Για την ενότητα της Αριστεράς...Για μια πολυκεντρική Αριστερά...Για την ενότητα στη βάση

Κυριακή 4 Μαρτίου 2012

ΑΠΟΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ, ΘΑΝΑΤΩΝΕΙ ΚΑΙ ΔΗΛΗΤΗΡΙΑΖΕΙ …ΨΥΧΕΣ …

φωτ. Οδοφρ.

ΜΕΡΟΣ….1

ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ-ΠΑΡΑΠΛΗΦΟΡΗΣΗ
ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ
ΟΡΙΣΜΟΣ: η σκόπιμη διάδοση ψεύτικων ή παραποιημένων ειδήσεων με στόχο να οδηγηθεί
η κοινή γνώμη προς ορισμένη κατεύθυνση.



Η νοθευμένη, μη αληθινή και πλαστογραφημένη
πληροφόρηση του κόσμου σε θέματα ενδιαφέροντος. Η ειδικά σχεδιασμένη μετάδοση
μηνύματος με σκοπό την παραποίηση της αλήθειας και την παραπλάνηση της κοινής γνώμης
ΤΕΧΝΙΚΕΣ:
 υπερτίμηση ασήμαντων γεγονότων και αντίστοιχη υποτίμηση ή αποσιώπηση θεμελιώδους σημασίας γεγονότων και καταστάσεων
 αποσπασματικότητα των εικόνων
 η δήθεν ιδεολογική ουδετερότητα των πληροφοριών
 η υπερπληροφόρηση και η φλυαρία των ενημερωτικών εκπομπών
 δραματοποίηση γεγονότων
 οι αναλογίες, μεταφορές, επίθετα αρνητικού περιεχομένου, το ύφος, ο ήχος/εικόνας/κίνηση, η δημιουργία στερεότυπων
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: οι δηλώσεις επί των γεγονότων. Τα γεγονότα είναι δεδομένα, οι
πληροφορίες όμως μπορούν να είναι ψευδείς. Φτάνουν σε εμάς από αμέτρητες πηγές ανά τον
κόσμο, από κάθε δυνατό δίαυλο και μέσο (τηλέφωνο, ερτζιανά, δορυφόρους, τηλεοράσεις,
υπολογιστές…) και υπάρχουν και άλλες αποθηκευμένες που περιμένουν να ανακαλυφθούν.
ΤΟΜΕΙΣ: παρατηρείται παραπληροφόρηση σε: πολιτική, οικονομία, πολιτιστική ζωή,
κοινωνική ζωή, επιστήμη, διεθνείς σχέσεις
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ: το φαινόμενο οφείλεται σε ένα πλέγμα αντικειμενικών (οι 5 πρώτοι) και
υποκειμενικών παραγόντων, ευθύνες δηλαδή του πομπού της είδησης και ευθύνες του δέκτη
της.
 Εξάρτηση των ΜΜΕ από οικονομικά συμφέροντα και παράγοντες και έλεγχός τους από αυτά. Τα ΜΜΕ είναι πλέον μεγάλες επιχειρήσεις, συνδεδεμένες με το μεγάλο κεφάλαιο. Πωλούν κι αυτά ένα προϊόν (τους θεατές τους) στην αγορά των διαφημιστών. Η εικόνα που παρουσιάζουν αντανακλά τα στενά συμφέροντα και τις αξίες των διαφημιστών, των αγοραστών και του προϊόντος.
 Γιγαντισμός των ΜΜΕ και συγκεντροποίησή τους σε λίγα χέρια. Ολοένα και λιγότεροι άνθρωποι ελέγχουν τα μέσα αυτά διεθνώς, τα οποία συνδέουν την επέκτασή τους με την επέκταση μεγάλων εταιρειών και διεθνών επενδυτών. Ετσι σταδιακά αυτονομούνται από το δημοκρατικό έλεγχο και από εδώ ξεκινάει η παραπληφορόρηση
 Εμπορευματοποίηση των ΜΜΕ και αναγωγή τους σε κερδοσκοπικές επιχειρήσεις. Επιδιώκουν δηλαδή όχι την ποιοτική πληροφόρηση αλλά το υλικό κέρδος και μάλιστα το μέγιστο καθώς και τον ανταγωνισμό. Ο τελευταίος σπρώχνει τα ΜΜΕ σε έξαλλο κυνηγητό του εντυπωσιακού, του συνταρακτικού, ώστε να επιτύχουν την πλατύτερη δυνατή ακροαματικότητα και φυσικά ο σκοπός αυτός αγιάζει κάθε παραποίηση και παραπληροφόρηση.
 Χρήση των ΜΜΕ από την πολιτική και τους πολιτικούς. Συχνά τα μέσα αυτά υποτάσσονται στις πολιτικές βλέψεις και συμφέροντα. Είναι τρία συγκοινωνούντα δοχεία, που χρησιμοποιεί το ένα το άλλο. Οι πολιτικοί υπαγορεύουν μέσω των ΜΜΕ τη δική τους πολιτική, προβάλλονται και επιβάλλονται, όχι βέβαια χωρίς αντίτιμο.
 Χαμηλό επίπεδο πολλών δημοσιογράφων και η υποταγή τους στον αρχισυντάκτη ή τον εκδότη.
 Ελλειψη ενδιαφέροντος από τον ακροατή/θεατή για πολύπλευρη ενημέρωση, υποβάθμιση του λόγου μπροστά στην εικόνα.
 Ελλειψη ελεύθερου χρόνου συμβάλλει σε μια γρήγορη και επιδερμική ενημέρωση, χωρίς εμβάθυνση και περεταίρω προβληματισμό (δελτία ενός λεπτού).
 Ενδοτισμός του ατόμου στην εντυπωσιακή (κουτσομπολίστικη) και εύπεπτη πληροφόρηση που δεν απαιτεί πνευματική κόπωση, ούτε προβληματισμό και αναζήτηση της αλήθειας, πληροφορίες διασκεδαστικές και ανάλαφρες.
 Αγνοια από το άτομο των μεθόδων παραπληροφόρησης. Η αμάθεια ευνοεί την ανευθυνότητα, τη δέσμευση από προκαταλήψεις και ιδεοληψίες, τις οποίες η παραπληροφόρηση επδεινώνει για να κάνει τον άνθρωπο ευάλωτο στα μηνύματά της.
.....EXEI KAI ΜΕΡΟΣ...

blog zougla

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου