Τοξικοί ρύποι, μόλυνση του αέρα και του εδάφους, συνολική υποβάθμιση της ζωής σε μια τεράστια περιοχή, που μετατρέπεται σε κρανίου τόπο, αλλά και παχιά λόγια με κούφιες υποσχέσεις από κυβερνήσεις και τοπικές αρχές: Ετσι περιγράφουν την πραγματικότητα που βιώνουν οι κάτοικοι της ευρύτερης ζώνης του Θριασίου και της Δυτικής Αθήνας, η επιβάρυνση της οποίας, τόσο από τη βιομηχανική δραστηριότητα όσο και από την παρουσία του ΧΥΤΑ Φυλής, χρόνο με το χρόνο γιγαντώνεται. Αλλωστε, πέρασε κοντά μισός αιώνας από τότε που εγκαταστάθηκε η χωματερή στην περιοχή. Το σοβαρό αυτό πρόβλημα έρχεται να προστεθεί στη φτώχεια, στην τεράστια ανεργία, στην έλλειψη υποδομών δημόσιας και δωρεάν Υγείας, στην απληρωσιά, τις απολύσεις και σε μια σειρά οξυμένων προβλημάτων που βιώνουν οι κάτοικοι μιας περιοχής, όπου πλειοψηφούν εργάτες και φτωχοί αυτοαπασχολούμενοι.
Με την κατάσταση να έχει φτάσει στο απροχώρητο, το ΚΚΕ επανέλαβε σε συγκέντρωση της ΠΟ Δυτικής Αθήνας του Κόμματος, στο Καματερό, την περασμένη Κυριακή 13 Νοέμβρη, τις θέσεις του για την αιτία του προβλήματος και τη διαχείριση των απορριμμάτων προς όφελος του λαού.
Στη συγκέντρωση κεντρικός ομιλητής ήταν ο Γιάννης Μανουσογιαννάκης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και περιφερειακός σύμβουλος Αττικής, ενώ το «παρών» έδωσαν οι κομμουνιστές δήμαρχοι Χαϊδαρίου και Πετρούπολης, Μιχάλης Σελέκος και Βαγγέλης Σίμος αντίστοιχα, καθώς και δημοτικοί σύμβουλοι του ΚΚΕ από τους δήμους της περιοχής.
Ο λαός της περιοχής, αλλά και γενικότερα, γνωρίζει ότι το ΚΚΕ, με τους βουλευτές του, τους εκλεγμένους στους δήμους και την Περιφέρεια, κύρια με τις Κομματικές του Οργανώσεις, παρεμβαίνουν εδώ και πολλά χρόνια με συνέχεια και συνέπεια, για την αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος της διαχείρισης των απορριμμάτων σε κατεύθυνση ανακούφισης των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων, καταθέτοντας και συγκεκριμένες προτάσεις για την επίλυσή του.
Πρόκειται για πρόβλημα που κανείς πια δεν το αρνείται, ούτε κι αυτοί που με τις πράξεις ή την απραξία τους το προκάλεσαν και το οξύνουν. Αναφερόμαστε, κατά κύριο λόγο, στο πολιτικό προσωπικό του κεφαλαίου: Στις εκάστοτε κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ, τώρα του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και τους αιρετούς των κομμάτων αυτών στην Τοπική και Περιφερειακή Διοίκηση.
Ο λαός της περιοχής έχει μνήμη και θυμάται τα κροκοδείλια δάκρυα της Επιτροπής Αναφορών της ΕΕ, αρχές του 2014, για την τραγική κατάσταση του ΧΥΤΑ Φυλής και των άθλιων όρων διαβίωσης των κατοίκων της γύρω περιοχής. Θυμάται τους πανηγυρισμούς του Ν. Χουντή, ευρωβουλευτή τότε του ΣΥΡΙΖΑ και τώρα της ΛΑΕ, για την «καταλυτική» αυτή παρέμβαση, στην οποία ο ίδιος, όπως περηφανευόταν, συνέβαλε. Και τι πρότειναν τελικά στο σχετικό πόρισμα; Μα, να συνεχιστεί η λειτουργία της χωματερής, αλλά με... σεβασμό στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον! Κοροϊδία που επιβεβαιώθηκε με τον πιο επίσημο τρόπο στο τέλος του ίδιου χρόνου με την έγκριση του ΕΣΠΑ 2014 - 2020, όπου στο σχετικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα η διαιώνιση της ΟΕΔΑ Φυλής χρηματοδοτείται για μια ακόμη 25ετία, όπως γίνεται τώρα, με κυβέρνηση και διοίκηση στην Περιφέρεια τον ΣΥΡΙΖΑ.
Οι εξελίξεις της τελευταίας περιόδου είναι αποκαλυπτικές των αντιλαϊκών στοχεύσεων της άρχουσας τάξης, με τη δημοσίευση, το Δεκέμβρη του 2015, του νέου Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ.
Οι θέσεις του ΚΚΕ
Είναι γνωστό σε όσους παρακολουθούν τις τοποθετήσεις μας ότι η δική μας κριτική δεν είναι ευκαιριακή, δεν υπαγορεύεται από τις όποιες συγκυρίες, δεν «μεταλλάσσεται» υπακούοντας σε μικροκομματικά οφέλη, κατά τη συνηθισμένη πρακτική των αστικών κομμάτων, και ασφαλώς δεν διεκδικούμε το ρόλο του «τροχονόμου», του ρυθμιστή των επιχειρηματικών συμφερόντων που διαγκωνίζονται για την πίτα των δισεκατομμυρίων της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Η θέση μας πατάει γερά πάνω στη συνολικότερη αντίληψη του Κόμματός μας για την οργάνωση της κοινωνίας. Είναι ξεκάθαρο για εμάς ότι: Η διαχείριση των απορριμμάτων με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες, με σεβασμό στο περιβάλλον, στην υγεία του λαού, στους φυσικούς πόρους, στο λαϊκό εισόδημα, μόνο στο πλαίσιο ενός άλλου, ριζικά διαφορετικού δρόμου ανάπτυξης, με λαϊκή εξουσία και οικονομία, μπορεί να εξασφαλιστεί. Η φιλολαϊκή λύση προϋποθέτει εξουσία και οικονομία που καταργεί τις αιτίες που δημιουργούν και οξύνουν τα σημερινά προβλήματα, που δημιουργεί τις στέρεες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της χώρας προς το συμφέρον της εργατικής τάξης, όλων των λαϊκών στρωμάτων, δημιουργών του κοινωνικού πλούτου. Τέτοιες προϋποθέσεις είναι: Ο επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός, ο ενιαίος κρατικός φορέας κατασκευών που θα υλοποιεί φιλολαϊκά έργα, η κοινωνική κρατική ιδιοκτησία στα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής, η κρατική ιδιοκτησία στη γη και στις τεχνικές υποδομές, ο εργατικός - λαϊκός έλεγχος, η εργατική - λαϊκή εξουσία.
Για να ανοίξουμε αυτόν τον ελπιδοφόρο δρόμο ικανοποίησης των λαϊκών αναγκών, παλεύουμε σήμερα για τη βελτίωση των όρων αναπαραγωγής της εργατικής δύναμης, της ποιότητας ζωής των εργαζομένων, προβάλλοντας ένα πλαίσιο αιτημάτων για άμεση διεκδίκηση και πάλη και στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων με προμετωπίδα: Την αντίθεσή μας στην εμπορευματοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων, την αντίθεσή μας στη μετατόπιση των βαρών στις πλάτες των λαϊκών στρωμάτων μέσα από τα ανταποδοτικά τέλη και με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, όπως το χαράτσι ταφής και το «πληρώνω όσο πετάω», την αντίθεσή μας στην ιδιωτικοποίηση, στις ΣΔΙΤ και στις συμβάσεις παραχώρησης. Παλεύουμε για την απόλυτη διασφάλιση όλων των εργαζομένων χωρίς όρους και προϋποθέσεις, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα.
Στο πλαίσιο αυτό, προβάλλουμε την απαίτηση για έναν Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων με άξονες:
-- Την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων, με κύριο την πρόληψη της παραγωγής απορριμμάτων. Την προώθηση της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή, την κομποστοποίηση των οργανικών αποβλήτων και τα υπολείμματα να οδηγούνται σε χώρους ασφαλούς υγειονομικής ταφής αποβλήτων (ΧΥΤΑ).
-- Τον καθορισμό σύγχρονων όρων για την ορθολογική και ασφαλή αποκομιδή (συλλογή και τοπική μεταφορά) των απορριμμάτων από τις υπηρεσίες του οικείου δήμου και την εξασφάλιση σύγχρονου εξοπλισμού και υποδομής. Είναι απαραίτητο να εξετάζεται κάθε φορά, με συνδυασμένα κριτήρια, η κατασκευή σταθμών μεταφόρτωσης (ΣΜΑ).
-- Να υπάρξει ειδική μέριμνα για τους χώρους ανεξέλεγκτης διάθεσης αποβλήτων (ΧΑΔΑ) για την ουσιαστική τους αποκατάσταση, με κεντρικούς δημόσιους, κοινοτικούς και εθνικούς πόρους.
-- Να καθοριστούν κριτήρια για την καταλληλότητα χώρων για την εγκατάσταση μονάδων επεξεργασίας και χώρων υγειονομικής ταφής και με βάση αυτά να επιλεγούν οι κατάλληλοι χώροι για τις εγκαταστάσεις και για τους ΧΥΤΑ.
-- Αντιμετώπιση του ιδιαίτερου προβλήματος των μικρότερων νησιών, με θέσπιση κανόνων και παροχή εξοπλισμού για ασφαλή θαλάσσια μεταφορά διαχωρισμένων στην πηγή ξηρών υλικών, καθώς και σύμμεικτων αποβλήτων για νησιά με πολύ μικρό πληθυσμό.
-- Ουσιαστική ενίσχυση σε αριθμό, εξοπλισμό και οργάνωση του έμψυχου δυναμικού άσκησης περιβαλλοντικού ελέγχου, με μόνιμη σχέση εργασίας στο Δημόσιο.
Για το ΠΕΣΔΑ Αττικής και με βάση τις πιο πάνω κατευθύνσεις του Εθνικού Σχεδιασμού, προβάλλουμε τις παρακάτω θέσεις:
-- Οσο τρέχει ο χρόνος, αποκτά όλο και μεγαλύτερη προτεραιότητα το άμεσο και οριστικό κλείσιμο του ΧΥΤΑ Φυλής. Ακόμη, να μετεγκατασταθεί σε κατάλληλη και εκτός Θριασίου θέση ο αποτεφρωτήρας των μολυσματικών, να αρχίσει άμεσα η απορρύπανση και περιβαλλοντική αποκατάσταση της ευρύτερης περιοχής και να απαγορευτεί κάθε νέα δραστηριότητα διαχείρισης των αποβλήτων στο Θριάσιο. Παράλληλα, να εκπονηθεί πλήρης επιδημιολογική μελέτη, που να περιλαμβάνει τους κατοίκους και τους μόνιμους εργαζόμενους στη ζώνη επιρροής της ΟΕΔΑ Φυλής - Ανω Λιοσίων, σε συνδυασμό (εξαιτίας του φαινομένου της συνέργειας των ρύπων) και με τη λειτουργία των άλλων, υψηλής όχλησης, εγκαταστάσεων που συνωστίζονται στο βεβαρημένο Θριάσιο. Προσθέτουμε, ακόμη, παίρνοντας υπόψη τα συχνά μεγάλης έκτασης ατυχήματα, σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη συσσώρευση επικίνδυνων βιομηχανικών μονάδων στο Θριάσιο, την ανάγκη να γίνει ολοκληρωμένος έλεγχος της περιοχής για την αποφυγή των Βιομηχανικών Ατυχημάτων Μεγάλης Εκτασης (ΒΑΜΕ), σε συνδυασμό με το φαινόμενο του «ντόμινο».
-- Παίρνοντας υπόψη την ομολογημένη πλέον ακαταλληλότητα της θέσης στο «Οβριόκαστρο» Κερατέας και την αποδεδειγμένη ακαταλληλότητα της θέσης «Μαύρο Βουνό» Γραμματικού, να επιλεγούν με κυβερνητική ευθύνη, χωρίς άλλη καθυστέρηση, οι νέοι χώροι τελικής διάθεσης σύμμεικτων απορριμμάτων και των υπολειμμάτων επεξεργασίας (ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ), με αναζήτηση υποψήφιων χώρων και σε εκτός Αττικής περιοχές, στο πλαίσιο μιας διαπεριφερειακής συνεργασίας.
-- Να ενισχυθούν οι δήμοι με τον αναγκαίο τεχνικό εξοπλισμό, το ανθρώπινο δυναμικό και τους πόρους για την αποκομιδή των δημοτικών αποβλήτων, την προσωρινή αποθήκευση και μεταφορά τους. Στο πλαίσιο αυτό, μπορούν να υπάρξουν και συνεργασίες μεταξύ δήμων με τη δημιουργία κοινών πράσινων σημείων σε κατάλληλες θέσεις από πλευράς χρήσεων γης κ.λπ.
Σε κάθε, πάντως, περίπτωση, είμαστε αμετακίνητοι στη θέση ότι η όποια πρόσθετη δαπάνη, που συνεπάγεται η ανάπτυξη των ΤΣΔΑ, δεν πρέπει να φορτωθεί στις πλάτες της εργατικής τάξης, του φτωχού λαού, θα πρέπει να καλυφθεί με κεντρικούς δημόσιους πόρους σε συνδυασμό με την υψηλότερη φορολόγηση του μεγάλου κεφαλαίου.
http://www.rizospastis.gr/story.do?id=9124728
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου