Για την ενότητα της Αριστεράς...Για μια πολυκεντρική Αριστερά...Για την ενότητα στη βάση

Πέμπτη 23 Οκτωβρίου 2014

Πολ Λάβερτι: ανυπομονώ να συναντήσω τις καθαρίστριες



Γιώργος Ρούσσος



Ο Πολ Λάβερτι (Paul Laverty) σεναριογράφος και μόνιμος συνεργάτης του Βρετανού σκηνοθέτη Κεν Λόουτς (Ken Loach), βραβευμένος στο Φεστιβάλ των Καννών και της Βενετίας, θα έρθει στην Αθήνα ως καλεσμένος του 27ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, για να παραδώσει masterclass, αλλά και για να προλογίσει την πρεμιέρα της ταινίας του Κεν Λόουτς «Jimmy’s Hall», σε σενάριο του ιδίου. Το φιλμ αποτελεί παράλληλα και την ταινία λήξης του Φεστιβάλ. Λίγο πριν έρθει στην Αθήνα, το Tvxs.gr επικοινώνησε με τον Πολ Λάβερτι σε μία άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη, για τη νέα του δημιουργία, την οικονομική και πολιτική κατάσταση, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη γενικότερα, καθώς και για τα μελλοντικά του σχέδια.

Ο Πολ Λάβερτι (Paul Laverty) υπήρξε για πολλά χρόνια μαχητικός ακτιβιστής και δικηγόρος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σε ταραγμένες περιοχές του πλανήτη, πριν ασχοληθεί με τη συγγραφή σεναρίων. Το βιογραφικό του καταγράφει έντεκα σενάρια για ταινίες μεγάλου μήκους με τον Κεν Λόουτς, καθώς και συνεργασίες που αφορούν σε αρκετά ακόμα εν εξελίξει έργα με άλλους σκηνοθέτες.

Για την ταινία «Γλυκά Δεκάξι» (Sweet Sixteen) του 2002, ο Πολ Λάβερτι κέρδισε το Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου στο Φεστιβάλ των Καννών. Τρία χρόνια αργότερα και πάλι σε συνεργασία με τον Κεν Λόουτς, απέσπασαν τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα (Palme d'Or), στο Φεστιβάλ των Καννών, για την σπουδαία ταινία «Ο Άνεμος Χορεύει το Κριθάρι» (The Wind That Shakes the Barley), ενώ το 2010 ο Λάβερτι κέρδισε στο Φεστιβάλ του Βερολίνου, το βραβείο Κοινού, για το σενάριό του στο φιλμ «Ακόμα και η Βροχή» (Tambien La Lluvia - 2010), σε σκηνοθεσία της Ισπανίδας σκηνοθέτη, Icíar Bollaín.
Η νέα σας ταινία «Jimmy's Hall» (2014), πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Μάιο στο επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ των Καννών και σε λίγες μέρες θα έχουμε τη δυνατότητα να την απολαύσουμε στην ελληνική της πρεμιέρα στο πλαίσιο του 27ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. Ποιο είναι το κεντρικό θέμα της ταινίας και πως εμπνευστήκατε το συγκεκριμένο σενάριο;

Πιστεύω ότι είναι μία ταινία που αγγίζει τον θεατή σε πολλά παράλληλα επίπεδα, αλλά πραγματικά με είχε συνεπάρει η ιστορία και ο χαρακτήρας του Τζίμι Γκράλτον (Jimmy Gralton: 17 April 1886 - 1945) ήτανένα συγκλονιστικός άνθρωπος που έδρασε καταλυτικά τη δεκαετία του '30. Μέσα από την ταινία βλέπουμε επίσης τον αγώνα του και τις προσπάθειες τουστον Ιρλανδικό Πόλεμο Ανεξαρτησίας (Irish War of Independence: 21 January 1919 - 11 July 1921) τη δεκαετία του 20'. Με ενδιέφερε ο χαρακτήρας και ο τρόπος που ενέργησε, καθώς τον παρακολουθούμε όχι μόνο κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου αλλά και δέκα χρόνια μετά τη λήξη του.

Μέσα από τον Τζίμι Γκράλτον, παρακολουθούμε παράλληλα και πως άλλαξε γενικότερα η Ιρλανδία τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Είναι πραγματικά ένας υπέροχος χαρακτήρας. Ελεύθερο πνεύμα, γεμάτος από ενέργεια που πολέμησε με συνέπεια στα πιστεύω του, για μία ελεύθερη κοινωνία όπου ο καθένας θα έχει το δικαίωμα να εκφράζει την άποψη του χωρίς να διώκεται. Νομίζω ότι αυτή είναι μία πολύ σημαντική και διαχρονική αξία... Και βέβαια με ενδιαφέρει ιδιαίτερα να δω τις αντιδράσεις του Ελληνικού κοινού απέναντι στην ταινία. Μία Ελλάδα που πιέζεται από παντού και όχι μόνο σε οικονομικό επίπεδο.
Δύο χρόνια μετά το «The Angels' Share» (2012), η ταινία «Jimmy's Hall» (2014) μας μεταφέρει στην ιρλανδική ύπαιθρο το 1932. Το φιλμ πραγματεύεται μεταξύ άλλων την ύπαρξη του φασισμού στην τοπική κοινωνία. Με αφορμή αυτό θα ήθελα να σας ρωτήσω πως κρίνεται την άνοδο της ακροδεξιάς, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη γενικότερα;

Ειλικρινά είμαι ανυπόμονος να έρθω στην Ελλάδα και να συζητήσω για όλα αυτά τα θέματα με το κοινό. Φυσικά δε θα τολμούσα να πω εγώ τι συμβαίνει στους Έλληνες και πόσο δύσκολες είναι οι συνθήκες που βιώνετε. Έρχομαι για να μιλήσουμε και να μοιραστούμε εμπειρίες με το κοινό του Φεστιβάλ, στο οποίο ο Νίνος (Νίνος Φένεκ Μικελίδης) έχει κάνει εκπληκτική δουλειά όλα αυτά τα χρόνια. Είμαι βέβαια πολύ ανήσυχος για την άνοδο της ακροδεξιάς τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη γενικότερα και πιστεύω ότι όλη η κατάσταση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την οικονομική κατάσταση που επιβάλλεται διεθνώς.

Υπάρχουν όμως ευτυχώς και ελεύθερα πνεύματα, που αγωνίζονται και προσπαθούν να επιβιώσουν και να βρουν λύσεις, ανεξαρτήτου φυλής και συνόρων. Δυστυχώς φαίνεται ότι για πολλούς η εύκολη λύση είναι να κατηγορήσουμε τους μετανάστες για ότι κακό μας συμβαίνει... Το ίδιο δυστυχώς βλέπουμε να συμβαίνει και να επαναλαμβάνεται στην Ελλάδα, τη Μ. Βρετανία, αλλά και παντού, ακόμα και στην ταινία (Jimmy's Hall - 2014). Δυστυχώς δεν είναι κάτι καινούργιο, αλλά θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε. Βέβαια είμαι σίγουρος ότι η Ελλάδα έχει τις δικές της μοναδικές και ιδιαίτερες συνθήκες για όλα αυτά και ανυπομονώ να συνομιλήσω με το κοινό και να τις μάθω.
Αν δεν κάνω λάθος το φιλμ «Jimmy's Hall» (2014), αποτελεί την ενδέκατη συνεργασία σας με τον Κεν Λόουτς (Ken Loach). Πως ξεκίνησε αυτή η ιδιαίτερα επιτυχημένη συνεργασία και πως εξελίχθηκε στο πέρασμα των χρόνων;

Ω, αυτή η ερώτηση μας πάει πολύ πίσω. Τη δεκαετία του '80 εργαζόμουν ως δικηγόρος ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη Νικαράγουα και ήμουν αυτόπτης μάρτυρας του πολέμου στην κεντρική Αμερική, όχι μόνο στη Νικαράγουα, αλλά επίσης στη Γουατεμάλα και αλλού. Δύο - τρία χρόνια μετά τον πόλεμο ήρθα σε επαφή με τον Κεν Λόουτς (Ken Loach) με αφορμή την ταινία «Carla's Song» (1996), που ουσιαστικά αποτελεί και την αρχή της συνεργασίας μας.

Ειλικρινά δεν το είχαμε υπολογίσει έτσι, αλλά ταίριαξαν οι ιδέες και οι ανησυχίες μας και το ένα πρότζεκτ, έφερε το άλλο... Κάνουμε βέβαια διαφορετική δουλειά ο καθένας, εγώ γράφω και ο Κεν σκηνοθετεί, αλλά είναι πολύ όμορφο να συνεργάζεσαι μαζί του. Η πίστη του σε αυτό που κάνει σε κάθε μία από τις ταινίες του είναι σίγουρο κάτι το συγκλονιστικό. Είναι βέβαια πολύ απαιτητικός συνεργάτης, αλλά παράλληλα, είναι ιδιαίτερα ευφυής και σου εξασφαλίζει τον χώρο που χρειάζεσαι για να δημιουργήσεις. Βέβαια έχει και πολύ χιούμορ...
Τον Φλεβάρη, το 64ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου τίμησε τον Κεν Λόουτς (Ken Loach) με την ειδική Χρυσή Άρκτο, για το σύνολο της κινηματογραφικής του προσφοράς. Εκεί και μεταξύ άλλων ο Βρετανός σκηνοθέτης αναφέρθηκε στην οικονομική κρίση τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδασυγκεκριμένα, λέγοντας ότι είναι απαράδεκτη η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς την Ελλάδα, ενώ τον Σεπτέμβριο είχε προβεί σε μία δήλωση υποστήριξης στις αγωνιζόμενες καθαρίστριες. Ποια είναι η άποψη σας; Συμμερίζεστε τις ανησυχίες και τις προτάσεις του;

Απόλυτα. Είχαμε μιλήσει τότε με τον Κεν (Κεν Λόουτς/Ken Loach) και με είχε ενημερώσει σχετικά με το θέμα. Πραγματικά ελπίζω να συναντήσω τις Καθαρίστριες τώρα που έρχομαι στην Αθήνα. Ανυπομονώ να μιλήσω μαζί τους. Είναι συγκλονιστική η ιστορία τους. Έχω την αίσθηση ότι υπάρχουν πολλά κοινά και με το σενάριο που είχα γράψει για την ταινία του Κεν το 2000, «Bread and Roses» που την γύρισε στο Λος Άντζελες. Δυστυχώς η ιστορία επαναλαμβάνεται. Η συνεχής πίεση για ιδιωτικοποίηση των δημόσιων υπηρεσιών καταστρέφει τις υπηρεσίες και τους εργαζόμενους. Το ίδιο έγινε και με τις καθαρίστριες στο Λονδίνο και σε άλλες πόλεις. Πραγματικά ανυπομονώ να μιλήσω μαζί τους.

Τις τελευταίες ημέρες έχει ξεκινήσει πάλι μία μεγάλη συζήτηση σχετικά με την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα από τη Βρετανία. Ποια είναι η άποψη σας;

Η Βρετανία έχει μαζέψει θησαυρούς απ' όλο τον κόσμο και στο όνομα της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, έχει κλέψει και αρπάξει μνημεία πολιτισμού από κάθε γωνιά της γης για γενιές ολόκληρες. Νομίζω ότι είναι σωστό να επαναπατριστούν και να επιστρέφουν αυτά τα μνημεία στις χώρες που δικαιωματικά τους ανήκουν.
Το 2007 στο 20ο Πανόραμα και με αφορμή την προβολή της ταινίας σας «It's a Free World...» (2007) [σκηνοθεσία: Κεν Λόουτς/Ken Loach], είχαμε τη χαρά να γνωρίσουμε από κοντά τον Κεν Λόουτς. Σε λίγες ημέρες και με αφορμή την πρεμιέρα της ταινίας σας «Jimmy's Hall» (2014) θα έχουμε την τιμή να σας υποδεχθούμε στην Ελλάδα, όπου θα παραδώσετε κι ένα masterclass στο κοινό της Αθήνας. Πως αισθάνεστε σχετικά με αυτό, τόσο για την Ελλάδα, όσο και για το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου;

Πραγματικά πρόκειται για υπέροχο συναίσθημα το γεγονός πως θα επισκεφθώ την Ελλάδα. Ειλικρινά ανυπομονώ. Έχω συναντήσει αρκετούς Έλληνες δημοσιογράφους όλα αυτά τα χρόνια και θα ήθελα να τους ξαναδώ. Αλλά κυρίως ανυπομονώ να συναντήσω και να μιλήσω με τους Έλληνες θεατές και τους ανθρώπους του φεστιβάλ που κάνουν σπουδαία δουλειά, παρουσιάζοντας παραδοσιακά όλα αυτά τα χρόνια πολύ καλές ταινίες. Η Ελλάδα είναι μία χώρα με σπουδαία ιστορία μέσα από την οποία έχουν μεγαλώσει γενιές και γενιές, φέρνοντας αντίστοιχα στο προσκήνιο τις ανησυχίες τους.  Και νομίζω ότι ειδικά η προβολή της ταινίας «Jimmy’s Hall» θα τους ενδιαφέρει ιδιαίτερα. Είμαι πολύ ενθουσιασμένος που θα έρθω στην Ελλάδα.
Εκτός όμως από το «Jimmy's Hall» (2014), στο 27ο Πανόραμα θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε παρουσία σας, την ταινία «Το Όνομά μου είναι Τζο» (My Name Is Joe - 1998). Μία σπουδαία ταινία, για την οποία κερδίσατε το Βραβείο Σεναρίου στη Βρετανία (Best Original Screenplay by a British Writer of a Produced Independent Film - British Independent Film Awards). Πως εμπνευστήκατε το συγκεκριμένο σενάριο;

Α, επιστρέφουμε πάλι στο παρελθόν (γέλια). θυμάμαι ότι έχοντας επιστρέψει από τον πόλεμο στη Νικαράγουα, ο Κεν ήταν εξουθενωμένος από τα γυρίσματα της πρώτης μας ταινίας που έλαβαν χώρα στην Κεντρική Αμερική. Όλοι ήταν πολύ κουρασμένοι εκτός από εμένα που ευτυχώς δεν χρειαζόμουν εκεί κι έτσι κατάφερα να γυρίσω πίσω στη Γλασκόβη και να ηρεμήσω στο μέρος όπου μεγάλωσα. Εκεί μου ήρθε η ιδέα για το σενάριο της ταινίας «Το Όνομά μου είναι Τζο» (My Name Is Joe - 1998). Μία ταινία όπου αφορά μεταξύ άλλων το πρόβλημα του αλκοολισμού του ήρωα, αλλά και τις επιπτώσεις της ανεργίας. Είναι μία ταινία με δυνατούς και αληθινούς χαρακτήρες, με τις συγκρούσεις και τα προβλήματά τους. Δεν εμπνεύστηκα από κάποιον συγκεκριμένα τον χαρακτήρα του ήρωα, αλλά εκείνη την εποχή αυτός ήταν ο τρόπος που ήθελα να εκφραστώ.
Μετά το «Jimmy's Hall» (2014), ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Πρόκειται να κάνω μία νέα ταινία με την Ισπανίδα σκηνοθέτη Iciar Bollain. Είχαμε συνεργαστεί και στο παρελθόν στην ταινία «Ακόμα και η Βροχή» (Even the Rain / Tambien La Lluvia - 2010) που γυρίστηκε στη Βολιβία και είχε κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Τορόντο, πριν από μερικά χρόνια. Ήταν πολύ καλή αυτή εμπειρία και πρόκειται να συνεργαστούμε ξανά αυτή τη φορά στην Ισπανία, την άνοιξη. Βέβαια πάντα μιλάω με τον Κεν, ελπίζοντας σε κάποιο μελλοντικό πρότζεκτ.
Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου διεξάγεται φέτος από την Πέμπτη 16 Οκτωβρίου, μέχρι και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου, στους Κινηματογράφους Ααβόρα και Άστυ. Το Tvxs.gr είναι χορηγός επικοινωνίας στο μακροβιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Αθήνας και σας μεταφέρουμε αναλυτικά τα νέα του φεστιβάλ που φέτος συμπληρώνει 27 χρόνια συνεχούς παρουσίας και κατέχει μία ιδιαίτερη θέση στα κινηματογραφικά τεκταινόμενα της πόλης.

Στα 27 χρόνια της πορείας του, το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου έχει φιλοξενήσει και βραβεύσει διακεκριμένες προσωπικότητες από το χώρο της τέχνης όπως οι Φράνσις Φορντ Κόπολα, Χιου Χάντσον, Μικελάντζελο Αντονιόνι, Χάρολντ Πίντερ, Άρθουρ Πεν, Κρίστοφερ Λι, οι «Μόντι Πάιθον» (Τέρι Τζόουνς και Τέρι Γκίλιαμ), Αλέν Κορνό, Κλοντ Σοτέ, Ντούσαν Μακαγιέβεφ, Κεν Λόουτς, Οτάρ Ιοσελιάνι, Γιέρζι Σκολιμόφσκι, Χάριετ Άντερσον, Στίβεν Φρίαρς, Βιμ Βέντερς, Εμίρ Κουστουρίτσα, Αμπάς Κιαροστάμι, Κάρελ Ράις, Κώστας Γαβράς, Ρότζερ Κόρμαν, Φραντζέσκο Ρόζι, Έτορε Σκόλα, οι αδερφοί Ταβιάνι, Ανιές Βάρνα και Μαξ φον Σίντοβ, μεταξύ άλλων.

Στις δεκατέσσερις (14) ημέρες της διάρκειας του 27ου Πανοράματος, έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε 70 ταινίες από την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια κινηματογραφία, οι οποίες θα παρουσιαστούν στους κινηματογράφους Ααβόρα από 16 έως και 22 Οκτωβρίου και στο Άστυ από 16 έως και 29 Οκτωβρίου (από τις 27 έως και τις 29 Οκτωβρίου, θα πραγματοποιηθούν στο Άστυ επαναληπτικές προβολές του κυρίως προγράμματος).

Την Παρασκευή 24 Οκτωβρίου στις 13:00, στο Βιβλιοπωλείο Ιανός, ο Παλαιστίνιος ηθοποιός, σκηνοθέτης και καθηγητής, Elia Suleiman («Θεϊκή Παρέμβαση», «Ο Χρόνος που Απομένει») θα μοιραστεί με το κοινό τα μυστικά της τέχνης του, σ' ένα masterclass με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Την ίδια ημέρα στις 20:30 στον Κινηματογράφο Άστυ, ο Elia Suleiman θα προλογίσει την ταινία του «Ο Χρόνος που Απομένει» (The Time That Remains).

To Σάββατο 25 Οκτωβρίου, στις 12.30 το μεσημέρι, στο Auditorium του Ινστιτούτου Γκαίτε, ο βραβευμένος στο Φεστιβάλ των Καννών και της Βενετίας, σεναριογράφος Paul Laverty («Γλυκά Δεκάξι», «Ο Άνεμος Χορεύει το Κριθάρι», «Jimmy’s Hall») θα μιλήσει για την τέχνη του κινηματογραφικού σεναρίου και τη συνεργασία του με τον κορυφαίο και ιδιαίτερα αγαπητό και στη χώρα μας, Βρετανό σκηνοθέτη Ken Loach, σ' ένα masterclass με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
Την ίδια ημέρα (Σάββατο) στις 18:15 στον Κινηματογράφο Άστυ, ο Paul Laverty, θα παρίσταται στην προβολή της ταινίας του «Το Όνομά μου είναι Τζο» (σκηνοθεσία: Ken Loach), την οποία επέλεξε και θα προλογίσει ο σκηνοθέτης Γιάννης Σακαρίδης, στο πλαίσιο του αφιερώματος «8 Έλληνες Σκηνοθέτες Επιλέγουν την Αγαπημένη τους Ευρωπαϊκή Ταινία».



Την Κυριακή 26 Οκτωβρίου στις 20:30 στον Κινηματογράφο Όπερα, ο Paul Laverty θα παρίσταται στην Τελετή Λήξης του 27ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, όπου και θα βραβευτεί από τη διοργάνωση για τη συνολική συνεισφορά του στον χώρο της Έβδομης Τέχνης, ενώ θα προλογίσει την πρεμιέρα της ταινίας του Ken Loach,«Jimmy’s Hall» σε σενάριο του ιδίου.



Αξίζει να σημειώσουμε ότι η ταινία «Jimmy’s Hall» θα προβληθεί σε πρεμιέρα στην Ελλάδα και η παρουσία της πραγματοποιείται σε συνεργασία με την εταιρία διανομής Feelgood Entertainment. Η ταινία θα κυκλοφορήσει επισήμως στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 4 Δεκεμβρίου.

Το 27ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού & Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων. Το Tvxs.gr είναι χορηγός επικοινωνίας στο Φεστιβάλ, το οποίο θα διεξαχθεί φέτος από την Πέμπτη 16 Οκτωβρίου, μέχρι και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου, στους Κινηματογράφους Ααβόρα και Άστυ (επαναληπτικές προβολές θα πραγματοποιούνται στο Άστυ έως και τις 29/10). Εισιτήρια: Γενική Είσοδος: 5 ευρώ - Διαρκείας 10 προβολών: 30 ευρώ. Για περισσότερες πληροφορίες, παραθέτουμε και τον επίσημο ιστότοπο του Φεστιβάλ:http://www.panoramafest.org/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου