ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ.
Άμεσο κίνδυνο νέων περικοπών στις συντάξεις βλέπει η έκθεσηπροϋπολογισμού της Βουλής για την οικονομία το δεύτερο τρίμηνο 2013. Σε αυτήν τονίζεται ότι «η ύφεση και η ανεργία, σε συνδυασμό με την επέκταση της ανασφάλιστης εργασίας και την αύξηση των ληξιπροθέσμων οφειλών σε ΙΚΑ, ΟΑΕΕ κ.α αυξάνουν τα ελλείμματα των ασφαλιστικών ταμείων, πράγμα που μπορεί να οδηγήσει σε νέες περικοπές συντάξεων καιανατροφοδότηση της ύφεσης».
Εικάζεται ότι το πιο πιθανό σενάριο είναι η Ελλάδα να μην προλάβει να… επιβιβαστεί στο τρένο τηςανάπτυξης από την στιγμή που και στο δεύτερο τρίμηνο του 2013 η κατάσταση στην οικονομία παρέμεινε κρίσιμη και πολλά προβλήματα δεν έχουν ξεπεραστεί.
Το διακομματικό γραφείο στέκεται ιδιαίτερα στο θέμα του χρηματοδοτικού «κενού» που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η χώρα μετά τον Ιούνιο του 2014,το οποίο όπως επισημαίνεται δεν μπορεί να καλυφθεί απόνέα μέτρα λιτότητας.
Οι συντάκτες της έκθεσης βλέπουν την κυβέρνηση να είναι κοντά σε νέα νέο δάνειο από την τρόικα, διαφορετικά αν η χώρα προσφύγει στις διεθνείς αγορές θα αναγκαστεί να πληρώσει υψηλότερα επιτόκια. Αν φυσικά βρει κάποιον να την δανείσει…
Για το θέμα της ανεργίας, το οποίο χαρακτηρίζει ως «την πιο σκοτεινή πλευρά της προσαρμογής» τα σενάρια της έκθεσης είναι άκρως εφιαλτικά. Όπως εκτιμά η αντιμετώπιση αυτού του «τέρατος» θα πάρει πολλά χρόνια, με αποτέλεσμα η παρούσα συγκυριακή ανεργία να μετατραπεί σε μακροχρόνια με τρομακτικές συνέπειες για την κοινωνική συνοχή.
Κόλαφο για την κυβέρνηση αποτελούν και οι διαπιστώσεις για τις τιμές σε βασικά προϊόντα, οι οποίες σημείωσαν αύξηση 6,3% την περίοδο 2008-2013, την ώρα που η μείωση των εισοδημάτων ήταν πολύ εντυπωσιακά μεγαλύτερη. Οι τεχνοκράτες τρίβουν τα μάτια τους με την αύξηση κατά 6,76% που σημειώθηκε στην τιμή του ψωμιού (6,76%), η οποία χαρακτηρίζεται άκρως παράδοξη δεδομένου ότι υπήρξε και "απελευθέρωση" στη συγκεκριμένη αγορά…
Έωλος είναι και ο φετινός εισπρακτικός στόχος των ιδιωτικοποιήσεων αφού στο πρώτο πεντάμηνο του 2013 το ΤΑΙΠΕΔ έχει εισπράξει μόλις 69 εκατ. έναντι 2,6 δισ. ευρώ που προβλέπει για φέτος συνολικά το μνημόνιο.
Παρόλο που η έκθεση κάνει λόγο για ιδιωτικοποιήσεις, όπως του ΟΤΕ, οι οποίες είχαν θετικό αντίκτυπο στον τελικό καταναλωτή, εντούτοις απευθύνει σαφή προειδοποίηση στην κυβέρνηση για την πώληση των εταιρειών ύδρευσης ΕΥΑΘ και ΕΥΔΑΠ.
Στην έκθεση τονίζεται χαρακτηριστικά ότι και κατά το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους η κατάσταση της οικονομίας παρέμεινε κρίσιμη και πολλά προβλήματα δεν έχουν ξεπεραστεί.
Μάλιστα, λόγω της αποχώρησης ενός εκ των τριών κομμάτων του κυβερνητικού συνασπισμού, αναζωπυρώθηκε προς στιγμήν η συζήτηση για την τύχη του προγράμματος προσαρμογής και τις μελλοντικές εξελίξεις.
Στην έκθεση αφού γίνεται αναφορά στις τελευταίες εξελίξεις γύρω από τη δόση των 4 δισ. του Ιουλίου, επισημαίνεται ότι: «η τρόικα έχει επιλέξει την πίεση μέσω των χρηματοδοτήσεων αντί της προκαταβολικής εμπιστοσύνης ότι η ελληνική πλευρά θα εφαρμόσει όσα έχουν συμφωνηθεί μαζί της».
Στο μέτωπο της δημοσιονομικής προσαρμογής η έκθεση «βλέπει» πρόοδο καθώς το έλλειμμα μειώθηκε και η χώρα βρίσκεται κοντά σε πρωτογενές πλεόνασμα το 2013.
*Οι δημόσιες επενδύσεις περικόπτονται συνεχώς παρασύροντας (μαζί με άλλους παράγοντες) και τις ιδιωτικές προς τα κάτω.
*Βασικά θεσμικά-διαρθρωτικά προβλήματα εξακολουθούν να αποτελούν απειλή για το μέλλον (π.χ. ηφοροδιαφυγή και τα ασφαλιστικά ταμεία) και:
*Το κράτος εξακολουθεί να μην ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του έναντι των προμηθευτών, ενώ ο ΕΟΠΠΥ και τα ασφαλιστικά ταμεία συσσώρευαν ελλείμματα.
Στο σημείο αυτό η έκθεση κάνει λόγο για παθολογικά χαρακτηριστικά των κρατικών θεσμών και συγκεκριμένα: αδυναμία να προβλέπουν αξιόπιστα τις επιπτώσεις διαφόρων μέτρων (π.χ. τη διεύρυνση των παροχών υγείας) και αδυναμία να παρεμβαίνουν έγκαιρα και διορθωτικά.
Οι επιστήμονες του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής υπογραμμίζουν αναφορικά με τα περί δημοσιονομικού κενού, ότι δεν υπάρχουν πλέον περιθώρια «να καλυφθεί με νέα μέτρα λιτότητας» και τονίζουν ότι η Ελλάδα θα χρειασθεί πρόσθετη χρηματοδότηση εντός του 2014.
«Στο σημερινό πλαίσιο πολιτικής, οι εταίροι στην ΕΕ δεν αποκλείουν πρόσθετη χρηματοδοτική συνδρομή προς την Ελλάδα μετά το τέλος του σημερινού προγράμματος, αλλά υπό όρους που αφορούν κυρίως στις μεταρρυθμίσεις. Επομένως, η περίοδος έως το 2014 είναι η τελευταία ευκαιρία για να αποφύγουμε χειρότερη κρίση», επισημαίνει και προσθέτει:
«Διαφορετικά, η Ελλάδα θα πρέπει μετά τον Ιούνιο του 2014 να προσφύγει στις διεθνείς αγορές και θα αναγκασθεί να πληρώσει υψηλότερα επιτόκια, αν φυσικά μπορέσει να αντλήσει πόρους.
Διότι, αν έως τότε δεν έχει βρεθεί κάποια λύση για το χρέος, δύσκολα θα προθυμοποιηθούν οι δανειστές να αγοράσουν ελληνικά ομόλογα».
Για τις επικουρικές συντάξεις τονίζεται ότι η κυβέρνηση πρέπει να εφαρμόσει ένα χρόνο νωρίτερα, από τον Ιούνιο του 2014 αντί από τον Ιούνιο του 2015, το νέο μηχανισμό για τον υπολογισμό τους, ο οποίος επιδιώκει να εξισορροπήσει το ύψος των εισφορών με το ύψος των παροχών και ουσιαστικά αναμένεται να οδηγήσει σε νέες περικοπές.
Ο νέος αυτός μηχανισμός προβλέπει τον καθορισμό των επικουρικών συντάξεων με βάση έναν μαθηματικό τύπο που θα διασφαλίζει ότι η καταβολή των επικουρικών συντάξεων δεν θα προκαλεί ελλείμματα στα ταμεία.
Δεδομένου όμως ότι ο αριθμός των συνταξιούχων εκτιμάται ότι θα αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο, ενώ τα έσοδα από τις εισφορές προς τα ασφαλιστικά ταμεία διαρκώς θα μειώνονται είναι πάρα πολύ δύσκολο να μην προκύψουν ελλείμματα. Συνεπώς, με το νέο μαθηματικό τύπο θα μπορεί να γίνει αυτόματα μια σημαντική μείωση εξισορρόπησης, η οποία υπολογίζεται ότι μπορεί να φθάσει έως και το 25%.
Η κυβέρνηση πρέπει επίσης να επισπεύσει τη δημιουργία διορθωτικών μηχανισμών, σε περίπτωση απόκλισης του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου από τους τριμηνιαίους στόχους του για τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να ενεργοποιήσει ένα μηχανισμό που θα προβλέπει την αυτόματη αύξηση του επιδιωκόμενου πρωτογενούς πλεονάσματος του κρατικού προϋπολογισμού, μέσα από περικοπές στις τρέχουσες δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης, σε περίπτωση που υπάρξει χρονική καθυστέρηση στηνείσπραξη εσόδων κατά την πώληση συγκεκριμένων περιουσιακών στοιχείων.
Σύμφωνα με την έκθεση, η μεγαλύτερη υστέρηση, και σε ορισμένες περιπτώσεις προχειρότητα, εμφανίζεται στις μεταρρυθμίσεις.
«Ο τελευταίος γύρος των «διαπραγματεύσεων» με την τρόικα απλά επιβεβαίωσε τις υστερήσεις, ενώ οι περιπτώσεις της ΕΡΤ (η εξυγίανση της οποίας ήταν επιβεβλημένη) και της Δημοτικής Αστυνομίας έδειξαν ότι οι υστερήσεις στο τέλος οδηγούν σε κινήσεις που δεν φαίνεται να εντάσσονται σε ένα γενικότερο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Η ελληνική πλευρά δεν είχε καταφέρει να ανταποκριθεί έγκαιρα σε πολλές δεσμεύσεις της για το πρώτο εξάμηνο του 2013 ενώ διαφαινόταν ανάλογη εξέλιξη για ολόκληρο το 2013».
Αποσπασματικές και με εισπρακτικό στόχο, χαρακτηρίζονται οι αλλαγές στο φορολογικό σύστημα της χώρας, το οποίο «έπρεπε να είναι εξ αρχής η πρώτη προτεραιότητα της πολιτικής οικονομικής προσαρμογής».
«Η επιστροφή σε διατηρήσιμη ανάπτυξη θα αποδειχθεί απατηλό όραμα αν δεν εφαρμοστούν κρίσιμες μεταρρυθμίσεις», επισημαίνεται σε άλλο σημείο της έκθεσης, όπου υπογραμμίζονται και τα εξής:
«Όσο καιρό διαπιστώνεται από παντού εκτεταμένη διαφθορά στο Δημόσιο, η Δικαιοσύνη υπολειτουργεί και το φορολογικό σύστημα παραμένει ασταθές, δύσκολα θα επενδύονται παραγωγικά κεφάλαιαστην Ελλάδα. Η μεταρρυθμιστική υστέρηση μαζί με άλλες δημοσιονομικές αστοχίες θα μπορούσαν να καταλήξουν σε νέα κρίση στις σχέσεις με την ΕΕ με αποτέλεσμα ενδεχομένως να διακοπεί η στήριξη της χώρας που τώρα περιλαμβάνει όχι μόνο τον πρωτοφανή κρατικό δανεισμό, αλλά και τις διευκολύνσεις του συστήματος Target 2 (της ΕΚΤ), χρηματοδοτήσεις από την ΕΤΕπ, διμερή σχέδια δανεισμού κλπ. Επίσης, οι συνεχείς διαπραγματεύσεις και μάλιστα της τελευταίας στιγμής και οι σπασμωδικές κινήσεις απλά τροφοδοτούν την αβεβαιότητα».
Στις πρωτοβουλίες που πάρθηκαν στην κατεύθυνση βελτίωσης του οικονομικού κλίματος, ξεχωρίζουν σύμφωνα με την έκθεση:
«Η δημιουργία επενδυτικού ταμείου για τις ΜμΕ, η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση από το 23% στο 13% από τον Αύγουστο του 2013, οι συμφωνίες και επενδύσεις της Cosco και ο αγωγός ΤΑΡ. Το ερώτημα είναι αν αρκούν για την επιστροφή στην ανάπτυξη».
Με αφορμή τις λίστες προσώπων (Λαγκάρντ κ. αλ.) που φυγάδευσαν χρήματα στο εξωτερικό αλλά και την «επιδημία» με τις off shore εταιρείες, η έκθεση υποστηρίζει ότι:«είναι διάχυτη η αίσθηση άνισης μεταχείρισης των πολιτών».
Στο μέτωπο της ύφεσης επισημαίνεται ότι: «από το 3o τρίμηνο του 2008, η Ελλάδα συμπληρώνει 19 συνεχή τρίμηνα αρνητικών ρυθμών μεταβολής του ΑΕΠ, και η επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την επιτυχία της ασκούμενης οικονομικής πολιτικής».
Παρασκευή 26 Ιουλίου 2013.
http://www.iskra.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=12834:vouli-proypologismos&catid=58:oikonomiki-politiki&Itemid=182
http://www.iskra.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=12834:vouli-proypologismos&catid=58:oikonomiki-politiki&Itemid=182
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου