Με ομόφωνη Απόφαση, που δημοσιεύτηκε χτες, το ΔΣ του Ενιαίου Συνδέσμου ΟΤΑ Ημαθίας προχώρησε στηδιάλυση της Σύμβασης Παραχώρησης που είχε υπογράψει με την εταιρεία ΗΛΕΚΤΩΡ για τη κατασκευή και την εκμετάλλευση για 25 χρόνια της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων & ΧΥΤΥ στο Ν. Ημαθίας. Η σύμβαση, που από πολλούς έχει χαρακτηριστεί ως λέοντειος, ήταν για 100.000 τόνους ετησίως και με 95 ευρώ τον τόνο gate fee για τους δήμους.
Η εξέλιξη αυτή καταγράφεται ήδη ως νίκη των τοπικών κινημάτων και απόφαση θετική για τους κατοίκους της Ημαθίας!!
Το ΄βελούδινο' διαζύγιο μεταξύ ΕΣΔΑ Ημαθίας και ΉΛΕΚΤΩΡ΄για ΜΕΑ- ΧΥΤΥ δεν περνά απαρατήρητο!
Οι αγώνες έφεραν αποτέλεσματα: Τέλος η υπόθεση της κατασκευής ΜΕΑ -ΧΥΤΥ " είναι ο τίτλος στο άρθρο του Αλέκου Χατζηκώστα, εκδότη της Άλλης Αποψης
Οι πιο υποψιασμένοι αναρωτιούνται αν σχετίζεται η απόφαση με μοίρασμα της πίτας για τους διαγωνισμούς των ΣΔΙΤ που είναι σε εξέλιξη. Θυμίζω ότι πριν λίγες μέρες βγήκε ο ανάδοχος στη Πελοπόννησο (ΤΕΡΝΑ), ενώ καθυστερεί η ανακήρυξη αναδόχου για τη ΣΔΙΤ της Δυτ. Μακεδονίας. Και ακόμη δεν έχει ξεκινήσει ο διάλογος για την Αττική.
Στο παραπάνω προβληματισμό, θα προσθέσω μία δική μου σκέψη:
Η χωροθέτηση της ΜΕΑ-ΧΥΤΥ Ημαθίας προβλεπόταν σε μία θέση ιδιαίτερου φυσικού κάλλους στην περιοχή του Αλιάκμονα.Η λύση της σύμβασης βάζει τέλος σε αυτή τη καταστροφική για το περιβάλλον και τη ζωή των κατοίκων προοπτική. Αυτό είναι το αδιαμφισβήτητα θετικό αποτέλεσμα! Όμως, Η ανατροπή του γενικότερου σχεδιασμού για τις ΣΔΙΤ ακόμη και η αποφυγή οικονομικής επιβάρυνσης των δημοτών δεν είναι δεδομένη και αυτονόητη απλά και μόνο από τη λύση της σύμβασης.
Όπως είναι γνωστό ο ΕΣΔΑ ΟΤΑ Ν.Ημαθίας έχει προγραμματικές για τη μεταφορά των απορριμμάτων των δήμων Ημαθίας στο ΧΥΤΑ Κοζάνης της ΔΙΑΔΥΜΑ.
Η ματαίωση του σχεδίου για ΜΕΑ-ΧΥΤΥ στην Ημαθία ευνοεί την προοπτική μεταφοράς των απορριμμάτων στη Μονάδα Επεξεργασίας της Δυτ. Μακεδονίας που προβλέπεται από τη ΔΙΑΔΥΜΑ με ΣΔΙΤ, ως οριστική λύση.Αυτό εξυπηρετεί την οικονομική απόδοση της ΜΕΑ!Υπάρχουν, μάλιστα και παλαιότερες δηλώσεις του Π. Κουκουλόπουλου, που σχολιάζει αρνητικά το μεγάλο αριθμό ΜΕΑ που προβλέπονται στα περιφερειακά σχέδια.
Υ.Γ. Μάλλον στις κινητοποιήσεις μας για τις ΣΔΙΤ, ως εργαζόμενοι των ΟΤΑ, δεν ασχοληθήκαμε όσο θα έπρεπε και δεν αναδείξαμε ευρύτερα το θέμα για τη Μονάδα Επεξεργασίας Σύμμεικτων Απορριμμάτων στην Ημαθία.
πηγή
ΜΕΑ-ΧΥΤΥ Ν.Ημαθίας :Παλαιότερα δημοσιεύματα
Το ΔΣ ΕΣΔΑ ΟΤΑ Ημαθίας με την 25/26-7-2013 Απόφαση
Αποφασίζει ομόφωνα
.- Την μονομερή λύση της υπ’ αριθμό 185/26-3-2010 Σύμβασης Παραχώρησης, σύμφωνα με το άρθρο 21.4 αυτής, για λόγους δημοσίου συμφέροντος, όπως αυτοί αναλυτικά παρουσιάστηκαν στην παρούσα και αζημίως για τον ΕΣΔΑ, σύμφωνα με την υπ’ αριθμό 23527/25-7-2013 Συμβολαιογραφική Πράξη - Δήλωση Παραίτησης της Αναδόχου εταιρείας, ρητά και ανεπιφύλακτα, από κάθε αξίωση για οποιασδήποτε φύσεως ζημίες της, θετικές ή αποθετικές, παρούσες ή μελλοντικές, εκ της ως άνω Σύμβασης Παραχώρησης.
Η απόφαση του ΔΣ, ολιγόλογη αλλά ξεχωριστής σημασίας!Η εξέλιξη αυτή καταγράφεται ήδη ως νίκη των τοπικών κινημάτων και απόφαση θετική για τους κατοίκους της Ημαθίας!!
Το ΄βελούδινο' διαζύγιο μεταξύ ΕΣΔΑ Ημαθίας και ΉΛΕΚΤΩΡ΄για ΜΕΑ- ΧΥΤΥ δεν περνά απαρατήρητο!
Οι αγώνες έφεραν αποτέλεσματα: Τέλος η υπόθεση της κατασκευής ΜΕΑ -ΧΥΤΥ " είναι ο τίτλος στο άρθρο του Αλέκου Χατζηκώστα, εκδότη της Άλλης Αποψης
Οι πιο υποψιασμένοι αναρωτιούνται αν σχετίζεται η απόφαση με μοίρασμα της πίτας για τους διαγωνισμούς των ΣΔΙΤ που είναι σε εξέλιξη. Θυμίζω ότι πριν λίγες μέρες βγήκε ο ανάδοχος στη Πελοπόννησο (ΤΕΡΝΑ), ενώ καθυστερεί η ανακήρυξη αναδόχου για τη ΣΔΙΤ της Δυτ. Μακεδονίας. Και ακόμη δεν έχει ξεκινήσει ο διάλογος για την Αττική.
Παραιτήθηκε των δικαιωμάτων του ο Μπόμπολας; Τέλος η ΜΕΑ-ΧΥΤΥ αλλά μήπως κρύβεται κάτι για το ...μέλλον;
Είναι ο τίτλος της ανάρτησης στην ηλεκτρονική εφημερίδα Χρονικά , όπου μεταξύ άλλων σημειώνεται "Συμπερασματικά: Η υπόθεση της ΜΕΑ-ΧΥΤΥ είναι ένα μάθημα για όλους. Λίγοι "γραφικοί" έδειξαν με ποιον τρόπο κερδίζονται οι αγώνες. Πρέπει να σημειώσουμε ότι όλο αυτό το διάστημα πρωταγωνιστές στις κινητοποιήσεις ήταν το ΤΕΕ Ημαθίας, οι Οικολογική Ομάδα Βέροιας. Πολιτικά στήριξαν τον αγώνα αυτόν τόσο το ΚΚΕ όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ Ημαθίας καθώς και οι Οικολόγοι -Πράσινοι."
Στο παραπάνω προβληματισμό, θα προσθέσω μία δική μου σκέψη:
Η χωροθέτηση της ΜΕΑ-ΧΥΤΥ Ημαθίας προβλεπόταν σε μία θέση ιδιαίτερου φυσικού κάλλους στην περιοχή του Αλιάκμονα.Η λύση της σύμβασης βάζει τέλος σε αυτή τη καταστροφική για το περιβάλλον και τη ζωή των κατοίκων προοπτική. Αυτό είναι το αδιαμφισβήτητα θετικό αποτέλεσμα! Όμως, Η ανατροπή του γενικότερου σχεδιασμού για τις ΣΔΙΤ ακόμη και η αποφυγή οικονομικής επιβάρυνσης των δημοτών δεν είναι δεδομένη και αυτονόητη απλά και μόνο από τη λύση της σύμβασης.
Όπως είναι γνωστό ο ΕΣΔΑ ΟΤΑ Ν.Ημαθίας έχει προγραμματικές για τη μεταφορά των απορριμμάτων των δήμων Ημαθίας στο ΧΥΤΑ Κοζάνης της ΔΙΑΔΥΜΑ.
Η ματαίωση του σχεδίου για ΜΕΑ-ΧΥΤΥ στην Ημαθία ευνοεί την προοπτική μεταφοράς των απορριμμάτων στη Μονάδα Επεξεργασίας της Δυτ. Μακεδονίας που προβλέπεται από τη ΔΙΑΔΥΜΑ με ΣΔΙΤ, ως οριστική λύση.Αυτό εξυπηρετεί την οικονομική απόδοση της ΜΕΑ!Υπάρχουν, μάλιστα και παλαιότερες δηλώσεις του Π. Κουκουλόπουλου, που σχολιάζει αρνητικά το μεγάλο αριθμό ΜΕΑ που προβλέπονται στα περιφερειακά σχέδια.
Υ.Γ. Μάλλον στις κινητοποιήσεις μας για τις ΣΔΙΤ, ως εργαζόμενοι των ΟΤΑ, δεν ασχοληθήκαμε όσο θα έπρεπε και δεν αναδείξαμε ευρύτερα το θέμα για τη Μονάδα Επεξεργασίας Σύμμεικτων Απορριμμάτων στην Ημαθία.
Γεωργία Ασημακοπούλου
ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΈΣ... ΚΑΛΈΝΔΕΣ Η ΛΎΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΧΕΊΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΆΤΩΝ!
πηγή, από τον Θόδωρο Ελευθεριάδη
"Βελούδινο" ήταν τελικά το διαζύγιο μεταξύ του Ενιαίου Συνδέσμου Διαχείρισης Απορριμμάτων της Ημαθίας με την εταιρεία "ΗΛΕΚΤΩΡ" αναφορικά με τη λύση της σύμβασης που είχε υπογραφεί αρκετά χρόνια πριν, για την κατασκευή του εργοστασίου επεξεργασίας απορριμμάτων και του χώρου υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων στη θέση "12" στα Πιέρια.
Επιλέχθηκε τελικά ο δρόμος της μη διεκδίκησης χρηματικών αποζημιώσεων και έτσι έληξε ένα πολύχρονο... σίριαλ για την Ημαθία.
Φυσικά για το φλέγον ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων υπάρχει η γνωστή παραπομπή εις τας... περιφερειακάς καλένδας, αφού η Περιφέρεια προτίθεται να δώσει λύση σε επίπεδο Κεντρικής Μακεδονίας, χωρίς φυσικά να υπάρχει μέχρι στιγμής κάτι συγκεκριμένο στους σχεδιασμούς της.
…………………………………………………………………………
Παραιτήθηκε των δικαιωμάτων του ο Μπόμπολας; Τέλος η ΜΕΑ-ΧΥΤΥ αλλά μήπως κρύβεται κάτι για το ...μέλλον;
Η είδηση που βγήκε σήμερα ακούγεται καλή εκ πρώτης όψεως αλλά διαισθητικά ας κρατήσουμε
μικρό καλάθι. Αναφέρομαι στην από κοινού απόφαση μεταξύ ΕΣΔΑ και ΗΛΕΚΤΩΡ ΑΕ να διαλύσουν την σύμβαση που υπήρχε και έδινε στην εταιρία το δικαίωμα και τη δυνατότητα να διεκδικήσει αποζημιώσεις στην περίπτωση που...
δεν κατασκευάζονταν το εργοστάσιο επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ-ΧΥΤΥ) στην περιβόητη θέση "12", δίπλα στον ποταμό Αλιάκμονα.
Η είδηση λέει ότι τα δυο μέρη συμφώνησαν να λύσουν την σύμβαση χωρίς καμιά διεκδίκηση της εταιρίας.
Προσωπικά μου ακούγεται πολύ καλό για να είναι πέρα για πέρα αληθινό. Θα σας πω τις σκέψεις μου, τους φόβους μου και θα δείξει ο χρόνος αν θα επαληθευτούν ή όχι.
Η απόπειρα να κατασκευαστεί η ΜΕΑ-ΧΥΤΥ ναυάγησε κυρίως γιατί αντέδρασαν φορείς και πολίτες. Λιγοστοί στην αρχή αλλά επίμονοι και δυναμικοί κατάφεραν να αναδείξουν το θέμα έξω από τα όρια της Ημαθίας. Οι συνεχείς δικαστικές προσφυγές που ήταν απολύτως τεκμηριωμένες τόσο νομικά όσο και επιστημονικά και η συνεχής προσπάθεια των "πρωταγωνιστών" να κρατήσουν το θέμα στην πρώτη σειρά της ατζέντας έφερε αποτέλεσμα. Η λαϊκή πίεση θα έλεγε κανείς νίκησε αλλά προσωπικά εκτιμώ ότι ο λαός της Ημαθίας ουδόλως ασχολήθηκε με το θέμα αφού και στην περίπτωση αυτή ίσχυσε το γνωστό "μακρυά από το σπίτι μου κι όπου θέλει ας πάει". Η θέση "12" ήταν μακρυά από όλα τα σπίτια, δίπλα στο ποτάμι και είχε επιλεγεί με αριστοτεχνικό τρόπο από τον τότε δήμαρχο Μακεδονίδος Γιάννη Δάλλα και μάλιστα επιχειρήθηκε να εμφανιστεί και ως ο σωτήρας του νομού που θα έδινε λύση στην διαχείριση των απορριμμάτων.
Υπέρ της πρότασης αυτής και του σχεδιασμού είχαν ταχθεί αναφανδόν όλοι οι αιρετοί πλην ελαχίστων περιπτώσεων. Όλοι οι δήμαρχοι εκφράζονταν θετικά τόσο για τη θέση όσο και για το συνολικό πρότζεκτ που θα κόστιζε ο κούκος αηδόνι για τους Ημαθιώτες. Αλλά, ποιος νοιάζονταν για τους πολίτες. Αυτοί όλοι ήθελαν και πιστεύω ότι συνεχίζουν να θέλουν να τα έχουν καλά με τις μεγάλες εταιρίες, πόσο μάλλον με τον Μπόμπολα του οποίου ιδιοκτησία είναι η ΗΛΕΚΤΩΡ ΑΕ.
Υπέρ της επιλογής αυτής ήταν το σύνολο των τότε βουλευτών της Ημαθίας που προέρχονταν από το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ. Τα δύο αυτά κόμματα ουδέποτε είχαν εκφράσει αντίθετη άποψη. Ουδέποτε είχαν σταθεί έστω κριτικά στο σκηνικό που είχε διαμορφωθεί και θα έπληττε τους Ημαθιώτες. Αλλά, πότε νοιάστηκαν τα δυο αυτά κόμματα για το λαό.
Οι αντιδράσεις έφεραν ως πρακτικό αποτέλεσμα την χρονοτριβή. Η εταιρία που είχε εξ αρχής άλλους σχεδιασμούς που δεν ήταν μόνο η επεξεργασία των απορριμμάτων αλλά και η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από αυτά πίεζε τους δημάρχους και τον ΕΣΔΑ να υπογράψουν την σύμβαση με τους όρους που αυτή έβαζε. Αυτή είχε κάνει την μελέτη, αυτή την είχε διακινήσει, αυτή θα τα έκανε όλα. Είχε τεχνογνωσία και μεγάλη εμπειρία σε τέτοιες δουλειές.
Ο ΕΣΔΑ υπέγραψε επί προεδρίας Παπαποστόλου (δήμαρχος Βεργίνας τότε) και η υπόθεση ήταν "δεμένη". Όμως, το εργοστάσιο δεν έγινε ποτέ.
Αίφνης, η κατάσταση αλλάζει. Το μνημόνιο έρχεται και βυθίζει τη χώρα στην κρίση και αρχίζει ένας κύκλος συζητήσεων για το αν θα πρέπει το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων να το δούμε σε περιφερειακό επίπεδο δεδομένου ότι από το 2010 αλλάζει και η διοικητική δομή της χώρας και η Ημαθία πλέον ανήκει στην Περιφέρεια κεντρικής Μακεδονίας.
Εδώ αρχίζουν οι δικές μου υποψίες. Και εξηγούμαι.
Δεν μπορώ να δεχτώ ότι η εταιρία έδειξε τόσο μεγάλη ανοχή, τέτοια γαλαντομία. Εικάζω ότι πέτυχε την συναίνεση, την σύμφωνη γνώμη του ΕΣΔΑ ίσως και των δήμων της Ημαθίας ότι θα την στηρίξουν, δεν θα αντιδράσουν εν τέλει, ώστε να πάρει το μεγάλο έργο σε επίπεδο κεντρικής Μακεδονίας.
Θα δούμε αν επαληθευτώ από τα γεγονότα που έχουμε μπροστά μας.
Συμπερασματικά: Η υπόθεση της ΜΕΑ-ΧΥΤΥ είναι ένα μάθημα για όλους. Λίγοι "γραφικοί" έδειξαν με ποιον τρόπο κερδίζονται οι αγώνες. Πρέπει να σημειώσουμε ότι όλο αυτό το διάστημα πρωταγωνιστές στις κινητοποιήσεις ήταν το ΤΕΕ Ημαθίας, οι Οικολογική Ομάδα Βέροιας. Πολιτικά στήριξαν τον αγώνα αυτόν τόσο το ΚΚΕ όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ Ημαθίας καθώς και οι Οικολόγοι -Πράσινοι.
Κλείνοντας πρέπει να πω ότι τώρα θα πρέπει να αναζητηθούν οι πολιτικές ευθύνες. Κάποιοι αποφάσισαν να γίνει αυτό το εργοστάσιο. Ξόδεψαν χρήματα των δημοτών για να προωθήσουν το έργο κλπ. Με νόμιμο τρόπο τα έκαναν όλα αυτά αλλά το αποτέλεσμα ήταν ένα μεγάλο ΜΗΔΕΝ. Δε νοιώθουν την ανάγκη να απολογηθούν; Δεν θα πρέπει να τους το ζητήσουμε να απολογηθούν για τις εμμονές τους ή θα τα ξεχάσουμε όλα στο όνομα της αστικής ευγένειας;
πηγή
ΜΕΑ-ΧΥΤΥ Ν.Ημαθίας :Παλαιότερα δημοσιεύματα
ΤΕΤΆΡΤΗ, 31 ΜΑΡΤΊΟΥ 2010
ΕΣΔΑ ΗΜΑΘΙΑΣ: ΜΠΗΚΕ Η ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΤΗΝ ΛΕΟΝΤΕΙΟ ΣΥΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΑ-ΧΥΤΥ
Kαι με τη βούλα πλέον ο ΗΛΕΚΤΩΡ αναλαμβάνει την κατασκευή της ΜΕΑ-ΧΥΤΥ στην θέση 12. Ο ΕΣΔΑ δια του προέδρου του Ν. Παπαποστόλου έθεσε φαρδιά πλατιά την υπογραφή του στην σύμβαση, μια σύμβαση που έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως λεόντειος" και η οποία δίνει την δυνατότητα στον εργολάβο να κατασκευάσει την μονάδα και να την εκμεταλλευτεί για τα επόμενα 25 χρόνια αποκομίζοντας πάνω από 300 εκ ευρώ κέρδος όπως έχει εκτιμηθεί από το ΤΕΕ Ημαθίας.
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία "Ηλέκτωρ" το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή της πρώτης μονάδας ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων στην Ελλάδα, συνολικής δυναμικότητας 100.000 τόνων, ετησίως, καθώς και παραπλήσιο Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ), ενώ για την επεξεργασία των απορριμμάτων, αναλόγως με τη σύσταση αυτών, θα χρησιμοποιείται συνδυασμός αερόβιας και αναερόβιας διαδικασίας.
Ο ανάδοχος θα αναλάβει τη χρηματοδότηση του έργου με ιδίους πόρους (ίδια και δανειακά κεφάλαια) αφού τα 20 εκ € που υποτίθεται ότι βρήκε ο ΕΣΔΑ είναι στο μιλητό και όχι στα χέρια. Οπότε, συνεχίζουμε να μιλάμε για 100€ τον τόνο το κόστος διαχείρισης των απορριμμάτων...
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία "Ηλέκτωρ" το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή της πρώτης μονάδας ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων στην Ελλάδα, συνολικής δυναμικότητας 100.000 τόνων, ετησίως, καθώς και παραπλήσιο Χώρο Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ), ενώ για την επεξεργασία των απορριμμάτων, αναλόγως με τη σύσταση αυτών, θα χρησιμοποιείται συνδυασμός αερόβιας και αναερόβιας διαδικασίας.
Ο ανάδοχος θα αναλάβει τη χρηματοδότηση του έργου με ιδίους πόρους (ίδια και δανειακά κεφάλαια) αφού τα 20 εκ € που υποτίθεται ότι βρήκε ο ΕΣΔΑ είναι στο μιλητό και όχι στα χέρια. Οπότε, συνεχίζουμε να μιλάμε για 100€ τον τόνο το κόστος διαχείρισης των απορριμμάτων...
ΚΥΡΙΑΚΉ, 20 ΙΟΥΝΊΟΥ 2010
ΗΘΕΛΑΝ ΜΕΑ-ΧΥΤΥ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΨΑΧΝΟΥΝ ΧΥΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΤΗΣ ΗΜΑΘΙΑΣ. ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΩΝ ΦΑΡΑΩΝΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ..
Ένα καινούργιο γαϊτανάκι απασχολεί το νομό Ημαθίας εσχάτως. Που θα πάμε τα σκουπίδια μας αφού οι χωματερές πρέπει να κλείσουν. Ψάχνουν οι του ΕΣΔΑ να βρουν ΧΥΤΑ να τα δεχτεί και ακόμη καμιά λύση δεν έχει βρεθεί.
Ωστόσο, το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι σοβαρό και θα πρέπει να αναδειχτεί η λαθεμένη πολιτική που ακολουθήθηκε από τις παλιές διοικήσεις του ΕΣΔΑ που είχαν οραματιστεί το φαραωνικό σχέδιο της κατασκευής της ΜΕΑ-ΧΥΤΥ δια του ΗΛΕΚΤΩΡ ΑΕ στην γνωστή θέση "12". Μέσα στο όραμά τους και την αλαζονική εν πολλοίς συμπεριφορά τους ξέχασαν ότι έχουν να κάνουνε με πολίτες και περιβάλλον και δε φρόντισαν να θωρακίσουν το νομό μας από την...
..αναγκαιότητα εύρεσης ενός χώρου όπου υποχρεωτικά θα έπρεπε να οδηγηθούν τα σκουπίδια μας.
Είχαν κατατεθεί στο παρελθόν σοβαρές προτάσεις για δημιουργία τριών ή πέντε μικρών ΧΥΤΑ στην Ημαθία ώστε η κάθε γεωγραφική ενότητα να διαχειρίζεται τα απορρίμματά της. Μικρό το πρόβλημα αφού χώροι κατάλληλοι υπήρχαν σε όλες τις περιοχές αλλά ουδείς ασχολήθηκε. Ήθελαν να περάσουν στην ιστορία ως οι πολιτικοί που έλυσαν το πρόβλημα των σκουπιδιών στο νομό Ημαθίας. Και δρομολόγησαν τη λύση της κατασκευής της ΜΕΑ ΧΥΤΥ και μετά οδηγήθηκαν αναγκαστικά στην αγκαλιά της ΗΛΕΚΤΩΡ και μετέτρεψαν τις Ημαθιώτικες οικογένειες σε πελάτες μακρού χρόνου της συγκεκριμένης εταιρίας.
Δεν αναφέρομαι στο περιβαλλοντικό έγκλημα που θα συντελεστεί όταν και εφόσον γίνει η μονάδα δίπλα στον Αλιάκμονα.
Αναφέρομαι στο οικονομικό μέρος του θέματος και κάποια στιγμή θα πρέπει να αναδειχτούν όλες οι πτυχές του μεγάλου ζητήματος. Ποιοι ήταν αυτοί που οδήγησαν τον ΕΣΔΑ στην αγκαλιά της εν λόγω εταιρίας; Τι σχέση απέκτησαν μαζί της; Υπήρχαν άλλες εταιρίες που ενδιαφέρθηκαν για το έργο και γιατί αποχώρησαν; Υπήρχε άλλο μοντέλο διαχείρισης των απορριμμάτων και γιατί επέλεξαν το συγκεκριμένο;.
Επίσημοι φορείς όπως το ΤΕΕ Ημαθίας έχουν κατά καιρούς κάνει συγκεκριμένες καταγγελίες, αναφορές, επισημάνσεις αλλά ουδενός το αυτί δεν ίδρωσε. Μήπως θα πρέπει να αυτή η σιωπή να σταματήσει;
Ωστόσο, το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων είναι σοβαρό και θα πρέπει να αναδειχτεί η λαθεμένη πολιτική που ακολουθήθηκε από τις παλιές διοικήσεις του ΕΣΔΑ που είχαν οραματιστεί το φαραωνικό σχέδιο της κατασκευής της ΜΕΑ-ΧΥΤΥ δια του ΗΛΕΚΤΩΡ ΑΕ στην γνωστή θέση "12". Μέσα στο όραμά τους και την αλαζονική εν πολλοίς συμπεριφορά τους ξέχασαν ότι έχουν να κάνουνε με πολίτες και περιβάλλον και δε φρόντισαν να θωρακίσουν το νομό μας από την...
..αναγκαιότητα εύρεσης ενός χώρου όπου υποχρεωτικά θα έπρεπε να οδηγηθούν τα σκουπίδια μας.
Είχαν κατατεθεί στο παρελθόν σοβαρές προτάσεις για δημιουργία τριών ή πέντε μικρών ΧΥΤΑ στην Ημαθία ώστε η κάθε γεωγραφική ενότητα να διαχειρίζεται τα απορρίμματά της. Μικρό το πρόβλημα αφού χώροι κατάλληλοι υπήρχαν σε όλες τις περιοχές αλλά ουδείς ασχολήθηκε. Ήθελαν να περάσουν στην ιστορία ως οι πολιτικοί που έλυσαν το πρόβλημα των σκουπιδιών στο νομό Ημαθίας. Και δρομολόγησαν τη λύση της κατασκευής της ΜΕΑ ΧΥΤΥ και μετά οδηγήθηκαν αναγκαστικά στην αγκαλιά της ΗΛΕΚΤΩΡ και μετέτρεψαν τις Ημαθιώτικες οικογένειες σε πελάτες μακρού χρόνου της συγκεκριμένης εταιρίας.
Δεν αναφέρομαι στο περιβαλλοντικό έγκλημα που θα συντελεστεί όταν και εφόσον γίνει η μονάδα δίπλα στον Αλιάκμονα.
Αναφέρομαι στο οικονομικό μέρος του θέματος και κάποια στιγμή θα πρέπει να αναδειχτούν όλες οι πτυχές του μεγάλου ζητήματος. Ποιοι ήταν αυτοί που οδήγησαν τον ΕΣΔΑ στην αγκαλιά της εν λόγω εταιρίας; Τι σχέση απέκτησαν μαζί της; Υπήρχαν άλλες εταιρίες που ενδιαφέρθηκαν για το έργο και γιατί αποχώρησαν; Υπήρχε άλλο μοντέλο διαχείρισης των απορριμμάτων και γιατί επέλεξαν το συγκεκριμένο;.
Επίσημοι φορείς όπως το ΤΕΕ Ημαθίας έχουν κατά καιρούς κάνει συγκεκριμένες καταγγελίες, αναφορές, επισημάνσεις αλλά ουδενός το αυτί δεν ίδρωσε. Μήπως θα πρέπει να αυτή η σιωπή να σταματήσει;
ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΧΥΤΑ ΗΜΑΘΙΑΣ
9-3-11
Η υπόθεση έφτασε στο Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ), το οποίο ξεκίνησε αμέσως έλεγχο, για να... διαπιστωθεί η νομιμότητα παραχώρησης της αρχικής έκτασης των 49.849,94 τ.μ. και κατά πόσο μπορεί να νομιμοποιηθεί ο αποχαρακτηρισμός επιπλέον 32.176,06 τ.μ., όπως ζητάει ο ανάδοχος. Οι εκτάσεις αυτές αποτελούν μέρος συνολικής έκτασης 82.026 τ.μ. του δάσους της ιεράς μονής Τιμίου Προδρόμου. Η παραχώρηση και η αλλαγή χρήσης δασικής έκτασης, σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο, γίνεται με απόφαση του νομάρχη (σήμερα περιφερειάρχη), αν πρόκειται για έκταση μέχρι 10 στρέμματα, του υπουργού Γεωργίας μέχρι 50 στρέμματα και του υπουργικού συμβουλίου αν πρόκειται για μεγαλύτερες εκτάσεις, ύστερα από εισήγηση της διεύθυνσης δασών και τη γνώμη του νομαρχιακού (σήμερα περιφερειακού) συμβουλίου. Η πρώτη έκταση των 49,9 στρεμμάτων αποχαρακτηρίστηκε το 2006 και παραχωρήθηκε κατά χρήση το 2009 με απόφαση του τότε περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας και έγκριση του αρμόδιου υπουργού. Προφανώς ζητήθηκαν ελάχιστα τετραγωνικά μέτρα κάτω από τα 50 στρέμματα, για να μην υπάρξει εμπλοκή του υπουργικού συμβουλίου.
Η καταγγελία και προσφυγή στο ΣτΕ
Η καταγγελία στην επιθεώρηση δημόσιας διοίκησης για τυχόν παρατυπίες στις διαδικασίες ανάθεσης του έργου ΧΥΤΑ Ημαθίας έγιναν από τον μηχανικό Γιώργο Ουρσουζίδη, μέλος της διοίκησης του Τεχνικού Επιμελητηρίου στην Κεντρική Μακεδονία (ΤΕΕ/ΤΚΜ) και πρώην πρόεδρο της νομαρχιακής επιτροπής Ημαθίας του ΤΕΕ. Το Τεχνικό Επιμελητήριο από το 2003 έχει προσφύγει στο ΣτΕ σε βάρος της απόφασης του πρώην νομάρχη Ημαθίας, με την οποία εγκρίθηκε η καταλληλότητα του χώρου για τον ΧΥΤΑ στη θέση 12. Η υπόθεση θα εκδικαστεί στις 30 Μαρτίου 2011. Ως επιχειρήματα για την προσβολή της απόφασης το ΤΕΕ προέβαλε το γεγονός ότι η έκταση όπου χωροθετήθηκε ο ΧΥΤΑ είναι σε πολύ μικρή απόσταση από τον ταμιευτήρα του ποταμού Αλιάκμονα (300 μέτρα), από τον οποίο υδροδοτείται η Θεσσαλονίκη με 160.000 κυβικά νερού ημερησίως, πολύ κοντά στα προστατευόμενα μνημεία της Βεργίνας και των Αιγών, στην ευρύτερη περιοχή του αρχαιολογικού χώρου Βεργίνας - Παλατιτσίων, που είναι τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, και στην περιοχή Natura 2000, στην οποία εντάσσονται τα στενά του Αλιάκμονα.
Νέα υπόθεση υποθαλάσσιας;
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) συνεδρίασε στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου για να εγκρίνει τη μελέτη εφαρμογής του έργου «Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και παραχώρηση της εκμετάλλευσης για 25 έτη μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων νομού Ημαθίας», και σύμφωνα με πληροφορίες υπήρξε θετική απόφαση, η οποία υπογράφηκε και από τον υπουργό πολιτισμού. Ο Ενιαίος Σύνδεσμος Διαχείρισης Απορριμμάτων ΟΤΑ νομού Ημαθίας, όμως, είχε ζητήσει την παραχώρηση επιπλέον δασικής έκτασης 32 και πλέον στρεμμάτων, μεταφέροντας τη διαπίστωση της αναδόχου εταιρείας «Ηλέκτωρ ΑΕ», ότι η αρχική έκταση «δεν επαρκεί για την κατασκευή του παραπάνω έργου λόγω πρόσθετων όρων εφαρμογής που ετέθησαν από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο του υπουργείου Πολιτισμού». «Είναι δυνατόν το ΚΑΣ. να εγκρίνει την μελέτη εφαρμογής του έργου, όταν οι ίδιοι οι μελετητές ρητά δηλώνουν, ότι είναι αδύνατον να εκπληρωθούν οι όροι που το Κ.Α.Σ έθεσε, εάν προηγουμένως δεν αυξηθεί το εμβαδόν του γηπέδου κατά 32.175,06 m2, δηλαδή να εγκρίνει μια μελέτη σε ξένο οικόπεδο! Σύντομα λοιπόν (Ν.1734/87) θα κληθεί το υπουργικό συμβούλιο να αποφασίσει για την επιπλέον παραχώρηση δημόσιας δασικής έκτασης 32.175,06 τ.μ., ώστε να καταστεί δυνατή η υλοποίηση του έργου", υποστηρίζει στη «Μ» ο κ. Γιώργος Ουρσουζίδης, επισημαίνοντας ότι «μετά από αλλαγές που υπέδειξε το ΚΑΣ, ακυρώθηκε η σύμβαση για την υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης και το δημόσιο πλήρωσε υπέρογκη αποζημίωση στον εργολάβο και το έργο ματαιώθηκε. Αν γίνουν αλλαγές στη σύμβαση για τον ΧΥΤΑ, αποτελούν λόγο καταγγελίας της σύμβασης».
Ο κ. Ουρσουζίδης υποστηρίζει ότι ο πραγματικός λόγος που η «Ηλέκτωρ» ζητά την παραχώρηση επιπλέον έκτασης 32 στρεμμάτων είναι το γεγονός ότι το επιτρεπόμενο ποσοστό κάλυψης του παραχωρηθέντος γηπέδου (49,9 στρμ.) περιορίζεται από τη σύμβαση στο 10%, δηλαδή στα 4.900 τ.μ., και δεν επαρκεί για την υλοποίηση της μονάδας. «Από τα σχέδια που έχουμε στη διάθεσή μας και είναι αυτά που αναρτήθηκαν από την ανάδοχο εταιρεία στην αίθουσα του νομαρχιακού συμβουλίου Ημαθίας, προκειμένου να υπογραφεί η σύμβαση, προκύπτει προτεινόμενη κάλυψη του γηπέδου μεγαλύτερη των 7.000 τ.μ., η οποία ξεπερνά κατά πολύ το επιτρεπόμενο ποσοστό του 10%, δηλαδή τα 4.900 τ.μ. Δηλαδή, ο ανάδοχος γνώριζε από την αρχή τι έκταση χρειαζόταν», περιγράφει ο μηχανικός.
Οι αντιφάσεις του ΚΑΣ
Οι μέχρι τώρα αποφάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για το έργο ήταν αντιφατικές. Τον Δεκέμβριο του 2004 ενέκρινε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου, ενώ τρία χρόνια αργότερα, τον Νοέμβριο του 2007, γνωμοδότησε αρνητικά για τη δημιουργία μονάδας στη θέση 12. Τον Ιανουάριο του 2009 ξανάδωσε το πράσινο φως, θέτοντας οκτώ όρους και προϋποθέσεις, οι οποίοι προκάλεσαν την απαίτηση του αναδόχου για επιπλέον έκταση. Η τελευταία θετική απόφαση για τη μελέτη εφαρμογής, εφόσον περιλαμβάνει επιπλέον έκταση, πρέπει να περάσει από το υπουργικό συμβούλιο, όπου θα συναντήσει αντιδράσεις από υπουργούς, που ως βουλευτές στο παρελθόν είχαν ταχθεί κατά της χωροθέτησης του έργου", υποστηρίζει ο κ. Ουρσουζίδης. Ο ίδιος υπενθυμίζει ότι ο Ευάγγελος Βενιζέλος στις 7 Μαρτίου 2009 δήλωνε στη Βέροια ότι είναι αντίθετος με τη χωροθέτηση του ΧΥΤΑ ενώ ο Χάρης Καστανίδης το 2003 με την ιδιότητα του υπουργού Μακεδονίας Θράκης, αρνήθηκε κατηγορηματικά τον αποχαρακτηρισμό της περιοχής από τοπίο Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους του ευρύτερου αρχαιολογικού χώρου Βεργίνας - Παλατιτσίων και αναρωτιέται ποιά θα είναι η θέση της υπουργού περιβάλλοντος Τίνας Μπριμπίλη, η οποία υπερασπίζεται τις περιοχές Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους και τις ενταγμένες στο Natura.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Εμπλοκή σε αίτημα για επιπλέον παραχώρηση δασικής έκτασης βάζει σε περιπέτεια την κατασκευή ΧΥΤΑ Ημαθίας, προϋπολογισμού 28 εκατ. ευρώ, με κίνδυνο καταβολής από το δημόσιο αποζημίωσης στον ανάδοχο χωρίς να γίνει το έργο.Η ανάδοχος εταιρεία ζήτησε επιπλέον 32 στρέμματα δασικής έκτασης, πέραν της έκτασης των 49,9 στρεμμάτων που έχουν δεσμευτεί για τον ΧΥΤΑ, εξαιτίας πρόσθετων όρων που έθεσε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) στην εφαρμογή του έργου. Ο αποχαρακτηρισμός και η διάθεση αυτής της έκτασης, όμως, μπορεί να γίνει μόνο από το υπουργικό συμβούλιο και μόνο για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει έγκριση από το υπουργικό συμβούλιο, είναι ανοικτό το ενδεχόμενο ο εργολάβος να διεκδικήσει τη ρήτρα που προκύπτει από τη σύμβασή του.
Η υπόθεση έφτασε στο Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ), το οποίο ξεκίνησε αμέσως έλεγχο, για να... διαπιστωθεί η νομιμότητα παραχώρησης της αρχικής έκτασης των 49.849,94 τ.μ. και κατά πόσο μπορεί να νομιμοποιηθεί ο αποχαρακτηρισμός επιπλέον 32.176,06 τ.μ., όπως ζητάει ο ανάδοχος. Οι εκτάσεις αυτές αποτελούν μέρος συνολικής έκτασης 82.026 τ.μ. του δάσους της ιεράς μονής Τιμίου Προδρόμου. Η παραχώρηση και η αλλαγή χρήσης δασικής έκτασης, σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο, γίνεται με απόφαση του νομάρχη (σήμερα περιφερειάρχη), αν πρόκειται για έκταση μέχρι 10 στρέμματα, του υπουργού Γεωργίας μέχρι 50 στρέμματα και του υπουργικού συμβουλίου αν πρόκειται για μεγαλύτερες εκτάσεις, ύστερα από εισήγηση της διεύθυνσης δασών και τη γνώμη του νομαρχιακού (σήμερα περιφερειακού) συμβουλίου. Η πρώτη έκταση των 49,9 στρεμμάτων αποχαρακτηρίστηκε το 2006 και παραχωρήθηκε κατά χρήση το 2009 με απόφαση του τότε περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας και έγκριση του αρμόδιου υπουργού. Προφανώς ζητήθηκαν ελάχιστα τετραγωνικά μέτρα κάτω από τα 50 στρέμματα, για να μην υπάρξει εμπλοκή του υπουργικού συμβουλίου.
Η καταγγελία και προσφυγή στο ΣτΕ
Η καταγγελία στην επιθεώρηση δημόσιας διοίκησης για τυχόν παρατυπίες στις διαδικασίες ανάθεσης του έργου ΧΥΤΑ Ημαθίας έγιναν από τον μηχανικό Γιώργο Ουρσουζίδη, μέλος της διοίκησης του Τεχνικού Επιμελητηρίου στην Κεντρική Μακεδονία (ΤΕΕ/ΤΚΜ) και πρώην πρόεδρο της νομαρχιακής επιτροπής Ημαθίας του ΤΕΕ. Το Τεχνικό Επιμελητήριο από το 2003 έχει προσφύγει στο ΣτΕ σε βάρος της απόφασης του πρώην νομάρχη Ημαθίας, με την οποία εγκρίθηκε η καταλληλότητα του χώρου για τον ΧΥΤΑ στη θέση 12. Η υπόθεση θα εκδικαστεί στις 30 Μαρτίου 2011. Ως επιχειρήματα για την προσβολή της απόφασης το ΤΕΕ προέβαλε το γεγονός ότι η έκταση όπου χωροθετήθηκε ο ΧΥΤΑ είναι σε πολύ μικρή απόσταση από τον ταμιευτήρα του ποταμού Αλιάκμονα (300 μέτρα), από τον οποίο υδροδοτείται η Θεσσαλονίκη με 160.000 κυβικά νερού ημερησίως, πολύ κοντά στα προστατευόμενα μνημεία της Βεργίνας και των Αιγών, στην ευρύτερη περιοχή του αρχαιολογικού χώρου Βεργίνας - Παλατιτσίων, που είναι τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, και στην περιοχή Natura 2000, στην οποία εντάσσονται τα στενά του Αλιάκμονα.
Νέα υπόθεση υποθαλάσσιας;
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) συνεδρίασε στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου για να εγκρίνει τη μελέτη εφαρμογής του έργου «Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και παραχώρηση της εκμετάλλευσης για 25 έτη μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων νομού Ημαθίας», και σύμφωνα με πληροφορίες υπήρξε θετική απόφαση, η οποία υπογράφηκε και από τον υπουργό πολιτισμού. Ο Ενιαίος Σύνδεσμος Διαχείρισης Απορριμμάτων ΟΤΑ νομού Ημαθίας, όμως, είχε ζητήσει την παραχώρηση επιπλέον δασικής έκτασης 32 και πλέον στρεμμάτων, μεταφέροντας τη διαπίστωση της αναδόχου εταιρείας «Ηλέκτωρ ΑΕ», ότι η αρχική έκταση «δεν επαρκεί για την κατασκευή του παραπάνω έργου λόγω πρόσθετων όρων εφαρμογής που ετέθησαν από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο του υπουργείου Πολιτισμού». «Είναι δυνατόν το ΚΑΣ. να εγκρίνει την μελέτη εφαρμογής του έργου, όταν οι ίδιοι οι μελετητές ρητά δηλώνουν, ότι είναι αδύνατον να εκπληρωθούν οι όροι που το Κ.Α.Σ έθεσε, εάν προηγουμένως δεν αυξηθεί το εμβαδόν του γηπέδου κατά 32.175,06 m2, δηλαδή να εγκρίνει μια μελέτη σε ξένο οικόπεδο! Σύντομα λοιπόν (Ν.1734/87) θα κληθεί το υπουργικό συμβούλιο να αποφασίσει για την επιπλέον παραχώρηση δημόσιας δασικής έκτασης 32.175,06 τ.μ., ώστε να καταστεί δυνατή η υλοποίηση του έργου", υποστηρίζει στη «Μ» ο κ. Γιώργος Ουρσουζίδης, επισημαίνοντας ότι «μετά από αλλαγές που υπέδειξε το ΚΑΣ, ακυρώθηκε η σύμβαση για την υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης και το δημόσιο πλήρωσε υπέρογκη αποζημίωση στον εργολάβο και το έργο ματαιώθηκε. Αν γίνουν αλλαγές στη σύμβαση για τον ΧΥΤΑ, αποτελούν λόγο καταγγελίας της σύμβασης».
Ο κ. Ουρσουζίδης υποστηρίζει ότι ο πραγματικός λόγος που η «Ηλέκτωρ» ζητά την παραχώρηση επιπλέον έκτασης 32 στρεμμάτων είναι το γεγονός ότι το επιτρεπόμενο ποσοστό κάλυψης του παραχωρηθέντος γηπέδου (49,9 στρμ.) περιορίζεται από τη σύμβαση στο 10%, δηλαδή στα 4.900 τ.μ., και δεν επαρκεί για την υλοποίηση της μονάδας. «Από τα σχέδια που έχουμε στη διάθεσή μας και είναι αυτά που αναρτήθηκαν από την ανάδοχο εταιρεία στην αίθουσα του νομαρχιακού συμβουλίου Ημαθίας, προκειμένου να υπογραφεί η σύμβαση, προκύπτει προτεινόμενη κάλυψη του γηπέδου μεγαλύτερη των 7.000 τ.μ., η οποία ξεπερνά κατά πολύ το επιτρεπόμενο ποσοστό του 10%, δηλαδή τα 4.900 τ.μ. Δηλαδή, ο ανάδοχος γνώριζε από την αρχή τι έκταση χρειαζόταν», περιγράφει ο μηχανικός.
Οι αντιφάσεις του ΚΑΣ
Οι μέχρι τώρα αποφάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για το έργο ήταν αντιφατικές. Τον Δεκέμβριο του 2004 ενέκρινε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου, ενώ τρία χρόνια αργότερα, τον Νοέμβριο του 2007, γνωμοδότησε αρνητικά για τη δημιουργία μονάδας στη θέση 12. Τον Ιανουάριο του 2009 ξανάδωσε το πράσινο φως, θέτοντας οκτώ όρους και προϋποθέσεις, οι οποίοι προκάλεσαν την απαίτηση του αναδόχου για επιπλέον έκταση. Η τελευταία θετική απόφαση για τη μελέτη εφαρμογής, εφόσον περιλαμβάνει επιπλέον έκταση, πρέπει να περάσει από το υπουργικό συμβούλιο, όπου θα συναντήσει αντιδράσεις από υπουργούς, που ως βουλευτές στο παρελθόν είχαν ταχθεί κατά της χωροθέτησης του έργου", υποστηρίζει ο κ. Ουρσουζίδης. Ο ίδιος υπενθυμίζει ότι ο Ευάγγελος Βενιζέλος στις 7 Μαρτίου 2009 δήλωνε στη Βέροια ότι είναι αντίθετος με τη χωροθέτηση του ΧΥΤΑ ενώ ο Χάρης Καστανίδης το 2003 με την ιδιότητα του υπουργού Μακεδονίας Θράκης, αρνήθηκε κατηγορηματικά τον αποχαρακτηρισμό της περιοχής από τοπίο Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους του ευρύτερου αρχαιολογικού χώρου Βεργίνας - Παλατιτσίων και αναρωτιέται ποιά θα είναι η θέση της υπουργού περιβάλλοντος Τίνας Μπριμπίλη, η οποία υπερασπίζεται τις περιοχές Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους και τις ενταγμένες στο Natura.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Διαχείριση Απορριμμάτων: Αντίστροφη μέτρηση! |
ΗΜΑΘΙΑ |
ΠΈΜΠΤΗ, 23 ΙΟΎΝΙΟΣ 2011 07:23 |
Με το χρόνο να είναι πλέον κάτι παραπάνω από πιεστικός καθώς από 1ης Ιουλίου οι χωματερές της Ημαθίας πρέπει να κλείσουν για να μην μας έρθουν τα ημερήσια πρόστιμα της τάξεως των 34.000 ευρώ (!) οι τρεις Δήμοι της Ημαθίας «τρέχουν και δεν φτάνουν». Μέχρι τότε, οι δήμοι Βέροιας, Αλεξάνδρειας και Νάουσας θα πρέπει να έχουν ετοιμάσει τους προσωρινούς Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, να έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες για την κατασκευή των μονίμων ΣΜΑ και φυσικά να μεταφέρουν τα απορρίμματα σε γειτονικούς ΧΥΤΑ, έως ότου κατασκευασθεί η ΜΕΑ ΧΥΤΥ στην Ημαθία.
Στη Κοζάνη ο Δήμος Βέροιας
Όσον αφορά το διευρυμένο «Καλλικρατικό» Δήμο Βέροιας ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (μόνιμος και προσωρινός) θα κατασκευασθεί κατά πάσα πιθανότητα σε οικόπεδο στην περιοχή Κουλούρας, ενώ δεν έχει αποκλεισθεί το σενάριο ο προσωρινός ΣΜΑ να είναι κινητός.
Πάντως, ενόψει της μεταφοράς των απορριμμάτων του Δήμου Βέροιας, υποχρεωτικά σε ΧΥΤΑ, απαιτούνται πρόσθετες δαπάνες για την πραγματοποίηση της εν λόγω λειτουργίας. Συγκεκριμένα για τη μεταφορά σε ΧΥΤΑ όμορου Δήμου (ΔΙΑΔΥΜΑ Κοζάνη) χρειάζεται μια αντίστοιχη δαπάνη των 190.000 ευρώ(για 6 μήνες). Απαιτείται ενοικίαση χώρου προσωρινού σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων με ποσό 4.000 ευρώ( για 6 μήνες). Προμήθεια και εγκατάσταση μεταλλικής χοάνης σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων δαπάνης 6.000 ευρώ ( για ΄6 μήνες). Χρειάζεται η χρηματοδότηση με Leasing (χρηματοδοτική μίσθωση) για προμήθεια Press Container συνολικής δαπάνης 80.000 ευρώ( για 6 μήνες). Τέλος η εναπόθεση των απορριμμάτων με σχετική δαπάνη 100.000 ευρώ (για 2 μήνες).
«Αδιέξοδο»
Θυμίζουμε ότι σε πρόσφατες της δηλώσεις η Δήμαρχος Βέροιας Χαρούλα Ουσουλτζόγλου τόνισε πως η λύση αυτή είναι μια αναγκαστική, καθώς όλα αυτά τα χρόνια η Ημαθία δεν κατάφερε να κατασκευάσει μια Μονάδα Επεξεργασίας σε οποιαδήποτε θέση στο Νομό. «Έχουμε φτάσει πλέον σε αδιέξοδο, δεν κατασκευάσαμε ούτε ΧΥΤΑ ούτε ΜΕΑ ΧΥΤΥ και αναλωθήκαμε σε διενέξεις και ατελέσφορες συζητήσεις, είμαστε σ’ ένα μεταβατικό στάδιο, στο τέλος μιας εποχής και στην αρχή μιας άλλης. Πρέπει όλοι να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και ν’ αναλογιστούμε τις ευθύνες μας», είχε πει.
Στα Γιαννιτσά η Αλεξάνδρεια
Από την πλευρά του ο νέος Δήμος Αλεξάνδρειας θα μεταφέρει τελικά τα απορρίμματά του στο γειτονικό ΧΥΤΑ Γιαννιτσών, όπως μας δήλωσε ο Δήμαρχος Φώτης Δημητριάδης. Ο ΧΥΤΑ Γιαννιτσών είναι η πιο φθηνή λύση για την Αλεξάνδρεια καθώς απέχει μόλις 30 χλμ από την πόλη ενώ το κόστος μεταφοράς και διαχείρισης θα είναι γύρω στα 30 ευρώ τον τόνο συν ΦΠΑ, σύμφωνα με τον κ. Δημητριάδη.
Σε ερώτησή μας για το τι μέλλει γενέσθαι μετά από 6 μήνες, ο Δήμαρχος Αλεξάνδρειας μας είπε ότι δεν είναι σίγουρο πως ο δήμος θα μεταφέρει τα σκουπίδια του στη συνέχεια στον ΧΥΤΑ Κοζάνης, καθώς δεν αποκλείεται να υπάρξει μια λύση μέσω Περιφέρειας με την κατασκευή μιας Μονάδας που θα εξυπηρετεί πολλούς Νομούς. Θυμίζουμε ότι ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων του Δήμου Αλεξάνδρειας θα κατασκευασθεί στην περιοχή του Αγίου Γεωργίου.
Στο ΧΥΤΑ Έδεσσας η Νάουσα
Στον ΧΥΤΑ Έδεσσας θα μεταφέρει τα απορρίμματά του για έξι μήνες ο διευρυμένος Δήμος Νάουσας, ενώ ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων θα κατασκευασθεί στη θέση «Σκορπιός» στα Μονόσπιτα (υπάρχουν ήδη αντιδράσεις από τους κατοίκους των Μονοσπίτων). Ο προσωρινός ΣΜΑ θα κατασκευασθεί ακριβώς πάνω από την υφιστάμενη χωματερή στη θέση «Πλακένια» που θα κλείσει, στον παλαιό χώρο απόθεσης απορριμμάτων.
Πρόσφατα ο Δήμαρχος Νάουσας Τάσος Καραμπατζός πραγματοποίησε μια επί τόπου επίσκεψη σε δύο γειτονικούς Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (Σ.Μ.Α.), της Πτολεμαΐδας και της Κοζάνης, για να δοθεί μια απάντηση σε όσους διαφωνούν με την κατασκευή του Σ.Μ.Α. Νάουσας σε περιοχή έξω από τα Μονόσπιτα.
Τα σκουπίδια του Δήμου θα οδηγηθούν κατ’ αρχήν, από 1ης Ιουλίου 2010, στον ΧΥΤΑ Έδεσσας (που λειτουργεί στο Κλεισοχώρι), με κόστος 15 ευρώ ανά τόνο. Η δέσμευση από τον ΧΥΤΑ Έδεσσας είναι να τα δεχθεί προσωρινά, για 6 μήνες, ενώ στη συνέχεια τα σκουπίδια του Δήμου Νάουσας πιθανότατα θα οδηγηθούν στον ΧΥΤΑ Κοζάνης όπου, όμως, το κόστος είναι υψηλότερο (25 ευρώ ανά τόνο). Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται η κατασκευή ενός Σταθμού Μεταφόρτωσης στο Δήμο Νάουσας, ο οποίος περιλαμβάνεται και στο σχεδιασμό της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων του νομού Ημαθίας που προβλέπεται να κατασκευαστεί στη «θέση 12».
Ούτε ένα ευρώ για τον ΧΥΤΥ Ημαθίας!
Στην κατηγορία: Ρεπορτάζ
Στον αέρα βρέθηκε το έργο κατασκευής του ΜΕΑ - ΧΥΤΥ Ημαθίας, δώδεκα χρόνια μετά τη χωροθέτησή του και δύο χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο κατασκευαστή. Ο λόγος είναι ότι η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος δεν ενέκρινε τη συγχρηματοδότηση του έργου.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr Η ειδική υπηρεσία διαχείρισης του ευρωπαϊκού προγράμματος «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2007-2013» (ΕΠΠΕΡΑΑ) αποφάσισε την απόρριψη της αίτησης χρηματοδότησης της πράξης «Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων του νομού Ημαθίας» με δημόσια δαπάνη 23,9 εκατ. ευρώ, την οποία κατέθεσε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε ποσοστό 70% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, που είναι στα 28 εκατ. ευρώ (συν ΦΠΑ). Η υπηρεσία επικαλείται τρεις λόγους για την απόφασή της: 1. Δεν υποβλήθηκε σχετική τεκμηρίωση (προγραμματική σύμβαση) και αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων. Η αιτιολογία αυτή αναφέρεται ουσιαστικά στη διαχειριστική επάρκεια που έπρεπε να έχει ο φορέας εκτέλεσης του έργου, δηλαδή ο Ενιαίος Σύνδεσμος Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΕΣΔΑ) ΟΤΑ νομού Ημαθίας. 2. Δεν υποβλήθηκαν αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων. Αυτό σημαίνει ότι το θέμα δεν εγκρίθηκε από τα δημοτικά συμβούλια. 3. Δεν πληρούνταν ειδικοί όροι που προσδιορίζονται στην πρόσκληση, όπως η κυριότητα του ακινήτων, θεωρημένες - εγκεκριμένες μελέτες, αδειοδοτήσεις κλπ. Όπως είναι γνωστό και από παλαιότερα δημοσιεύματα της «Μ», το ιδιοκτησιακό καθεστώς της έκτασης που παραχωρήθηκε για τη δημιουργία του ΧΥΤΥ Ημαθίας αμφισβητείται. Τι μέλλει γενέσθαι Η απόρριψη της συγχρηματοδότησης δημιουργεί νέα δεδομένα για το έργο. Ο Ενιαίος Σύνδεσμος Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΕΣΔΑ) ΟΤΑ νομού Ημαθίας προκήρυξε τον Δεκέμβριο του 2007 ανοιχτό διαγωνισμό για την ανάθεση του έργου «Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και παραχώρηση εκμετάλλευσης για 25 έτη Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων Νομού Ημαθίας» και τελικά αναδείχθηκε ανάδοχος η ΗΛΕΚΤΩΡ ΑΕ, η οποία υπέγραψε τη σχετική σύμβαση στις 26 Μαρτίου 2010. Εφόσον ο ανάδοχος αναλάβει ολόκληρο το κόστος, οι δήμοι για τη διαχείριση των σκουπιδιών θα καταβάλλουν 87 ευρώ τον τόνο συν ΦΠΑ (περί τα 95 ευρώ). Σε περίπτωση που εξασφαλιζόταν η χρηματοδότηση του έργου κατά 70%, τότε οι δήμοι θα κατέβαλλαν 40 ευρώ τον τόνο. Σημειώνεται ότι ο ΕΣΔΑ ούτως ή άλλως χρειάζεται χρηματοδότηση για να δημιουργήσει μονάδα προδιαλογής απορριμμάτων, καθώς θα πρέπει να μεταφέρει στον ΧΥΤΥ διαχωρισμένα τα σκουπίδια. Με δεδομένη την απόφαση της ειδικής επιτροπής διαχείρισης του υπουργείου, που ουσιαστικά αμφισβητεί την κυριότητα της έκτασης και τη σύμφωνη γνώμη της τοπικής κοινωνίας, η εξέλιξη της πορείας προς την υλοποίηση του έργου είναι αβέβαιη. Άλλωστε, εκκρεμούν στο ΣτΕ προσφυγές από το ΤΕΕ/ΤΚΜ και από πολίτες, κατά της χωροθέτησης του ΧΥΤΥ και κατά σειράς αποφάσεων που αφορούν το έργο, οπότε ουδείς μπορεί να αποφανθεί για την έκβαση. Η χωροθέτηση του ΧΥΤΥ έγινε σε έκταση περίπου 50 στρεμμάτων (με νέα απόφαση), σε απόσταση μόλις 300 μέτρων και με υψομετρική διαφορά 100 μέτρων από τον ταμιευτήρα του Αλιάκμονα που υδροδοτεί την πόλη της Θεσσαλονίκης από το 2003. Η περιοχή βρίσκεται κοντά στα προστατευόμενα μνημεία της Βεργίνας και των Αιγών (1,5 χλμ.), στην ευρύτερη περιοχή του αρχαιολογικού χώρου (4 χλμ.), και όμορη με την περιοχή NATURA 2000 «Στενά του Αλιάκμονα». Νέο συμβούλιο στον ΕΣΔΑ Χθες προέκυψε νέο δ.σ. στον Ενιαίο Σύνδεσμο Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΕΣΔΑ) ΟΤΑ νομού Ημαθίας, γεγονός που αλλάζει επίσης τα μέχρι σήμερα δεδομένα στην πορεία εκτέλεσης του έργου. Πρόεδρος αναδείχθηκε ο αντιδήμαρχος Πολεοδομίας και Διαχείρισης Απορριμμάτων Βέροιας Κωνσταντίνος Βοριατζίδης, ο οποίος έχει εκφραστεί κατά της χωροθέτησης του ΧΥΤΥ. Στο συμβούλιο μετέχουν επίσης μέλη τα οποία έχουν ταχθεί κατά της μονάδας. Η νέα διοίκηση του ΕΣΔΑ επιφυλάχθηκε να εξετάσει το θέμα στην πρώτη συνεδρίαση του οργάνου και στη συνέχεια να δημοσιοποιήσει τις προθέσεις της. «Σήμερα δεν θα κάνουμε δήλωση για το θέμα. Θα προσπαθήσουμε να κάνουμε το καλύτερο», αρκέστηκε να πει στη «Μ» ο νέος πρόεδρος κ. Βοριατζίδης. Ένα ακόμη εμπόδιο για την κατασκευή του έργου αφορά τη διευθέτηση του ρέματος που διαρρέει την έκταση όπου χωροθετήθηκε ο ΧΥΤΥ και καταλήγει στη λίμνη υδροδότησης της Θεσσαλονίκης. «Το ζήτημα της οριοθέτησης θα έπρεπε να αντιμετωπιστεί ήδη από το 2001 και ακολούθως στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, ώστε τον Οκτώβριο του 2005, που εγκρίθηκαν από το ΥΠΕΧΩΔΕ οι περιβαλλοντικοί όροι, να είχαν εξεταστεί και αντιμετωπιστεί όλες οι δυνητικές δυσμενείς συνέπειες για τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Το ρέμα καταλήγει σε ταμιευτήρα νερού», εξηγεί στη «Μ» ο Γιώργος Ουρσουζίδης, μέλος της διοικούσας επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΚΜ. Στις δύο πλευρές του ρέματος προβλέπεται να συσσωρευτούν προς επεξεργασία και ταφή οι παραγόμενοι ανά έτος 60.000 τόνοι και ενδεχομένως επιπλέον 40.000 τόνοι από όμορους νομούς. |
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΔΗΜΟΣ ΒΕΡΟΙΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ –
ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Βέροια, 05/12/2012
Αρ. πρωτ.
Θέμα : «Δέσμευση του Δημοτικού Συμβουλίου για εγγραφή στον
προϋπολογισμό του 2013, πίστωσης για την κάλυψη της δαπάνης
διάθεσης των σύμμικτων αστικών στερεών αποβλήτων του Δήμου
Βέροιας κατά το έτος αυτό, έγκρισή ή μη σύναψης ανάλογου
περιεχομένου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Δήμου Βέροιας,
του ΕΣΔΑ ΟΤΑ Ν. Ημαθίας και της Ανώνυμης Εταιρίας «Διαχείριση
Απορριμμάτων Δυτικής Μακεδονίας Α.Ε.» (ΔΙΑΔΥΜΑ) και ορισμός
μέλους στην κοινή επιτροπή παρακολούθησης»
Επιτροπή Περιβάλλοντος ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης για την Ημερίδα με θέμα τη Διαχείριση Απορριμμάτων, την Κυριακή 29 Ιανουαρίου
Η Επιτροπή Περιβάλλοντος ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης διοργάνωσε Ημερίδα με θέμα τη Διαχείριση Απορριμμάτων, την Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2012, στην ΕΔΟΘ. Σε μια διαδικασία που κράτησε πάνω από 2,5 ώρες (12:00 - 14:30) παρουσιάστηκαν οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τη διαχείριση των απορριμμάτων και συζητήθηκαν σχετικά θέματα που αντιμετώπισε η Περιφερειακή Παράταξη ‘Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα’, η Δημοτική Κίνηση ‘Θεσσαλονίκη-Ανοιχτή Πόλη’, καθώς και οι εργαζόμενοι στην τοπική αυτοδιοίκηση. Επίσης, παρουσιάστηκαν τοπικά ζητήματα και κινηματικές δράσεις στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης.
Στο πρώτο σκέλος της Ημερίδας, ο Γιάννης Γρηγοριάδης από την Επιτροπή Περιβάλλοντος του ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης επεσήμανε την ανάγκη ριζικής αναθεώρησης του Περιφερειακού Σχεδιασμού από την πανάκριβη και περιβαλλοντικά προβληματική θερμική/ενεργειακή αξιοποίηση (καύση), στις αποκεντρωμένες, περιβαλλοντικά ασφαλείς και οικονομικά δίκαιες λύσεις διαχείρισης, οι οποίες προτάσσουν την πρόληψη-ελαχιστοποίηση της παραγωγής αποβλήτων και την ανακύκλωση-κομποστοποίηση με διαλογή στην πηγή, σε μια ευρύτερη προοπτική αλλαγής των παραγωγικών και καταναλωτικών προτύπων.
Ο Περιφερειακός Σύμβουλος Γιώργος Θεοδωρόπουλος παρουσίασε την υφιστάμενη κατάσταση στη διαχείριση απορριμμάτων ανά Περιφερειακή Ενότητα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Τόνισε ότι η χρηματοδότηση που προβλέπεται από τον επιχειρησιακό σχεδιασμό δεν αρκεί για την αποκατάσταση των Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Απορριμμάτων (έχει προβλεφθεί χρηματοδότηση για μόλις 10 από τους 99 ΧΑΔΑ που πρέπει να αποκατασταθούν). Την ίδια στιγμή επιλέγονται έργα υψηλού κόστους στη διαχείριση των απορριμμάτων, ενώ έχει τεθεί στο περιθώριο η ανακύκλωση και η κομποστοποίηση. Τέλος, υπογράμμισε την υπερδιαστασιολόγηση σε έργα διαχείρισης απορριμμάτων, όπως ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στην Ευκαρπία, που γεννούν υπόνοιες για εισαγωγή σκουπιδιών.
Ο Δημοτικός Σύμβουλος Τριαντάφυλλος Μηταφίδης αναφέρθηκε στις απόπειρες ιδιωτικοποίησης που επιχειρούνται στον Δήμο Θεσσαλονίκης, οι οποίες δικαιολογούνται στη βάση της αποτυχίας των διοικήσεων του Δήμου στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων και οι οποίες, ενώ βαφτίζονται πιλοτικές, έχουν μια σειρά από δραματικές συνέπειες για τους εργαζόμενους στην αποκομιδή των απορριμμάτων. Σημείωσε ότι τη στιγμή που ο στόλος των απορριμματοφόρων στον Δήμο Θεσσαλονίκης δεν είναι δυνατόν να ανταποκριθεί σε στοιχειώδεις ανάγκες της αποκομιδής και ξοδεύονται σημαντικά ποσά για την επισκευή των οχημάτων, η διοίκηση του Δήμου αρνείται την πρόταση της Δημοτικής Κίνησης ‘Θεσσαλονίκη-Ανοιχτή Πόλη’ για παραγγελία απορριμματοφόρων από την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων. Ανέφερε, ακόμη, το παράδειγμα του Δήμου Ελευσίνας που πέτυχε σημαντικό ποσοστό ανακύκλωσης απορριμμάτων με διαλογή στην πηγή.
Ο Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας της ΠΟΕ-ΟΤΑ Μηνάς Μοναστηρίδης μίλησε για την επιχειρούμενη ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων που έρχεται σε συνέχεια της εφαρμογής του Καλλικράτη και του Μνημονίου και οδηγεί σε μαζικές απολύσεις. Αντιπαρέβαλε τη δημόσια και κοινωνική διαχείριση των απορριμμάτων, που μπορεί να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας (π.χ. στην περίπτωση της ανακύκλωσης), με την ιδιωτικοποίηση, που υπόσχεται επισφαλείς θέσεις εργασίας και ανεργία. Επεσήμανε ότι όταν το δημόσιο υποχρεούται να καταβάλει το κόστος συγκεκριμένων ποσοστήτων απορριμμάτων ετησίως σε ιδιωτικές εταιρείες στις αναθέσεις που γίνονται με τη μέθοδο ΣΔΙΤ, τότε προφανώς ανατρέπεται η λύση της ανακύκλωσης.
Στο δεύτερο σκέλος της Ημερίδας, ο Γιώργος Ουρσουζίδης, μέλος αντιπροσωπείας του ΤΕΕ στο Παράρτημα Ημαθίας, αναφέρθηκε στην περίπτωση του Χώρου Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων Ημαθίας ως το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα προς αποφυγή για τη χωροθέτηση ενός ανάλογου έργου, αφού ο προτεινόμενος χώρος για τον ΧΥΤΥ βρίσκεται δίπλα σε περιοχή Natura 2000 και μόλις λίγα μέτρα μακριά από τον ταμιευτήρα στον Αλιάκμονα, από όπου υδροδοτείται η Θεσσαλονίκη. Παρουσίασε μια σειρά από γεγονότα που φωτογραφίζουν συγκεκριμένα συμφέροντα στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων. Χαρακτήρισε, δε, αδιανόητο το γεγονός ότι προβλέπονται πάνω από ένα εκατομμύριο Ευρώ για την προπαγάνσιση του έργου στην τοπική κοινωνία, προκειμένου να προληφθούν ή να αντιμετωπιστούν οι ενδεχόμενες αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής.
Ο Θόδωρος Μαυρίδης από το Δίκτυο Συλλόγων και Φορέων κατά της κατασκευής του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στην Ευκαρπία ζήτησε τη στήριξη του ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης στην κινητοποίηση του Δικτύου. Στην ήδη βεβαρημένη περιβαλλοντικά περιοχή της Ευκαρπίας έρχεται να προστεθεί ένας γιγάντιος ΣΜΑ, ο οποίος θα δέχεται τον μεγαλύτερο όγκο των απορριμμάτων του Δήμου Θεσσαλονίκης και άλλων Δήμων του πολεοδομικού συγκροτήματος. Το Δίκτυο έχει αντιπροτείνει αλλαγή χωροθέτησης του ΣΜΑ σε οικόπεδο του πρώην Δήμου Ευκαρπίας 3χλμ μακρύτερα από τη σημερινή θέση, η οποία απέχει μόλις 100 μέτρα από το ΤΙΤΑΝ. Το Δίκτυο τονίζει ακόμη ότι ο Περιφερειακός Σχεδιασμός του 2005 προβλέπει την κατασκευή 7 ΣΜΑ στην Περιφερειακή Ενότητα της Θεσσαλονίκης και προτείνει την ισοκατανομή των απορριμμάτων στους ΣΜΑ.
Η Κωνσταντίνα Στόϊου από τον Περιβαλλοντικό Σύλλογο Ασσήρου ‘Φίλοι της Γης’ υπογράμμισε ότι οι μελέτες που γίνονται για τα έργα στη διαχείριση των απορριμμάτων προβλέπουν μια σειρά από μέτρα που δεν τηρούνται, γιατί δεν υπάρχουν αξιόπιστοι μηχανισμοί παρακολούθησης των μέτρων αυτών. Το γεγονός αυτό ενισχύει την καχυποψία των πολιτών αναφορικά με την αποτελεσματικότητα των ελέγχων που μπορούν να διενεργήσουν οι δημόσιες υπηρεσίες. Ανέφερε τις περιπτώσεις απόρριψης νοσοκομειακών αποβλήτων και ραδιενεργών υλικών στον ΧΥΤΑ Μαυρορράχης, οι οποίες διερευνήθηκαν μετά από την πίεση του Περιβαλλοντικού Συλλόγου. Σημείωσε ακόμη την ανάγκη συγκρότησης Επιτροπών Κοινωνικού Ελέγχου για την παρακολούθηση των περιβαλλοντικών μέτρων και τη συμμετοχή του Περιβαλλοντικού Συλλόγου Ασσήρου στην Πρωτοβουλία Κοινωνικής Διαχείρισης Απορριμμάτων που επισκέπτεται χωριά της περιοχής για να ενημερώσει τους πολίτες.
Στην Ημερίδα συμμετείχαν με παρεμβάσεις οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Α΄ Θεσσαλονίκης Τάσος Κουράκης και Β΄ Θεσσαλονίκης Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου. Οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ έδωσαν παραδείγματα για τον τρόπο με τον οποίο οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ εκφράζονται στο επίπεδο του κοινοβουλευτικού ελέγχου και δήλωσαν τη συμπαράστασή τους στις κινητοποιήσεις των πολιτών.
Η Ημερίδα ανέδειξε ως βασική προτεραιότητα για τον ΣΥΡΙΖΑ τη στήριξη των κινηματικών δράσεων ενάντια σε κάθε μορφή ιδιωτικοποίησης της διαχείρισης απορριμμάτων και ενάντια σε κάθε σχεδιασμό που περιλαμβάνει ως κεντρική επιλογή την καύση των απορριμμάτων. Οι κινητοποιήσεις των τοπικών κοινωνιών στη Βέροια, την Άσσηρο και την Ευκαρπία δείχνουν ότι τα κινήματα σε τοπικό επίπεδο μπορούν να υποστηρίξουν με επαρκή τεκμηρίωση τα αιτήματά τους, μπορούν να εντάξουν σημαντικό αριθμό πολιτών στις δράσεις τους και να δικτυωθούν με συλλογικότητες που δραστηριοποιούνται τοπικά, ενώ, τέλος, μπορούν να διεκδικήσουν τον κοινωνικό έλεγχο στη διαχείριση των απορριμμάτων, με στόχο τη διασφάλιση μιας καλύτερης ποιότητας ζωής.
Επιτροπή Περιβάλλοντος ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου