Για την ενότητα της Αριστεράς...Για μια πολυκεντρική Αριστερά...Για την ενότητα στη βάση

Τρίτη, 31 Δεκεμβρίου 2013

(Ζήτω το Μπομπολιστάν με τους Σγουρούς και τους ισιομάλληδές του)! Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ: ΣΤΑ 58 ΕΥΡΩ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΑΘΗΝΑ - ΘΕΣ/ΝΙΚΗ ΜΕ Ι.Χ. !

(Δευτ. 30/12/13 - 16:26) 
ΣΕ ΙΛΙΓΓΙΩΔΗ ΥΨΗ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ 2014
ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΕΓΓΥΑΤΑΙ ΤΑ ΔΑΝΕΙΑ ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚ/ΜΩΝ
ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΣΤΟΥΣ ΙΔΙΩΤΕΣ, ΟΙ ΖΗΜΙΕΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ!
Αγκαζέ με τα εργοτάξια πηγαίνουν οι αυξήσεις σταδιόδια, μεταφέροντας στους οδηγούς το τίμημα της επανεκκίνησης των αυτοκινητόδρομων, γεγονός που εκτιμάται ότι θα βάλει νέο χειρόφρενο στην κυκλοφορία των οχημάτων.

Οι οδικοί άξονες θα ξαναγεμίσουν μπουλντόζες από τις αρχές του έτους, αλλά ταυτόχρονα θα ξεμυτίσουν και νέοι σταθμοί διοδίων, ενώ θα εφαρμοστούν αυξήσεις-φωτιά, μολονότι στις νέες κυκλοφοριακές μελέτες για τις αναθεωρημένες συμβάσεις που κυρώθηκαν πρόσφατα από τη Βουλή έχει προβλεφθεί ότι ηαύξηση των διοδίων θα επιφέρει μέσα στην επόμενη διετία έως και 15% μείωση στην κυκλοφορία οχημάτων. Με άλλα λόγια, οι κοινοπραξίες που κατασκευάζουν τα έργα και οι τράπεζες που τα χρηματοδοτούν, υπολογίζοντας μέχρι κεραίας τα traffic models, από τη μια προβάλλουν ως ισχυρό άλλοθι για την κατάρρευση των οδικών αξόνων τη μείωση κατά 50% στις κυκλοφορίες λόγω κρίσης, από την άλλη όμως δέχονται να ανατιμηθούν τα διόδια, γνωρίζοντας ότι ροκανίζουν τα μελλοντικά τους έσοδα. Τις προηγούμενες ημέρες με παρέμβαση του υπουργού Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη μετατέθηκαν για μέσα Ιανουαρίου οι προγραμματισμένες για τις αρχές του έτους αυξήσεις στους αυτοκινητόδρομους. Οι οδηγοί δεν θα τις αποφύγουν, δηλαδή, καθώς η ανατίμηση των διοδίων είναι μονόδρομος, προβλέπεται από τις αρχικές συμβάσεις παραχώρησης και αποτελεί σημαντικό κρίκο στη χρηματοδότηση των έργων, πέραν της τραπεζικής συμμετοχής και της συμβολής των εργολάβων.
ΒΙΑΖΟΝΤΟΥΣΑΝ
Η βουλιμία μάλιστα των εργολάβων να εκμεταλλευτούν τα αυξημένα έσοδα από την κίνηση της εορταστικής περιόδου στους δρόμους προσέκρουσε στην αντίδραση του υπουργείου το οποίο απαίτησε οι αυξήσεις που είχε ανακοινώσει την προηγούμενη εβδομάδα η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (κατασκευάζει τον οδικό άξονα Μαλιακός - Κλειδί) να ανακοινωθούν ταυτόχρονα για όλα τα έργα χωρίς να επιβαρύνουν τους εκδρομείς των Χριστουγέννων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο υπουργείο έχει σταλεί επιστολή από την κοινοπραξία του αυτοκινητόδρομου με την οποία ενημερώνει για την πρόθεσή της η ισχύς των νέων τιμολογίων να ξεκινήσει στις 20 Ιανουαρίου, όταν θα έχουν φαγωθεί η γαλοπούλα και η πρωτοχρονιάτικη βασιλόπιτα...
Οπως τονίζουν οι τεχνικές εταιρείες, οι αυξήσεις πάγωσαν καλή τη πίστει, αφού με βάση τους όρους των συμβάσεων οι παραχωρησιούχοι έχουν υποχρέωση να ενημερώνουν το αρμόδιο υπουργείο για τις αυξήσεις χωρίς να απαιτείται σχετική έγκριση των τιμολογίων που αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι των συμβάσεων. Εφόσον για δεύτερη φορά το Δημόσιο αποφασίσει να παρατείνει τον χρόνο εφαρμογής των τιμολογίων, τον λογαριασμό θα πληρώσει ο κρατικός προϋπολογισμός, όπως έγινε σε πλείστες περιπτώσεις στο παρελθόν. Για παράδειγμα, η καθυστέρηση στη λειτουργία των διοδίων στο Αιγίνιο Πιερίας από την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ανάγκασε το Δημόσιο να καταβάλει στην κοινοπραξία πάνω από 20 εκατ. ευρώ, ενώ ο κρατικός κορβανάς πλήρωσε αντίστοιχα και τη δαπάνη που ανήλθε σε αρκετά εκατομμύρια ευρώ της χορήγησης καρτών ελεύθερης διέλευσης για τις τοπικές μετακινήσεις στα διόδια τηςΠελασγίας και της Λεπτοκαρυάς της ίδιας κοινοπραξίας.
Σε κάθε περίπτωση, η ανατίμηση των διοδίων έχει δρομολογηθεί, μένει όμως στο υπουργείο να αποφασίσει πότε θα ξεκινήσει η εφαρμογή της. Η μεγαλύτερη αύξηση 60%, η οποία οφείλεται στην αλλαγή της χιλιομετρικής χρέωσης στα διόδια και εκκρεμεί από το 2011, θα γίνει στο κομμάτι Μεταμόρφωση - Σκάρφεια από την κοινοπραξία Νέα Οδός. Η χρέωση για τα Ι.Χ. στα διόδια Αφιδνών θα αυξηθεί από τα 2,10 ευρώ στα 3,35 ευρώ, στη Θήβα από 2,55 ευρώ στα 4,05 ευρώ και στην Τραγάνα από 2,45 στα 3,95 ευρώ. Ο κ. Χρυσοχοΐδης επιδιώκει να σερβίρει το νέο πιάτο των ανατιμήσεων με εκπτωτικά προγράμματα και παράδρομους ώστε να μετριαστεί το οδικό χαράτσι για τους συχνούς χρήστες του εθνικού δικτύου.
ΟΙ ΤΙΜΕΣ
Αντίστοιχα, στο τμήμα Ράχες Μαλιακού - Κλειδί Ημαθίας οι τιμές των διοδίων στους σταθμούςΠελασγίας και Μοσχοχωρίου θα αυξηθούν κατά 30% για τα Ι.Χ. και από 2,70 ευρώ θα πάνε σε 3,50 ευρώ και από 3,10 ευρώ σε 4 ευρώ αντίστοιχα. Οι νέες τιμές απογειώνουν και το κόστος ταξιδιού για Θεσσαλονίκη, το οποίο πλέον θα ξεπερνά τα 58 ευρώ, ενώ περίπου στα ίδια επίπεδα θα παραμείνει το ταξίδι Αθήνα - Πάτρα (στα 12,80 ευρώ με επιστροφή).
Περιορισμένης κλίμακας μειώσεις τιμολογίων της τάξεως των 0,10 ευρώ -κυρίως στη μεγάλη κατηγορία των οχημάτων (φορτηγών κ.ά.)- θα φέρει αντίστοιχα η τιμαριθμική προσαρμογή των διοδίων. Η Κορίνθου - Πατρών είναι από τα λίγα τμήματα των αυτοκινητόδρομων όπου το ύψος των διοδίων θα μειωθεί κατά 20%, όπως άλλωστε προβλέπεται ρητά στις αναθεωρημένες συμβάσεις για να αντιμετωπιστεί η μεγάλη γκρίνια των οδηγών ότι πληρώνουν διόδια σε έναν δρόμο-καρμανιόλα. Από τις παραμονές Χριστουγέννων ισχύουν νέες τιμές στους σταθμούς Ζευγολατιό και Ρίο, όπου το κόστος διαμορφώνεται σε 2,50 ευρώ από 3,10 ευρώ. Πρόσθετη έκπτωση 10% προβλέπεται για τους κατόχους των πομποδεκτών Olympia Pass. Τα καλά νέα για τους οδηγούς σταματούν εδώ. Με το νέο έτος η Ολυμπία Οδός πρόκειται να μετατρέψει σε αμφίπλευρα τα διόδια Ελευσίνας και Ισθμού, καθώς και τους πλευρικούς σταθμούς Νέας Περάμου,Πάχης και Αγίων Θεοδώρων. Σήμερα ο σταθμός της Νέας Περάμου λειτουργεί στην κατεύθυνση προς Κόρινθο, των Αγίων Θεοδώρων και στις δύο κατευθύνσεις, ενώ της Πάχης δεν λειτουργεί. Ολοι οι σταθμοί αυτού του τμήματος, μετωπικοί και πλευρικοί, θα ξεκινήσουν να χρεώνουν με 0,04 ευρώ το χλμ. (σε τιμές 2003), με αποτέλεσμα τα διόδια στην Ελευσίνα για τα Ι.Χ. να κοστίζουν 2,10 (+31,2% ) και στον Ισθμό 1,80 ευρώ (+12,5%).  

Η ΕΤΕπ ΑΜΦΙΣΒΗΤΕΙ ΤΗΝ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΟΡΙΝΘΟΣ-ΤΡΙΠΟΛΗ-ΚΑΛΑΜΑΤΑ
Αρχές Φεβρουαρίου αναμένεται να πάει προς συζήτηση και κύρωση στη Βουλή η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης για το Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, η οποία θα ακολουθήσει όπως αρχικά είχε προβλεφθεί, ξεχωριστή πορεία από τους άλλα τέσσερις οδικούς άξονες. Ο μισοτελειωμένος αυτοκινητόδρομος που απομένει 9% του έργου για να ολοκληρωθεί, αν και δεν κατέρρευσε όπως τα άλλα έργα, βρίσκεται από το περασμένο καλοκαίρι στη δίνη των τραπεζών. Οι εξωφρενικά χαμηλές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για την μελλοντική ροή εσόδων από τα διόδια λίγο έλειψαν να τινάξουν στον αέρα στις αρχές του Φθινοπώρου την χρηματοδότηση του έργου, εξέλιξη που χρειάστηκε να ταξιδέψει ως το Λουξεμβούργο ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης προκειμένου να βρεθεί λύση.
Η εξέλιξη με το Μορέα αποτέλεσε άλλωστε και ένα από τα επιχειρήματα του υπουργού κατά την συζήτηση των συμβάσεων παραχώρησης στη βουλή τις προηγούμενες εβδομάδες για να εξηγήσει την στάση των τραπεζών στα έργα λόγω κρίσης. Όπως είπε, οι τράπεζες αμφισβητούν την βιωσιμότητα ενός έργου που έχει κατασκευαστεί σε ποσοστό 91%!
Η συμφωνία με την ΕΤΕπ για το μεγάλο έργο της Πελοποννήσου έχει επιτευχθεί και αυτό οφείλεται στις πλάτες που έβαλε και πάλι το ελληνικό Δημόσιο. Όπως και στην περίπτωση της Ολυμπίας Οδού έτσι και στο Μορέα, το δημόσιο μπήκε εγγυητής σε δάνειο ύψους 250 εκ. ευρώ που έχει συνάψει η κοινοπραξία που το κατασκευάζει. Έτσι, εάν στο μέλλον οι κυκλοφορίες πέσουν σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά που έχουν προβλεφθεί, τότε το δημόσιο θα καλύψει την αποπληρωμή των δανείων των εργολάβων προς τις τράπεζες. Η ΕΤΕπ θεωρεί το έργο μη βιώσιμο με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι οι αρχικές πιέσεις της τράπεζας ήταν για μεγαλύτερη εγγύηση που έφτανε τα 490 εκ. ευρώ. Προκαλεί, μάλιστα, εντύπωση η πληροφορία ότι στις διαπραγματεύσεις συμμετείχαν και στελέχη της ΕΤΕπ από την Ελλάδα, τα οποία εμφανίστηκαν ιδιαίτερα αυστηρά με την πορεία του έργου.
Η επιμονή της ΕΤΕπ σε ότι αφορά τις μελλοντικές κυκλοφορίες συνεπάγεται την αναθεώρηση της σύμβασης, η οποία θα πρέπει να εγκριθεί από την DGCOM (Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού) και εν συνεχεία από το ελληνικό κοινοβούλιο. Υπενθυμίζεται ότι μαζί με τον Άξονα Κεντρικής Ελλάδας, ο Μορέας θεωρείται από τα έργα με τη μικρότερη επιβατική κίνηση για αυτό και από τις αρχικές συμβάσεις είχε προβλεφθεί η επιδότηση του διοδίου. Το ποσό της επιχορήγησης σε όλη την περίοδο της παραχώρησης με σημερινές τιμές υπολογίζεται σε 70 εκ. ευρώ.
Το υπουργείο Υποδομών έχει ανακοινώσει ότι ο Μορέας είναι από τα λίγα έργα που δεν υπάρξει ανατίμηση διοδίων. Ωστόσο με την ολοκλήρωση του Λεύκτρου -Σπάρτη μέσα στο καλοκαίρι, το αργότερο το Φθινόπωρο θα ξεκινήσει η λειτουργία του μετωπικού σταθμού στο ύψος της Πετρίνας. Επίσης με την ολοκλήρωση της περιμετρικής της Καλαμάτας θα τεθεί σε λειτουργία σταθμός πλευρικών διοδίων στο ύψος της Θουρίας.
Πηγή: Μαριάννα Τζάννε - newmoney.gr  
Δευτέρα 30 Δεκεμβρίου 2013.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου