Η ιστορία του ρεμπέτικου ξαναζωντανεύει εκεί ακριβώς όπου γεννήθηκε, στον Πειραιά.
Κάπου εκεί, στα στενά της Δραπετσώνας, ανέβηκε για πρώτη φορά στο πάλκο, στα μέσα της δεκαετίας του '30, η πρώτη ρεμπέτικη κομπανία, που δημιουργήθηκε από τον Μάρκο Βαμβακάρη, τον Γιώργο Μπάτη, τον Ανέστη Δελιά και τον Στράτο Παγιουμτζή και έγραψε την δική της, ξεχωριστή μουσική ιστορία με το όνομα «Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς».
Το σημαντικό αυτό «κεφάλαιο» του ελληνικού τραγουδιού, έτσι όπως διαμορφώθηκε μέσα από τη δράση και τα τραγούδια της κομπανίας, «ξαναγράφεται» με μια μουσική παράσταση την οποία εμπνεύστηκε και στήνει η Λίνα Νικολακοπούλου με τη συμμετοχή πολλών τραγουδιστών, μουσικών και ηθοποιών. Η παράσταση «Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς», η οποία αποτελεί την πρώτη συνεργασία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά με το Ελληνικό Φεστιβάλ, θα φιλοξενηθεί, στις 6, 7 και 8 Ιουνίου, στην Αποθήκη του ΟΛΠ, έναν διατηρητέο χώρο μεγάλης αρχιτεκτονικής αξίας. Εκεί θα αναβιώσουν ήχοι, ρυθμοί αλλά και εικόνες της εποχής εκείνης μέσα από τις ερμηνείες του Στέλιου Βαμβακάρη, του Γιάννη Κούτρα, του Απόστολου Ρίζου, του Ζαχαρία Καρούνη, της Εβελίνας Αγγέλου και του Πέτρου Μάλαμα, τις δεξιοτεχνικές εκτελέσεις σπουδαίων μουσικών όπως ο Μανώλης Πάππος, ο Παναγιώτης Τσεβάς, ο Κώστας Μερετάκης, ο Παναγιώτης Μανουηλίδης, ο Μάνος Σαβιολάκης και ο Κώστας Νικολόπουλος και τις αφηγήσεις των ηθοποιών Νένας Μεντή, Σταύρου Μερμήγκη και Αλέξανδρου Τσώτση.
Ο Στέλιος Βαμβακάρης, γιος του κορυφαίου ρεμπέτη Μάρκου Βαμβακάρη, νιώθει τεράστιο ενθουσιασμό αλλά και μεγάλη συγκίνηση που καλείται να ενσαρκώσει στη σκηνή τον αγαπημένο του πατέρα αλλά και τον μουσικό που σημάδεψε την ιστορία του ελληνικού τραγουδιού.
«Τον Μάρκο τον θαυμάζω και ως πατέρα και ως μουσικό. Γι΄ αυτό και θέλω συνέχεια να μιλώ για όσα σημαντικά έχει κάνει» μας εξομολογείται ο ίδιος και συμπληρώνει:
«Στην παράσταση θα προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε στον κόσμο, και κυρίως στους νεότερους, την ιστορία της Ξακουστής Τετράδας και όλα αυτά τα σημαντικά που κατάφεραν οι τέσσερις αυτοί μεγάλοι μουσικοί μέσα από το ταλέντο, τη συνεργασία αλλά και τη βαθιά αγάπη που έτρεφαν ο ένας για το άλλο. Η παράσταση περνάει και το σημαντικό μήνυμα πως όταν οι άνθρωποι ενώνουν τις δυνάμεις τους αληθινά και με μεράκι, μπορούν να γεννηθούν πολύ σημαντικά πράγματα».
Νέο είδος
Ο Στέλιος θυμάται ιστορίες που του είχε διηγηθεί ο πατέρας του, Μάρκος, για τη θρυλική ρεμπέτικη κομπανία που εισήγαγε τον ήχο του μπουζουκιού και του μπαγλαμά, δημιουργώντας ένα νέο μουσικό είδος που στην ουσία «πάντρευε» το ρεμπέτικο της Ανατολής, δηλαδή το σμυρναίικο με το τραγούδι του Μεσοπολέμου:
Ο Στέλιος θυμάται ιστορίες που του είχε διηγηθεί ο πατέρας του, Μάρκος, για τη θρυλική ρεμπέτικη κομπανία που εισήγαγε τον ήχο του μπουζουκιού και του μπαγλαμά, δημιουργώντας ένα νέο μουσικό είδος που στην ουσία «πάντρευε» το ρεμπέτικο της Ανατολής, δηλαδή το σμυρναίικο με το τραγούδι του Μεσοπολέμου:
«Μαζί με την Τετράδα ο Μάρκος έπαιξε τα πρώτα του ρεμπέτικα τραγούδια, όπως το «Αντιλαλούν οι φυλακές« κ.ά. Από τότε που άρχισε να παίζει η κομπανία αυτή έγινε η «ψυχή» του Πειραιά. Είχαν περάσει από εκεί οι πάντες. Για να περιγράψω την επιτυχία που είχαν, να σας πω πως, ενώ μέχρι τότε υπήρχαν περίπου 200 γραμμόφωνα σ' όλη την Ελλάδα, όταν βγήκαν τα πρώτα τραγούδια τους έγινε χαμός στην αγορά. Ολοι ήθελαν να πάρουν γραμμόφωνο... Τα λάτρεψαν αυτά τα τραγούδια από την πρώτη στιγμή, γιατί μιλούσαν κατευθείαν στην ψυχή τους, αλλά και επειδή τα άκουσαν παιγμένα από τον Μάρκο Βαμβακάρη που ήταν η ?Ακρόπολη του Μπουζουκιού?».
Ο Μάρκος και οι τρεις μάγκες
Μάρκος Βαμβακάρης
Ο πατριάρχης του ρεμπέτικου. Ο μέγας συνθέτης αλλά και δεξιοτέχνης του μπουζουκιού γεννήθηκε στη Σύρο και ερχόμενος στον Πειραιά εισήγαγε το μπουζούκι στην ορχήστρα και έκανε δημοφιλές το ρεμπέτικο μέσα από τεράστιες επιτυχίες με κορυφαία τη «Φραγκοσυριανή». Ηχογράφησε περισσότερα από διακόσια τραγούδια.
Ο πατριάρχης του ρεμπέτικου. Ο μέγας συνθέτης αλλά και δεξιοτέχνης του μπουζουκιού γεννήθηκε στη Σύρο και ερχόμενος στον Πειραιά εισήγαγε το μπουζούκι στην ορχήστρα και έκανε δημοφιλές το ρεμπέτικο μέσα από τεράστιες επιτυχίες με κορυφαία τη «Φραγκοσυριανή». Ηχογράφησε περισσότερα από διακόσια τραγούδια.
Γιώργος Μπάτης
Ηταν από τους πρώτους και πιο σημαντικούς μουσικούς του ρεμπέτικου και γνωστός μάγκας του Πειραιά. Λάτρευε τη μουσική και διέθετε μια μεγάλη συλλογή μουσικών οργάνων. Ηχογράφησε μόνον 17 τραγούδια από το 1933 μέχρι το 1937, καθώς δεν άντεχε τη λογοκρισία του καθεστώτος του Μεταξά.
Ηταν από τους πρώτους και πιο σημαντικούς μουσικούς του ρεμπέτικου και γνωστός μάγκας του Πειραιά. Λάτρευε τη μουσική και διέθετε μια μεγάλη συλλογή μουσικών οργάνων. Ηχογράφησε μόνον 17 τραγούδια από το 1933 μέχρι το 1937, καθώς δεν άντεχε τη λογοκρισία του καθεστώτος του Μεταξά.
Στράτος Παγιουμτζής
Μικρασιάτης που ήρθε στον Πειραιά μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή. Ξεκίνησε τη μουσική διαδρομή του με την «Τετράδα του Πειραιώς». Μεγάλη φωνή που αγαπήθηκε πολύ και σπουδαίος μουσικός. Στο πάλκο εκείνος τραγουδούσε τα τραγούδια του Βαμβακάρη. Ερμήνευσε επίσης τραγούδια των Τούντα, Σκαρβέλη και Περιστέρη.
Μικρασιάτης που ήρθε στον Πειραιά μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή. Ξεκίνησε τη μουσική διαδρομή του με την «Τετράδα του Πειραιώς». Μεγάλη φωνή που αγαπήθηκε πολύ και σπουδαίος μουσικός. Στο πάλκο εκείνος τραγουδούσε τα τραγούδια του Βαμβακάρη. Ερμήνευσε επίσης τραγούδια των Τούντα, Σκαρβέλη και Περιστέρη.
Ανέστης Δελιάς
Γνωστός με το παρατσούκλι Αρτέμης, ο Δελιάς ήταν εξαιρετικός οργανοπαίχτης, συνθέτης, στιχουργός και τραγουδιστής του ρεμπέτικου. Εγραψε πολύ μεγάλες επιτυχίες, όπως το «Μέσα στης πόλης το Χαμάμ» αλλά και το «Ο πόνος του πρεζάκια», ένα τραγούδι που περιέγραψε τη ζωή του, η οποία έληξε σύντομα όταν ήταν μόλις 31 ετών, εξαιτίας της εξάρτησής του από την ηρωίνη.
Γνωστός με το παρατσούκλι Αρτέμης, ο Δελιάς ήταν εξαιρετικός οργανοπαίχτης, συνθέτης, στιχουργός και τραγουδιστής του ρεμπέτικου. Εγραψε πολύ μεγάλες επιτυχίες, όπως το «Μέσα στης πόλης το Χαμάμ» αλλά και το «Ο πόνος του πρεζάκια», ένα τραγούδι που περιέγραψε τη ζωή του, η οποία έληξε σύντομα όταν ήταν μόλις 31 ετών, εξαιτίας της εξάρτησής του από την ηρωίνη.
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=23137&subid=2&pubid=64015975
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου