Για την ενότητα της Αριστεράς...Για μια πολυκεντρική Αριστερά...Για την ενότητα στη βάση

Τρίτη 28 Αυγούστου 2012

Όγδοη απάντηση στον Περιφερειάρχη Σγουρό που χαρίζει τα λεφτά των σκουπιδιών στους ιδιώτες:Η παρέμβαση του περιφερειακού συμβούλου ΔΗΜ. ΤΣΟΥΚΑΛΑ, μέλους του ΔΣ ΕΔΣΝΑ , ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ (ΠΕ.Σ.Δ.Α.) ΑΤΤΙΚΗΣ.


Αναδημοσιεύουμε ολόκληρο το κείμενο της  παρέμβασης. 
(Κατατέθηκε, τη Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου, στη γραμματεία  του Συμβουλίου, λόγω απουσίας του στο εξωτερικό και ενόψη της   Συνεδρίασης  του ΔΣ του ΕΔΣΝΑ, που τελικά αναβλήθηκε)


Κύριε Πρόεδρε,
Ζητάτε σήμερα την έγκριση μας για την υλοποίηση  4 μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων με τη μέθοδο ΣΔΙΤ,  σε συνέχεια της  προαγγελίας , τον Αύγουστο 2011, που φέρει την υπογραφή σας ως Περιφερειάρχη , για την πρόθεση προκήρυξης διεθνούς διαγωνισμού για την υλοποίηση έργων για τη διαχείριση  σύμμεικτων απορριμμάτων της Αττικής (της τάξης του 1.355.000 τόνων ετησίως) για χρονικό διάστημα 20 – 25 ετών.


Κύριε Πρόεδρε,
Επικαλείστε τον  Περιφερειακό  Σχεδιασμό  που  επικαιροποιήθηκε  το 2006 με την 319/22.2.2006 Απόφαση ΜΟΝΟ του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής , χωρίς να σημειώσετε ότι ΟΥΔΕΠΟΤΕ  κινήθηκε η  διαδικασία Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης Επιπτώσεων. Και σε κάθε περίπτωση, γνωρίζετε ότι  ένα Σχέδιο που αποτυγχάνει οφείλει να Αναθεωρείται .
 Επικαλείστε τη Μελέτη του 2008,  με ευθύνη του ΕΣΔΚΝΑ, για την επιλογή των βέλτιστων τεχνολογιών για τις μονάδες επεξεργασίας των απορριμμάτων στην Αττική . Όπως αναφέρετε « στη βάση των συμπερασμάτων αυτής της μελέτης -που έγιναν αποδεκτά από τα αρμόδια τότε όργανα της Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΚΝΑ και ΤΕΔΚΝΑ-) προχώρησαν οι αντίστοιχες μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τις 2 μονάδες επεξεργασίας στη Φυλή και εκδόθηκαν τον Ιανουάριο του 2011 οι περιβαλλοντικοί όροι». ΟΥΤΕ ΓΙ ΑΥΤΗ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ έχει κινηθεί  η  διαδικασία Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης Επιπτώσεων και δημόσιας διαβούλευσης . Την μελέτη αυτή και την Απόφαση των οργάνων  ΕΣΔΚΝΑ και ΤΕΔΚΝΑ  παρακαλώ να την καταθέσετε  να λάβουμε γνώση.
Στην εισήγησή σας έχετε μία ανασκόπηση  για τη εξέλιξη του θέματος διαχείρισης απορριμμάτων διαχρονικά. Δεν είναι της παρούσας να αξιολογήσουμε τα πεπραγμένα, ωστόσο θεωρώ χρήσιμη για τη σημερινή μας συζήτηση, να επαναλάβω τις επισημάνσεις που διατυπώσαμε , σε σχετική συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο για το ΠΕΣΔΑ.
α. Καμία λύση δεν μπορεί να υλοποιηθεί δίχως την κοινωνική αποδοχή. Η δε κοινωνική αποδοχή δεν απαιτείται απλώς λόγω των δημοκρατικών μας ευαισθησιών και της ομαλής λειτουργίας του πολιτεύματος αλλά έχει και ένα πρακτικό σκοπό, για όσους ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για την μη απώλεια πόρων, ο οποίος συνίσταται στο ότι αν θέλουμε να έχουμε κοινοτικούς πόρους θα πρέπει η διαφάνεια , η διαβούλευση και η επιστημονική τεκμηρίωση να είναι πέρα από κάθε αμφισβήτηση. Σε διαφορετική περίπτωση αρκεί η προσφυγή ενός μόνου ατόμου στην Ε.Ε. για να μπλοκάρει την όλη διαδικασία.
Και το ΠΕΣΔΑ έχει πολλές μαύρες τρύπες, με βασικότερες την έλλειψη στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης και την απουσία διαβούλευσης.
β. Η αμφισβήτηση του ΠΕΣΔΑ δεν σταματά στις χωροθετήσεις, όπως κάποιοι ίσως θέλουν να προβάλλουν, αλλά προχωρά στα οικονομικά μεγέθη και στην περιβαλλοντική αποτελεσματικότητα των προτεινόμενων τεχνολογιών και βέβαια επεκτείνεται στην διαπίστωση για υποτίμηση έως έμπρακτη υπόσκαψη πρακτικών και σχεδίων μείωσης των απορριμμάτων, ανάκτησης –επαναχρησιμοποίησης και όλων των δράσεων που όφειλαν να προηγούνται της επεξεργασίας.
και
γ. Όταν ανοίξει σοβαρά η συζήτηση θα υποχρεωθούμε να διαπιστώσουμε ότι το ισχύον ΠΕΣΔΑ δεν προβλέπει καμία διαδικασία ελέγχου και αξιολόγησης, που θα έπρεπε να είναι βασικό εργαλείο στη λήψη αποφάσεων. Δεν περιλαμβάνει διαδικασίες διορθωτικών παρεμβάσεων μέσα από μία συνεχή διαδικασία λήψης και εκτίμησης πληροφοριών για την διαπίστωση της συνέπειας λειτουργίας του συστήματος μέσα σε προδιαγεγραμμένα επίπεδα απόδοσης.
Και τέλος, δεν έχει καμία πρόβλεψη για τον απαιτούμενο συντονισμό ανάμεσα στην Περιφέρεια και τον ΦοΔΣΑ και τα Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης από την άλλη.
Με αυτά τα δεδομένα η Αναθεώρηση, επικαιροποίηση ή όπως αλλιώς θέλει καθένας να το πεί, του ΠΕΣΔΑ είναι αναντίρρητη αναγκαιότητα άλλως το ΠΕΣΔΑ δεν είναι σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων είναι κατάλογος συγκεκριμένων έργων σε προαποφασισμένους χώρους και η χρησιμότητα του εξαντλείται για την χρηματοδότηση των έργων.
Κύριε  Πρόεδρε,
 Υιοθετείτε  και εφαρμόζετε την κυβερνητική τακτική όπως εκδηλώθηκε πρόσφατα στη Βουλή , με το νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση των οδηγιών 98 και 99: Παραπέμπεται αόριστα στο μέλλον  για την  κατάρτιση και εφαρμογή  προγραμμάτων και σχεδίων μείωσης της παραγωγής αποβλήτων, μείωσης της παραγωγής και επικινδυνότητας των αποβλήτων προς τελική διάθεση,  επαναχρησιμοποίησης, ανάκτησης , διαλογής στη πηγή.  Αντίθετα αυτό που σήμερα κατά προτεραιότητα  δεσμεύεται είναι η επεξεργασία 1.350.000 τόνων
Εμείς δεν γνωρίζουμε να υπάρχουν αξιόπιστα στοιχεία για την παραγωγή απορριμμάτων στις μελέτες που έχουν να κάνουν με το ΠΕΣΔΑ .
 Αλλά ακόμη και αν δεν θέλετε να αποδεχτείτε ότι η επεξεργασία σύμμεικτων απορριμμάτων  είναι περιβαλλοντικά απαράδεκτη  επιλογή , έχετε υποχρέωση να απαντήσετε για την επιλογή σας για ΣΔΙΤ , όταν έχουμε δει τις δεσμεύσεις που  προβλέπονται για τους ΟΤΑ και το δημόσιο σε ορίζοντα τουλάχιστον 25 χρόνων:
·         Εγγυημένη ποσότητα απορριμμάτων
·         Κόστος άνω των 100 ευρώ ανά τόνο  που θα επιβαρύνει τα δημοτικά τέλη , θα παρακρατείται μέσω της ΔΕΗ και θα  μπορούν ως έσοδα του ΕΔΣΝΑ να εκχωρηθούν  απ΄ ευθείας στον Ανάδοχο .
Πότε και Ποιον έχουμε ρωτήσει γι όλα αυτά ;  
Αποδεχτήκατε ως Περιφερειάρχης να υπογράψετε την Προκήρυξη τον Αύγουστο  του 2011 για πρόσκληση  προς τους επενδυτές  που η κυβέρνηση την βαφτίζει δημόσια διαβούλευση και έχει το λόγο της που το κάνει.  Γνωρίζει ότι  οι κοινοτικές οδηγίες  επιβάλλουν την συμμετοχή του κοινού στο σχεδιασμό και στη λήψη αποφάσεων . Όμως κοινό δεν είναι μόνο οι επενδυτές , είναι πάνω  απ΄ όλα οι πολίτες  και οι δήμοι που τελικά καλούνται μόνο να πληρώνουν.
Όταν  βλέπουμε τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας και  τελικής διάθεσης απορριμμάτων ως  « επενδυτικές μονάδες», στα χέρια του ιδιώτη, τότε πρέπει να ξέρουμε ότι η τροφή τους είναι τα σκουπίδια . Όσο περισσότερα σκουπίδια τόσο πιο καλά θα πηγαίνει η μονάδα. Αυτό θέλουμε εμείς; Να συνεχίσουμε την υπερπαραγωγή απορριμμάτων ; Όχι βέβαια.
Μας λέτε « Καλούμαστε σήμερα να μετατρέψουμε ένα χρόνιο και βαθύ περιβαλλοντικό πρόβλημα της Αττικής σε αναπτυξιακή ευκαιρία.» Σας ρωτάμε ευκαιρία για ποιόν και σε όφελος ποιών ;
Πρώτα θα πρέπει να απαντήσουμε  τι θα γίνουν τα παραγόμενα προϊόντα, όπως στην περίπτωση του ΕΜΑΚ, που επιστρέφουν στο Χ.Υ.Τ.Α. μετά την επεξεργασία τους κοστίζοντας στους Δημότες της Αττικής 100€/ton, χωρίς να έχει δοθεί λύση με ευθύνη διαχρονικά των Κυβερνήσεων επί 10 χρόνια.
Με το σχέδιο που προτείνετε ζητάμε από τους Δημότες να πληρώσουν για το κόστος κατασκευής και λειτουργίας τεσσάρων νέων μονάδων χωρίς να δίνεται λύση.
Το χαράτσι της ΔΕΗ θα ωχριά μπροστά στη νέα επιβάρυνση από τα Δημοτικά Τέλη για την διαχείριση των απορριμμάτων.
Η χώρα,  η κοινωνία ολόκληρη, βυθίζεται και εσείς σήμερα έρχεστε  εδώ και μας καλείτε να υιοθετήσουμε τι ; Οι Έλληνες δεν θα έχουν να φάνε αλλά θα έχουμε βάλει την υπογραφή μας  για να έχει ο Ανάδοχος εγγυημένη ποσότητα σύμμεικτων σκουπιδιών, να πληρώνεται με νέο χαράτσι μέσω της ΔΕΗ  για να τα πάρει και να  κερδίζει από την αξιοποίησή τους ως ενέργεια. ΕΝΑ ΤΡΙΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΕ.
Και δεν χρειάζεται να επαναλαμβάνουμε αυτό που καλλιεργείται συστηματικά από την κυβέρνηση ότι θα χαθούν πόροι  ή θα έχουμε πρόστιμα, δεν πείθει ! Όσοι φταίνε που χάθηκαν πόροι να αναλάβουν τις ευθύνες. Για τα απόβλητα που πηγαίνουν για ταφή φρόντισε το μνημόνιο να μειωθούν! Ας δείξουμε στην ΕΕ  τις φωτογραφίες με τους πολίτες που διαλέγουν πλέον απορρίμματα από τους κάδους! 
Δεν αποδεχόμαστε την εισήγησή μας και αντιπροτείνουμε :
  1. Να ζητηθεί η γνώμη του  Περιφερειακού  Συμβουλίου και των  Δημοτικών Συμβουλίων.
  2. Να μην  προχωρήσει οποιαδήποτε διαδικασία δημοπράτησης νέων έργων αξιοποίησης απορριμμάτων εάν προηγουμένως δεν έχουν ολοκληρωθεί από την Περιφέρεια σε συνεργασία με τον ΕΔΣΝΑ  οι διαδικασίες στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης και σχετικής αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ.
  3. Να εξεταστεί η  λειτουργία του ΕΜΑΚ  με  αξιολόγηση των  έως σήμερα δεδομένων.
  4. Άμεση  προώθηση  σχεδίων προδιαλογής υλικών και ανάπτυξης Προγραμμάτων Διαλογής στη Πηγή σε συνεργασία με τους ΟΤΑ
  5. Επανεξέταση  των όρων συνεργασίας με ΕΕΑΑ και ΚΔΑΥ.
  6. Σύσταση Ομάδας Εργασίας  ΕΔΣΝΑ-ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ  για την παρακολούθηση  των διαδικασιών.

11/2/2012
Δ.Τσουκαλάς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου