Ο Φρανσουά Αραγκό, (γάλλος αστρονόμος και φυσικός) πλησίασε αργά προς το οδόφραγμα που το έκλειναν υψωμένες κάνες τουφεκιών. «Γιατί το κάνετε αυτό» ρώτησε τους επαναστάτες. Μια αγανακτισμένη φωνή του φώναξε από ψηλά: «Κύριε Αραγκό, φαίνεται καλά πως δεν γνωρίσατε ποτέ στη ζωή σας, τι θα πει πείνα». (Παρίσι 22 Ιουλίου 1848)
Στην πορεία των κοινωνικών αγώνων, των εξεγέρσεων και των επαναστάσεων, το οδόφραγμα αποτελεί ένα από τα μέσα που χρησιμοποιούν οι αγωνιζόμενοι. Παντού και πάντα, σε κάθε εποχή, σε κάθε σύγκρουση, σε κάθε εξέγερση, το στήσιμο του, εξέφραζε και εκφράζει τη διάθεση των ανθρώπων για εξέγερση. Είναι κομμάτι της πολυμορφίας, των βίαιων πρακτικών που εκδηλώνουν οι καταπιεσμένοι, της οργής και της αγανάκτησης ενάντια στην κρατική τυραννία.
Η πρώτη εμφάνιση του οδοφράγματος, είναι σίγουρο πως μπορεί ν’ αναζητηθεί από την στιγμή που οι άνθρωποι εξεγείρονται ενάντια στους δυνάστες τους. Ωστόσο, η 12η Μαΐου 1588, θεωρείται ως η πρώτη «ημέρα των οδοφραγμάτων». Εκείνη την ημέρα πήραν το όνομά τους τα οχυρώματα που στήθηκαν στους δρόμους από τους εξεγερμένους ανθρώπους εναντίον του Ερρίκου Γ΄. Σαν υλικό χρησιμοποιήθηκαν κυρίως βαρέλια (barriques), που τότε βρίσκονταν σε καθημερινή χρήση και είχαν συνήθως χωρητικότητα 250 λίτρων. Τα γέμιζαν με χώμα και τα στοίβαζαν στους δρόμους και όπως αποδείχτηκε είχαν ιδιαίτερη αποτελεσματικότητα.
Τόση, ώστε να χρησιμοποιηθούν από τους κατοίκους του Παρισιού και κατά τη δεύτερη «ημέρα των οδοφραγμάτων», εξήντα χρόνια αργότερα, όταν εξεγέρθηκαν εναντίον του Μαζαρίνου. Αλλά και αργότερα, κατά τη διάρκεια της Κομμούνας του Παρισιού το 1871. Ήταν μια περίοδος που τα οδοφράγματα στήνονταν σε κάθε σημείο ώστε να αναχαιτιστούν οι οργανωμένες δυνάμεις του κράτους.
Μπορεί τα πρώτα οδοφράγματα να είχαν για βάση κατασκευής τα βαρέλια, όμως δεν χρησιμοποιούνται παντού και πάντα βαρέλια, αφού οδοφράγματα μπορούν να γίνουν από οποιοδήποτε υλικό. Φτάνει να γεμίσει ο δρόμος με όσο γίνεται πιο βαριά και πιο πυκνά τοποθετημένα αντικείμενα. Κάρα και αμάξια θεωρήθηκαν πολύτιμα γιατί μπορούσαν να τοποθετηθούν στα κατάλληλα σημεία και να αναποδογυριστούν αργότερα για να ακινητοποιηθούν. Ο όγκος τους ήταν ήδη αρκετός αλλά μπορούσε να γίνει ακόμα μεγαλύτερος αν ρίχνονταν επάνω τους και άλλα υλικά. Αυτά τα οχήματα τα βρίσκουμε σαν απαραίτητο υλικό των οδοφραγμάτων στις εξεγέρσεις στην Ευρώπη τον 17ο και 18ο αιώνα, συμπεριλαμβανομένης και της επανάστασης του 1789 στο Παρίσι. Χαρακτηριστικό είναι, πως μερικά οδοφράγματα στήθηκαν τη νύχτα της 13ης προς 14η Ιούλη κατά τη διάρκεια της επίθεσης στη Βαστίλη.
Τα τροχοφόρα θα ακολουθήσουν το δρόμο της εξέλιξης των οδοφραγμάτων, αποτελώντας ένα από τα προνομιακά υλικά για την κατασκευή τους. Στη Γένοβα της Ιταλίας το 1948, μετά την απόπειρα κατά του κομμουνιστή Παλμίρο Τολιάτι, πολλά τραμ εκτροχιάστηκαν και χρησιμοποιήθηκαν για αυτό το σκοπό. Μόνο που αντί να τα αναποδογυρίζουν τα στερέωναν πάνω στις γραμμές για να γίνει πιο δύσκολη η μετακίνησή τους.
Το οδόστρωμα —λιθόστρωτο, γρανίτης, πλάκες από πορφυρίτη— χρησιμοποιήθηκε πολλές φορές στο στήσιμο οδοφραγμάτων. Χαρακτηριστικό έχει μείνει το παρισινό πλακόστρωτο. Ο Βίκτωρ Ουγκώ το αναφέρει πολλές φορές όταν περιγράφει λεπτομερειακά στους «Αθλίους» του, τα οδοφράγματα από το 1832 έως το 1848. Γράφει σχετικά : «Οι εφημερίδες της εποχής ξεγελιόνταν και διαβεβαίωναν ότι το οδόφραγμα της οδού Σανβερί έφτανε στο ύψος του πρώτου ορόφου των σπιτιών. Γεγονός είναι ότι δεν ξεπερνούσε το μέτριο ύψος των έξι – επτά ποδιών. Ήταν φτιαγμένο με τρόπο, ώστε αυτοί που αγωνίζονταν να μπορούν, ανάλογα με την περίσταση, να πυροβολούν κρυμμένοι πίσω από αυτό ή να στέκονται μπροστά ή και να σκαρφαλώνουν στην κορυφή του, χρησιμοποιώντας στρώσεις από πέτρες τοποθετημένες κλιμακωτά. Η εξωτερική πλευρά του οδοφράγματος, που αποτελείτο από σωρούς πέτρες και βαρέλια ενωμένα μεταξύ τους με δοκάρια, έμοιαζε με αξεπέραστο εμπόδιο».
Σε άλλες περιπτώσεις έχουν χρησιμοποιηθεί χαλίκια και κορμοί δέντρων (Βαρσοβία 1939), εξοπλισμοί εκκλησιών και σε μικρότερη κλίμακα οικιακά σκεύη. Σε πολλές περιπτώσεις τα υλικά για την κατασκευή ενός οδοφράγματος βρέθηκαν από διπλανές βιοτεχνίες και καταστήματα και σε άλλες περιπτώσεις από βιομηχανίες όπου οι αγωνιζόμενοι μπορούσαν να προμηθευτούν άφθονο υλικό. Οι εκάστοτε περιστάσεις αλλά και η επινοητικότητα βοήθησαν ώστε ποτέ να μην λείψει υλικό, για να στηθούν οδοφράγματα.
Στο Μιλάνο το 1848, στήθηκε οδόφραγμα αποκλειστικά από κάσες πιάνων, ενώ και ο εξοπλισμός της «Σκάλας του Μιλάνου» χρησιμοποιήθηκε για να φτιαχτεί οδόφραγμα. Το 1919 στο Βερολίνο, τα οδοφράγματα των Σπαρτακιστών που υπερασπίζονταν τα γραφεία της εφημερίδας «Φόρβετς», φτιάχτηκαν από κυλίνδρους χαρτιού που βρέθηκαν μέσα στο τυπογραφείο.
Φυσικά και ο ελλαδικός χώρος είχε και εξακολουθεί να έχει τη τιμητική του στο στήσιμο μακράς διάρκειας οδοφραγμάτων. Τον Νοέμβρη του 1973, χιλιάδες καταπιεσμένοι βρέθηκαν αντιμέτωποι με τις δυνάμεις καταστολής και πλήθος οδοφραγμάτων έκανε την εμφάνισή του σε πολλούς Αθηναϊκούς δρόμους, προκειμένου να αναχαιτιστούν οι επιθέσεις των μπάτσων αλλά και να μην μπορούν να προελάσουν οι «αύρες». Αντιγράφουμε από το βιβλίο «10 χρόνια αγώνες». «Με απόφαση της αστυνομίας απαγορεύεται η κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης, μέχρι νεοτέρας διαταγής. Το τεράστιο οδόφραγμα που έχει στηθεί στη Σολωμού και Πατησίων δυσκολεύει την προέλαση των αστυνομικών. Οι διαδηλωτές αντιμετωπίζουν τους αστυνομικούς με πέτρες και τούβλα. Οδοφράγματα στήνονται και στην οδό Σολωμού… Εξ άλλου στη γωνία Γ΄ Σεπτεμβρίου και Στουρνάρα ακινητοποιούνται δύο λεωφορεία και χρησιμοποιούνται σαν οδοφράγματα… Στη Λ. Αλεξάνδρας από τις 9.30 μέχρι τις 10, υπάρχει μεγάλο πλήθος διαδηλωτών κυρίως προς το Πεδίο του Άρεως. Η αστυνομία χρησιμοποιεί δακρυγόνα. Το πλήθος υποχωρεί, αλλά μετά ξεκολλώντας τα στέγαστρα από τις στάσεις των λεωφορείων στήνει οδοφράγματα. Ακόμα χρησιμοποιούνται τρόλεϊ που τοποθετούνται κάθετα στο δρόμο… Επί της Λ. Αλεξάνδρας από τη Σπύρου Τρικούπη μέχρι την Αυτοκρατόρων Αγγέλων οι διαδηλωτές φτιάχνουν οδοφράγματα με τέσσερα λεωφορεία… Ακόμα μετατρέπουν σε οδοφράγματα 30 συνολικά λεωφορεία και τρόλεϊ, αφού προηγουμένως τους ξεφουσκώνουν τα λάστιχα…»
Τα οδοφράγματα δεν έπαψαν να στήνονται απέναντι και στη δημο-κρατική εκδοχή των τυράννων. Το 1985 με αφορμή την δολοφονία του 15χρονου Μιχάλη Καλτεζά από τον μπάτσο Μελίστα, οι δρόμοι γύρω από το Πολυτεχνείο μετατρέπονται σε πεδίο μάχης, με τους μπάτσους και τις συμμορίες «αγανακτισμένων πολιτών» («αυριανιστές», νεοδημοκράτες και φασίστες) απέναντι στους αγωνιζόμενους. Τεράστια οδοφράγματα ορθώθηκαν στην Πατησιών και στους γύρω από το Πολυτεχνείο δρόμους, με υλικά που πάρθηκαν από τα γύρω μαγαζιά, συμβάλλοντας στη συνέχιση και την ενδυνάμωση των συγκρούσεων.
Έξι χρόνια μετά και ενώ στο μεσοδιάστημα, είχαν στηθεί πολλά μικρότερης διάρκειας οδοφράγματα, ήρθε η έκρηξη του Γενάρη να ταρακουνήσει το κρατικό κτήνος και να πλημμυρίσει το κέντρο της Αθήνας με «την ατελείωτη χαρά της εξέγερσης». Χιλιάδες άνθρωποι, φτύνοντας τη νομιμότητα και την θεσμολαγνεία, με αφορμή την δολοφονία του Τεμπονέρα, ένωσαν τις δυνάμεις τους κάνοντας για δύο μέρες τους μισθοφόρους του κράτους και τα αφεντικά τους να νοιώσουν τι πραγματικά σημαίνει οργή. Με τη συνοδεία εκατοντάδων μολότοφ, στήνονται αμέτρητα οδοφράγματα στην Πατησίων, στην Πανεπιστημίου, την Αθηνάς, την Αμαλίας και σε πολλούς ακόμα κεντρικούς δρόμους. Συνέβαλαν στο να μη μπορούν να μετακινηθούν οι κλούβες, αλλά και στην εξουδετέρωση των δακρυγόνων που οι πανικόβλητοι μπάτσοι πετούσαν πάνω στο πλήθος.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, το οδόφραγμα φαίνεται να ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες «στρατηγικές». Τις περισσότερες φορές, οι επαναστατικές οχυρώσεις, στήνονται έτσι ώστε να κλείνουν την πρόσβαση προς το κέντρο της πόλης ή κάποια συνοικία. Στο να στέκονται εμπόδιο στην απρόσκοπτη διέλευση των δυνάμεων καταστολής. Σε κάθε πόλη υπάρχουν νευραλγικά σημεία, ο έλεγχος των οποίων δίνει σημαντικότατα πλεονεκτήματα σε αυτόν που τον έχει. Είναι συνήθως τα σημεία εκείνα στα οποία συγκλίνουν πολλοί δρόμοι και ένα και μόνο οδόφραγμα είναι ικανό ν’ αποκλείσει μεγάλες περιοχές.
Η ίδια η δόμηση των πόλεων των περασμένων αιώνων, με τα τείχη γύρω από αυτές και τα δαιδαλώδη στενά, είχε ως σκοπό την αποτελεσματικότερη άμυνα μιας πόλης απέναντι σε επιδρομείς, και τη δημιουργία συνθηκών ευνοϊκών για τους υπερασπιστές αυτής. Η σύσταση εθνικών κρατών, η δημιουργία τακτικού στρατού, και κυρίως η διάδοση και εξέλιξη των πυροβόλων όπλων είχε και ως αποτέλεσμα, σταδιακά τα πεδία των μαχών να είναι έξω από τις πόλεις. Έτσι, σήμερα η κυριαρχία προχωρά στην συνεχή αναδημιουργία και η αναμόρφωση των σύγχρονων πόλεων, (τουλάχιστον των παλιότερων κομματιών αυτής), με τέτοιο τρόπο, όπου οι δυνατότητες των οδοφραγμάτων να περιορίζονται, (δημιουργία μεγάλων δρόμων με πολλά δευτερεύοντα στενά). Αυτό βέβαια, δεν έχει να κάνει μόνο με την αντιμετώπιση τυχών «κοινωνικών αναταραχών», αλλά και με την ομαλότερη λειτουργία μιας πόλης. Μεταφορές, επικοινωνίες, «ενσωμάτωση» όλο και περισσοτέρων ανθρώπων, κ.λπ.
Τα οδοφράγματα, είναι αποτελεσματικότερα σε μικρούς σε πλάτος δρόμους, σε καίρια σημεία μιας πόλης, όπου είναι δυνατή η αναχαίτιση υπέρτερων δυνάμεων. Σε μεγάλες αρτηρίες, που εξαιτίας του μεγάλου πλάτους είναι δύσκολο να κλειστούν, στήνονται διαδοχικές γραμμές οδοφραγμάτων, όπου μετά την πτώση του πρώτου, οι επιτιθέμενοι βρίσκονται εκτεθειμένοι στα πυρά του δευτέρου, (Βαρκελώνη 1936). Κάτι ανάλογο, αλλά χωρίς πυρά, εφάρμοσαν και οι εξεγερμένοι του «Γαλλικού Μάη» το 1968, στις λεωφόρους του Παρισιού αλλά και αλλού, με τα πολλές εκατοντάδες πυρπολημένα αυτοκίνητα.
Η έννοια του οδοφράγματος και κατ’ επέκταση οι μάχες μέσα σε μια πόλη, ανήκουν στο λεγόμενο ανορθόδοξο πόλεμο, όσον αφορά την «παραδοσιακή» στρατιωτική ορολογία. Είναι ακριβώς το αντίθετο από το «περιχαρακωμένο στρατόπεδο» για την άμυνα μιας πόλης, που πρωτοχρησιμοποιήθηκε στα τέλη του 16ου αιώνα από τον Ιταλό μηχανικό Ταρτάλια και καθιερώθηκε έναν αιώνα αργότερα από τον στρατιωτικό μηχανικό Βωμπάν. Το «περιχαρακωμένο στρατόπεδο», προβλέπει οχυρωματικά έργα εκτός κατοικημένης περιοχής. Αντίθετα, το οδόφραγμα στήνεται στους δρόμους της πόλης, έχει κατά βάση περιορισμένο πεδίο βολής και συνήθως είναι ορθογώνιο, για να καλύπτει όλο το πλάτος του δρόμου.
Τα τακτικά στρατεύματα που επιχειρούν μέσα σε μια πόλη, έχουν μεγάλο πρόβλημα στο να ελιχθούν και να προελάσουν, ακριβώς λόγω της ιδιομορφίας του περιβάλλοντος. Απέναντι σε αυτή την πραγματικότητα, έχουν δημιουργηθεί μικρές και όσο το δυνατόν πιο ευέλικτες ειδικές ομάδες για «μάχες στις πόλεις». Η «μάχη στην πόλη» αποτελεί από μόνη της ολόκληρο κεφάλαιο και έχει να κάνει τόσο με την αντιμετώπιση κοινωνικών αντιδράσεων και εκρήξεων, (συγκεντρώσεις, διαδηλώσεις κ.λπ.) όσο και με την αντιπαράθεση τακτικών στρατών, (παράδειγμα αποτελεί και η πρόσφατη ανθρωποσφαγή στο Ιράκ, όπου κομμάτια τακτικού στρατού -από την πλευρά των «ελευθερωτών», «μεταλλάσσονταν» με ειδική εκπαίδευση και εξοπλισμό, σε «επίλεκτες μονάδες», προορισμένες για την διεξαγωγή οδομαχιών. Τη στιγμή άλλωστε που υπάρχει αδυναμία των δυνάμεων της αστυνομίας, στο να αντιμετωπιστούν βίαιες κοινωνικές διεργασίες, (γενικευμένες συγκρούσεις, εξεγέρσεις και επαναστάσεις), η επιβολή στρατιωτικού νόμου, η δράση του τακτικού στρατού αποτελεί και το τελευταίο στάδιο του κράτους να επιβληθεί.
Σε κάθε εποχή, σε κάθε περίπτωση, το κάθε οδόφραγμα, είναι διαφορετικό. Ως «οδόφραγμα» άλλωστε μπορεί να λειτουργήσει ένα κατειλημμένο κτίριο, (Ισπανία 1936). Κάδοι απορριμμάτων και οχήματα που αναποδογυρίζονται και πυρπολούνται διάσπαρτα, προκειμένου να δυσχερανθεί όσο το δυνατόν η επέλαση των δυνάμεων καταστολής ή οχημάτων τους, τη στιγμή που οι αγωνιζόμενοι υποχωρούν, (Γένοβα 2001 κ.λπ.). Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί, πως ειδικότερα τα τελευταία χρόνια, η φωτιά χρησιμοποιείται από τους αγωνιζόμενους και προκειμένου να εξουδετερωθούν οι χημικές ουσίες από τα δακρυγόνα.
Η υπεράσπιση ενός οδοφράγματος, δεν είναι αυτοσκοπός, ειδικότερα όταν οι αγωνιζόμενοι έχουν να αντιμετωπίσουν ό,τι πιο απεχθές έχει να παρουσιάσει η «επιστήμη» της καταστολής. Από χημικά αέρια και όπλα υπέρ – ήχων, μέχρι άρματα μάχης και σφαίρες. Τη στιγμή μάλιστα που τα μέσα αυτά, δεν είναι εύκολο να αντιμετωπισθούν. Και για τους θιασώτες της κρατικής παντοδυναμίας, το οδόφραγμα παρουσιάζει ανεπάρκεια στο να αντιμετωπίσει τις δυνάμεις καταστολής. Ακόμη όμως και να υπάρχει, αυτή η «στρατιωτική ανεπάρκεια», μεγαλύτερη σημασία έχει η κοινωνική βαρύτητά του.
Η ύπαρξη, το στήσιμο και διατήρηση του, προϋποθέτει την παρουσία ανθρώπων στον δρόμο, που αμφισβητούν στην πράξη την —ούτως ή άλλως— πλαστή, κρατική παντοδυναμία. Η διάθεση για σύγκρούση είναι εμφανής και δεδομένη και ο χρόνος ο οποίος «κερδίζεται», δίνει τη δυνατότητα σε ακόμη περισσότερους να κατέβουν στον δρόμο και να βρεθούν δίπλα με άλλους ανθρώπους. Δίπλα σε ένα ή περισσότερα οδοφράγματα, σε σημεία αντίστασης όπου η παρουσία και οι επιλογές είναι ξεκάθαρες, απέναντι σε όλους. Είναι εκεί για να συγκρουστούν με τις δυνάμεις καταστολής. Να συγκρουστούν με το κράτος.
Κατά κάποιο τρόπο, τα οδοφράγματα «οριοθετούν» και τις περιοχές εκείνες, στις οποίες το κράτος αμφισβητείται στην πράξη. Αποτελούν σημεία και άμυνας και επίθεσης, με κύριο στόχο αυτών που τα «υπερασπίζονται», να γίνουν περισσότερα, να εξαπλωθούν. Άλλωστε, η πρώτη κίνηση που κάνουν οι δυνάμεις καταστολής αφού καταφέρνουν να απομακρύνουν τους «υπερασπιστές» ενός οδοφράγματος, είναι να το διαλύσουν και στη συνέχεια να προχωρήσουν στο επόμενο. Το οποίο, τις περισσότερες φορές, στήνεται την ίδια ώρα που «καθαρίζεται» το προηγούμενο. Το οποίο είναι τόσο εύκολο να στηθεί μα τόσο δύσκολο να πέσει…
Δημοσιεύθηκε στην ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, φ. 15, Ιούνιος 2003
https://anarchypress.wordpress.com/2016/11/18/%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CF%83%CF%85%CE%BD%CF%84%CE%BF%CE%BC%CE%B7-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%B1-%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CF%86%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου