Νέα «βόμβα» στα θεμέλια της ευρωπαϊκής «πράσινης οικονομίας» απειλεί να βάλει η Κομισιόν. Ειδικότερα για την Ελλάδα, όπου οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας χαρακτηρίστηκαν τα προηγούμενα χρόνια -και όχι άδικα με βάση τα διεθνή δεδομένα- ως το νέο επενδυτικό «Ελντοράντο», το πακέτο των Κατευθυντήριων Γραμμών που παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αφορά στις κρατικές ενισχύσεις για την ενέργεια και το περιβάλλον, τινάζει στον αέρα επενδυτικά σχέδια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ κυρίως από μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις του κλάδου.
Λίγους μήνες μόλις μετά το «κουτσουρεμένο» New Deal, σε ό,τι αφορά στις τιμές πώλησης της ενέργειας από ΑΠΕ, η ελληνική κυβέρνηση καλείται ουσιαστικά να ανατρέψει το πλαίσιο που είχε δημιουργήσει -και μάλιστα με τη σύμφωνη γνώμη της Κομισιόν-, το οποίο υποτίθεται ότι θα εξασφάλιζε σταθερές και ανταγωνιστικές συνθήκες στην ενεργειακή αγορά για τα επόμενα 10 χρόνια.
Οι φορείς των ΑΠΕ έχουν παρέμβει με επιστολές τους προς την ελληνική κυβέρνηση, ζητώντας την αναστολή εφαρμογής των νέων μέτρων που προωθούνται από την Κομισιόν, τουλάχιστον για μία διετία, μέχρι να ισορροπήσει η αγορά μετά τις πρόσφατες αλλαγές που επέφερε το New Deal.
Στην αγορά
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τις «Κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας (2014-2020)», που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να δοθούν κίνητρα για την ολοκλήρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, «είναι σημαντικό οι δικαιούχοι να πωλούν την ηλεκτρική τους ενέργεια απευθείας στην αγορά και να υπόκεινται σε υποχρεώσεις της αγοράς».
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τις «Κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας (2014-2020)», που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να δοθούν κίνητρα για την ολοκλήρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, «είναι σημαντικό οι δικαιούχοι να πωλούν την ηλεκτρική τους ενέργεια απευθείας στην αγορά και να υπόκεινται σε υποχρεώσεις της αγοράς».
Το συγκεκριμένο «πακέτο» προβλέπει:
• Για έργα ισχύος μέχρι 500 kW (εκτός της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από αιολική ενέργεια για την οποία ισχύει όριο εγκατεστημένης δυναμικότητας ηλεκτροπαραγωγής 3 MW ή 3 μονάδων παραγωγής), μπορεί να εφαρμόζεται ο υποστηρικτικός μηχανισμός των εγγυημένων σταθερών τιμών (feed-in-tariffs).
• Από 1-1-2016 και για έργα ισχύος 500 kW έως 1 MW (εκτός της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από αιολική ενέργεια για την οποία ισχύει όριο εγκατεστημένης δυναμικότητας ηλεκτροπαραγωγής 6 MW ή 6 μονάδων παραγωγής), οι ενισχύσεις χορηγούνται ως προσαύξηση, επιπλέον της αγοραίας τιμής με την οποία οι παραγωγοί πωλούν την ηλεκτρική ενέργεια απευθείας στην αγορά.
Εργα άνω του 1 MW
• Από 1-1-2017 και για έργα ισχύος άνω του 1 MW (εκτός της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από αιολική ενέργεια για την οποία ισχύει όριο εγκατεστημένης δυναμικότητας ηλεκτροπαραγωγής άνω των 6 MW ή 6 μονάδων παραγωγής), οι ενισχύσεις θα χορηγούνται στο πλαίσιο μιας ανταγωνιστικής διαδικασίας. Κατά το μεταβατικό στάδιο 2015-2016, ενισχύσεις για τουλάχιστον 5% της παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές θα πρέπει να χορηγούνται με ανταγωνιστική διαδικασία.
• Από 1-1-2017 και για έργα ισχύος άνω του 1 MW (εκτός της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από αιολική ενέργεια για την οποία ισχύει όριο εγκατεστημένης δυναμικότητας ηλεκτροπαραγωγής άνω των 6 MW ή 6 μονάδων παραγωγής), οι ενισχύσεις θα χορηγούνται στο πλαίσιο μιας ανταγωνιστικής διαδικασίας. Κατά το μεταβατικό στάδιο 2015-2016, ενισχύσεις για τουλάχιστον 5% της παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές θα πρέπει να χορηγούνται με ανταγωνιστική διαδικασία.
ΜΑΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22770&subid=2&pubid=64056538
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου