Σε διαβούλευση τέθηκε σχέδιο νόμου του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, στο οποίο προβλέπεται η κατάργηση 21 φορέων του δημοσίου, που δεν κρίνονται απαραίτητοι, το νέο πλαίσιο αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, με κύριο χαρακτηριστικό τον τερματισμό του καθεστώτος της μαζικής βαθμολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων με άριστα, ενώ υπάρχει και δέσμη σημαντικών διοικητικών απλουστεύσεων για πολίτες και επιχειρήσεις.
Αναλυτικά με το σχέδιο νόμου με τίτλο «Διοικητικές απλουστεύσεις - Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και Υπηρεσιών του Δημόσιου Τομέα - Τροποποίηση διατάξεων Π.Δ. 318/1992 (Α' 161) και λοιπές ρυθμίσεις», προβλέπεται η κατάργηση δώδεκα φορέων των οποίων η αποστολή και ο ρόλος μπορεί πλέον να ασκηθεί από κάποια υφιστάμενη δομή, τεσσάρων νομικών προσώπων, χωρίς μεταφορά αρμοδιοτήτων τους, καθότι πρόκειται για φορείς που ενώ προβλέφθηκε νομοθετικά η σύστασή τους, εντούτοις ουδέποτε δραστηριοποιήθηκαν επιχειρησιακά και τριών κλαδικών ερευνητικών κέντρων που λειτουργούν ως δημόσιες υπηρεσίες, συγχωνευόμενων σε ένα ενιαίο ερευνητικό κέντρο, ενώ δύο νομικά πρόσωπα και μία αυτοτελής δημόσια υπηρεσία καταργούνται και συγχωνεύονται σε ένα νέο νομικό πρόσωπο.
Σημειώνεται ότι οι ΙΔΑΧ υπάλληλοι των ΝΠΙΔ που καταργούνται οδηγούνται σε υποχρεωτική αποχώρηση, ενώ οι υπάλληλοι των ΝΠΔΔ εντάσσονται στο πρόγραμμα της κινητικότητας. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, η κατάργηση των φορέων επηρεάζει περίπου 250 υπαλλήλους, απ' τους οποίους κάποιοι απολύονται, κάποιοι τίθενται σε διαθεσιμότητα και κάποιοι μετακινούνται σε άλλη θέση.
Ειδικότερα, καταργούνται ως αυτοτελή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου:
Η «Ανώνυμη Εταιρεία Εκμετάλλευσης και Διαχείρισης Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων (ΤΕΟ Α.Ε.)», ενώ προσδιορίζονται ρητώς και οι υπηρεσίες/φορείς που αναλαμβάνουν πλέον την άσκηση των αρμοδιοτήτων της. Στο πλαίσιο αυτό ελήφθη μέριμνα για τη μεταβίβαση σε συναφείς υπηρεσίες/φορείς, πέραν της αρμοδιότητας είσπραξης των διοδίων τελών στους σταθμούς των Μαλγάρων και του Ακτίου και του συνόλου των λοιπών αρμοδιοτήτων και εξουσιών που κατά διαστήματα εκχωρήθηκαν στην ΤΕΟ Α.Ε. Μέρος των παραπάνω αρμοδιοτήτων μεταβιβάζονται στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, μαζί με την αποκλειστική χρήση και διαχείριση κάθε στοιχείου της κινητής περιουσίας της εταιρίας.
Η «Ανώνυμη Εταιρεία Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων και Αναπλάσεις Α.Ε. (ΕΑΧΑ ΑΕ)» και ορίζεται ότι οι αρμοδιότητές της θα ασκούνται εφεξής από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) και ειδικότερα από Διεύθυνση Ειδικών Έργων Αναβάθμισης Περιοχών. Το αντικείμενο της παραπάνω οργανικής μονάδας επιπέδου Διεύθυνσης, όπως αυτό καταγράφηκε κατά την αξιολόγηση των δομών του ΥΠΕΚΑ, παρουσιάζει συνάφεια, επικαλύψεις και ευκαιρίες για συνέργειες με το αντικείμενο και τις δράσεις της ΕΑΧΑ ΑΕ. Τα έργα και οι δράσεις της εταιρίας θα ενταχθούν στον συνολικό στρατηγικό και επιτελικό σχεδιασμό του Υπουργείου με άμεσα οφέλη και συνέργειες.
Το «Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ)» και ορίζεται ότι οι αρμοδιότητες του θα ασκούνται εφεξής κάποιες από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και οι λοιπές από τον Οργανισμό Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.), καθώς τόσο το ΥΕΚΑΠ όσο και ο ΟΑΕΔ διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία και τα απαιτούμενα θεσμικά εργαλεία.
Το «Εθνικό Κέντρο Βιβλίου» (Ε.ΚΕ.ΒΙ.) και ορίζεται ότι οι αρμοδιότητες του θα ασκούνται εφεξής από το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, το οποίο κρίθηκε, λόγω συνάφειας αντικειμένου, ως ο πλέον αρμόδιος φορέας για τη συνέχιση άσκησης των αρμοδιοτήτων του καταργούμενου νομικού προσώπου. Με αυτόν τον τρόπο προκύπτει και σημαντική δημοσιονομική εξοικονόμηση και αποφεύγεται η διασπορά διαθέσιμων δυνάμεων και ο κατακερματισμός ομοειδών αρμοδιοτήτων προαγωγής του πολιτισμού σε πλείονες φορείς.
Δύο Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών τα οποία εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων: Το Ινστιτούτο Συνταγματικών Ερευνών και το Ερευνητικό Ινστιτούτου Δικονομικών Μελετών. Τα δύο Ινστιτούτα από καιρού στερούνται παντελώς οικονομικών πόρων - δεν λαμβάνουν καμίας μορφής επιχορήγηση ούτε έχουν ίδια έσοδα - και προσωπικού, βαρύνονται δε με υψηλό ετήσιο κόστος λειτουργίας και ως αποτελούντα φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Προκειμένου να μη μείνουν αναξιοποίητοι η βιβλιοθήκη τους και ο εξοπλισμός τους και να μπορέσουν, υπό άλλη νομική μορφή, τα δύο προς κατάργηση Ινστιτούτα να έχουν ερευνητική επιστημονική δραστηριότητα, προβλέπεται η μετατροπή τους σε Εργαστήρια εντεταγμένα στο νομικό πρόσωπο του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου δεν θα βαρύνονται παρά με ελάχιστες με δαπάνες λειτουργίας και δεν θα διαθέτουν ίδιο προϋπολογισμό.
Οι Οργανισμοί Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης (ΟΡΣΑ και ΟΡΘΕ) και ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής των Ιωαννίνων (ΟΡΣΙ), με παράλληλη πρόβλεψη ότι οι αρμοδιότητές τους μεταφέρονται σε αντιστοίχως συνιστώμενα Τμήματα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ).
Επίσης, καταργούνται ως αυτοτελή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου:
Ο «Οργανισμός Κωπαΐδας» και μεταφέρονται οι αρμοδιότητές του στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας από την οποία και εποπτευόταν μέχρι σήμερα.
Η «Κεντρική Αγορά Πατρών» και μεταφέρονται οι αρμοδιότητές της στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου - Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου από την οποία και εποπτευόταν μέχρι σήμερα. Η ενέργεια αυτή παρέχει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση τη δυνατότητα, ασκώντας απευθείας τις μεταφερόμενες αρμοδιότητες, να διασφαλίζει καλύτερο συντονισμό και έλεγχο επί των σχετικών λειτουργιών όπως π.χ. στη διακίνηση των προϊόντων χονδρικού εμπορίου.
Επίσης, καταργούνται τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου α. «Εθνικό Ίδρυμα Μελετών Θεόδωρος Κολοκοτρώνης «Ο Γέρος του Μοριά», β. «Διεθνής Ακαδημία Ελευθερίας» και γ. «Μουσείο Επιστήμης και Τεχνολογίας» καθώς και η Ανώνυμη Εταιρεία με την επωνυμία «Κεφάλαιο Επιχειρηματικών Συμμετοχών Υψηλής Τεχνολογία Α.Ε.», χωρίς πρόβλεψη περί μεταφοράς των αρμοδιοτήτων τους, καθότι πρόκειται για φορείς που ενώ προβλέφθηκε νομοθετικά η σύστασή τους, εντούτοις ουδέποτε δραστηριοποιήθηκαν επιχειρησιακά.
Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής 'Αμυνας το Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας Στρατού, το Γραφείο Έρευνας και Τεχνολογικών Εξελίξεων Ναυτικού και το Κέντρο Εφαρμοσμένης Τεχνολογίας και Ανάπτυξης Αεροπορίας παύουν να λειτουργούν ως αυτοτελή ερευνητικά κέντρα των Ενόπλων Δυνάμεων συγχωνευόμενα σε ένα ενιαίο ερευνητικό κέντρο με την επωνυμία «Ενιαίος Φορέας Αμυντικής Έρευνας και Τεχνολογίας» (ΕΦΑΕΤ), ο οποίος αποτελεί Υπηρεσία του Υπουργείου. Η εν λόγω ενέργεια κρίθηκε αναγκαία και σκόπιμη προς χάριν αφενός της εξοικονόμησης κονδυλίων και αφετέρου της ανάγκης εξορθολογισμού της οργάνωσης και της λειτουργίας των καταργούμενων υπηρεσιών με στόχο την μέγιστη ανάπτυξη και την αποδοτικότερη αξιοποίηση της επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας για την ενίσχυση της Εθνικής 'Αμυνας.
Το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου Ταμείο Εθνικής 'Αμυνας (Τ.ΕΘ.Α.), η αυτοτελής δημόσια υπηρεσία Ταμείο Εθνικού Στόλου (Τ.Ε.Σ.) και το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου Ταμείο Αεροπορικής 'Αμυνας (Τ.Α.Α.) καταργούνται ως αυτοτελή νομικά πρόσωπα και αυτοτελής δημόσια υπηρεσία αντίστοιχα, συγχωνευόμενα σε ένα νέο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, το οποίο συνιστάται με τον παρόντα νόμο, με την επωνυμία Ενιαίο Ταμείο Εθνικής 'Αμυνας (Ε.Τ.Ε.Α.), κατάργηση η οποία ειδικότερα συντελείται από τη θέση σε ισχύ του Κανονισμού Λειτουργίας του νέου Φορέα.
Αξιολόγηση δημοσίων υπαλλήλων
Όπως σημειώνεται από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, σήμερα σχεδόν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι βαθμολογούνται με 9 και 10. «Η σημασία και η φιλοσοφία της αξιολόγησης ακυρώνεται στην πράξη, ενώ θα έπρεπε να αποτελεί κίνητρο για τον αξιολογούμενο και εργαλείο βελτίωσης της αποδοτικότητας του ίδιου και του φορέα όπου υπηρετεί».
Έτσι, το νομοσχέδιο εισάγει την ποσόστωση - τη συγκριτική δηλαδή αξιολόγηση στον προσδιορισμό των ανώτατων ποσοστών των δημοσίων υπαλλήλων ανά κλίμακα βαθμολογίας. «Σκοπός της ρύθμισης αυτής είναι να αποδοθεί η βαρύνουσα σημασία που θα πρέπει να έχει κάθε σύστημα αξιολόγησης και να αρθούν οι στρεβλώσεις και η σημερινή απαξίωση»
Όπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, τα ανώτατα ποσοστά υπαλλήλων που είναι δυνατόν να αξιολογούνται (με την κλίμακα βαθμών του άρθρου 8 του Π.Δ. 318/1992) καθορίζονται ως εξής:
α. Με τους βαθμούς 9 έως 10 αξιολογείται ποσοστό έως και 25% των υπαλλήλων.
β. Με τους βαθμούς 7 έως 8 αξιολογείται ποσοστό έως και 60% των υπαλλήλων.
γ. Με τους βαθμούς 1 έως 6 αξιολογείται ποσοστό έως και 15% των υπαλλήλων.
Απλούστευση διαδικασιών
Σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, στο τομέα της άρσης των διοικητικών βαρών, για την τόνωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και στη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος στη χώρα και στο πλαίσιο αυτό το νομοσχέδιο περιλαμβάνει μια πρώτη δέσμη σημαντικών διοικητικών απλουστεύσεων, που ενσωματώνουν και επεξεργασμένες προτάσεις του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Οι σημαντικότερες είναι:
- Η κατάργηση της υποχρέωσης υποβολής πρωτοτύπων ή επικυρωμένων αντιγράφων από τους ενδιαφερόμενους στο σύνολο των συναλλαγών τους με το Δημόσιο.
- Η κατάργηση από 1η Ιουλίου 2014 της υποχρέωσης δημοσίευσης στο ΦΕΚ των τροποποιήσεων καταστατικού και των ετήσιων ισολογισμών Α.Ε. και ΕΠΕ.
- Η κατάργηση της υποχρέωσης βεβαίωσης γνησίου υπογραφής στην Υπεύθυνη Δήλωση που κατατίθεται στην πρώτη φάση προσφοράς σε διαγωνισμό του Δημοσίου.
(Με πληροφορίες ΑΠΕ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου