτος εικοσιένα (21) χρόνια συνεχής και αξιόλογης παρουσίας, προβάλλοντας στο κοινό τις σημαντικότερες ταινίες απ’ την ετήσια βαλκανική κινηματογραφική παραγωγή, συνεισφέροντας έτσι στην εδραίωση ενός σινεμά που για πολλά χρόνια ήταν στην Ελλάδα άγνωστο. Πλέον ο Βαλκανικός Κινηματόγραφος, φαντάζει όχι μόνο οικείος αλλά έχει δικαίως εξελιχθεί σ' ένα από τα πλέον αγαπημένα τμήματα του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
Μέσα από το τμήμα, «Ματιές στα Βαλκάνια» γνωρίσαμε νέους, ταλαντούχους σκηνοθέτες και είχαμε τη δυνατότητα να παρακολουθήσουμε το έργο των εθνικών κινηματογραφιών των χωρών τους. Παράλληλα, μέσα από σχετικά αφιερώματα και ειδικές προβολές, ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους που παρουσιάστηκαν στο κοινό, γίναμε κοινωνοί του "Σινεμά της Γειτονιάς" μας... Και φέτος, υπεύθυνος του προγράμματος «Ματιές στα Βαλκάνια» είναι ο Δημήτρης Κερκινός.
Το τμήμα του 55ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, "Ματιές στα Βαλκάνια", παρουσιάζει και φέτος τις σημαντικότερες βαλκανικές ταινίες της χρονιάς, ενώ διοργανώνεται ένα ξεχωριστό αφιέρωμα στον Σέρβο κινηματογραφιστή Ζέλιμιρ Ζίλνικ. Μια φωνή πρωτοπορίας, συνώνυμη του πολιτικού και πολιτισμικού ακτιβισμού, με ταινίες που δεν έχουν προβληθεί μέχρι σήμερα ποτέ στην Ελλάδα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο Ζέλιμιρ Ζίλνικ, θα δώσει το παρών στο Φεστιβάλ για να παρουσιάσει τις ταινίες του στο κοινό.
Αφιέρωμα στον Ζέλιμιρ Ζίλνικ
Το σινεμά του Ζέλιμιρ Ζίλνικ εξερευνά την ανθρώπινη κατάσταση, με ταινίες που εστιάζουν στο απόκληρο στοιχείο, στις πιο ευαίσθητες ομάδες, σε όσους δεν έχουν φωνή ή τους την στερούν βίαια. Ο Ζίλνικ, ανήκει στους πρωτοπόρους του δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ, με επιρροές που εκτείνονται από τους Ζαν Ρους και Κρις Μαρκέρ, μέχρι τον Γκλάουμπερ Ρόσα και τον Βιτόριο ντε Σίκα.
Αφιέρωμα στον Ζέλιμιρ Ζίλνικ
Το σινεμά του Ζέλιμιρ Ζίλνικ εξερευνά την ανθρώπινη κατάσταση, με ταινίες που εστιάζουν στο απόκληρο στοιχείο, στις πιο ευαίσθητες ομάδες, σε όσους δεν έχουν φωνή ή τους την στερούν βίαια. Ο Ζίλνικ, ανήκει στους πρωτοπόρους του δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ, με επιρροές που εκτείνονται από τους Ζαν Ρους και Κρις Μαρκέρ, μέχρι τον Γκλάουμπερ Ρόσα και τον Βιτόριο ντε Σίκα.
Στο 55ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, οι θεατές θα έχουν μια σπάνια ευκαιρία να γνωρίσουν το έργο ενός τολμηρού δημιουργού που δε δίστασε ποτέ να πάει ενάντια στο κατεστημένο, όποιο πρόσωπο κι αν είχε. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει έξι μεγάλου μήκους και επτά μικρού μήκους ταινίες που παρουσιάζουν τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές στην πορεία του σκηνοθέτη.
Γεννημένος το 1942, σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης στη Νις της Σερβίας, ο Ζίλνικ στράφηκε πολύ νωρίς στον κινηματογράφο και σε νεαρή ηλικία συνεργάστηκε με τον Ντούσαν Μακαβέγιεφ στην ταινία "Love Affair or the Case of the Missing Switchboard Operator". Το 1969 απέσπασε την Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για το ντεμπούτο του "Πρώιμα Έργα". Μία ταινία ορόσημο του Γιουγκοσλαβικού Μαύρου Κύματος, εμπνευσμένη από τα γραπτά του Καρλ Μαρξ.
Παραδόξως, το βραβείο δεν του έφερε καταξίωση, αντίθετα, δημιούργησε τέτοια διαμάχη που οδήγησε στην αποπομπή των ανεξάρτητων ταινιών της περιόδου από το καθεστώς, ενώ ο ίδιος κατέφυγε στη Γερμανία. Ο Ζίλνικ, επέστρεψε στην Γιουγκοσλαβία στα τέλη του ’70, ακολουθώντας με τον φακό του τις δραματικές πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές, εστιάζοντας όλο και περισσότερο στις εμπειρίες των προσφύγων και των μεταναστών στην Ευρώπη.
Παραδόξως, το βραβείο δεν του έφερε καταξίωση, αντίθετα, δημιούργησε τέτοια διαμάχη που οδήγησε στην αποπομπή των ανεξάρτητων ταινιών της περιόδου από το καθεστώς, ενώ ο ίδιος κατέφυγε στη Γερμανία. Ο Ζίλνικ, επέστρεψε στην Γιουγκοσλαβία στα τέλη του ’70, ακολουθώντας με τον φακό του τις δραματικές πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές, εστιάζοντας όλο και περισσότερο στις εμπειρίες των προσφύγων και των μεταναστών στην Ευρώπη.
Η ταινία του Ζέλιμιρ Ζίλνικ "Έτσι Δενότανε το Ατσάλι" του 1988, με οδηγό έναν μεταλλουργό που ονειρεύεται μια καλύτερη ζωή, αποτελεί ένα εξαιρετικό δείγμα καυστικής κωμωδίας και ταυτόχρονα ένα αιχμηρό σχόλιο πάνω στην κατάρρευση του σοσιαλισμού.
http://tvxs.gr/news/sinema/55o-festibal-kinimatografoy-thessalonikis-edo-einai-balkania
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου