Ο Γιάννης Μιχελάκης γράφει για την άκρατη φιλοδοξία του Πατριαρχείου της Μόσχας να γίνει η "Τρίτη Ρώμη" και ο Πατριάρχης Κύριλλος θρησκευτικός και πνευματικός όλων των ορθοδόξων χριστιανών.
Μπορεί να γίνομαι κουραστικός, αλλά θα επαναλάβω, για μια ακόμα φορά, ότι συμβαίνουν σοβαρά γεγονότα, -που λόγο πυρκαγιών και κορονοϊού, περνάνε στα "ψιλά" της ειδησεογραφίας, αλλά και -το χειρότερο- δεν φαίνεται να απασχολεί τους πολιτικούς ταγούς της χώρας, συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης.
Ο λόγος για την επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου στην Ουκρανία, που έχει προκαλέσει ένταση στο εσωτερικό της χώρας και την αντίδραση της Ρωσικής ηγεσίας, για την αυτοκεφαλία της τοπικής εκκλησίας, καθώς μέχρι τότε η Μόσχα είχε τον πλήρη έλεγχο των ορθοδόξων στην περιοχή.
Ήταν δε τέτοια η οργή του Κρεμλίνου, που έφθασε στο σημείο, ακόμη και τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, να την αποδώσει σε… "θεία τιμωρία" για την αυτοκεφαλία, ενώ ο Πούτιν το… τερμάτισε λέγοντας ότι οι επισκέπτες δεν θα πληρώνουν εισιτήριο..!
Είναι γνωστή η αντιπαράθεση Μόσχας - Φαναρίου, που ξεκίνησε το 2018 με τον Οικουμενικό Πατριάρχη να γίνεται στόχος, τόσο του Κρεμλίνου, όσο και του Πατριαρχείου της Μόσχας…
Σε απόλυτη σύμπλευση Ρωσική Εκκλησία και Μόσχα χαρακτηρίζουν την χορήγηση της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανικής Εκκλησίας, «πολιτική απόφαση η οποία ελήφθη από τη CIA και το Στέιτ Ντηπάρτμεντ» η οποία «υλοποιήθηκε από τον κ. Βαρθολομαίο» τον οποίο οι Ρώσοι διαβάλουν χαρακτηρίζοντάς τον, ως «υποχείριο της Ουάσιγκτον»..!
Η επίσκεψη, που γίνεται από τις 20 εως τις 24 Αυγούστου, είναι η πρώτη μετά την αναγνώριση της αυτοκεφαλίας, (που έγινε στις 5 Δεκεμβρίου του 2019 μετά από αίτημα που είχε καταθέσει στο Φανάρι τον Απρίλιο του 2018 ο τότε πρόεδρος Πετρό Ποροσένκο).
Μην ξεγελιόμαστε όμως… Πίσω από την αντιπαράθεση αυτή κρύβεται, βασικά, η άκρατη φιλοδοξία του Πατριαρχείου της Μόσχας να γίνει, επιτέλους, η «Τρίτη Ρώμη» και ο Πατριάρχης Κύριλλος θρησκευτικός και πνευματικός όλων των ορθοδόξων χριστιανών.
Μια φιλοδοξία που εξυπηρετεί τα γεωπολιτικά σχέδια του Κρεμλίνου.
Αίσθηση έχει προκαλέσει έρευνα, τα στοιχεία της οποίας δείχνουν, ότι υπέρ της επίσκεψης του κ. Βαρθολομαίου στην Ουκρανία είναι η πλειοψηφία του λαού της χώρας, ακόμα και εκείνων που στηρίζουν την Ρωσική Ουκρανική Εκκλησία.
Η έρευνα, που έγινε από το Διεθνές Ινστιτούτο Κοινωνιολογίας του Κιέβου, δείχνει ότι το 57% των Ουκρανών δηλώνουν θετικά διακείμενοι στην επίσκεψη Βαρθολομαίου, το 32,5% αδιάφοροι και μόλις 6% είναι αρνητικοί.
Μεταξύ αυτών που στηρίζουν την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας το 72% είναι ξεκάθαρα υπέρ της επίσκεψης. Στους καθολικούς της χώρας, το 63% είναι επίσης υπέρ, ενώ μεταξύ των υποστηρικτών της Ρωσικής Ουκρανικής Εκκλησίας, θετικοί, αναφορικά με την επίσκεψη, δηλώνει το 49% και αντίθετοι μόλις 15%.
Όμως, παρ΄όλα αυτά, η άφιξη του Οικουμενικού Πατριάρχη προκαλεί ένταση.
Πιστοί, που στηρίζονται από τη Μόσχα, έχουν προαναγγείλει συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το κτίριο της Βουλής στο Κιέβο, ενώ κάποιοι πανεπιστημιακοί και άνθρωποι του πολιτισμού και του αθλητισμού, με επιστολή τους ζητούν από τον κ. Βαρθολομαίο να πάρει πίσω την αυτοκεφαλία στο όνομα της ενότητας της Ορθοδοξίας.
Προκειμένου να αποφευχθούν εντάσεις ο επικεφαλής της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας, κ. Επιφάνιος, απευθυνόμενος στους πιστούς, ζήτησε συνεργασία από όλους και ανοχή στα αυστηρά μέτρα που έχουν λάβει οι αρχές.
Αντίθετα, ο Μητροπολίτης Σιλβέστρος, πρύτανης της Θεολογικής Ακαδημίας και της Σχολής του Κιέβου, δηλώνει ότι «οι αξιωματούχοι της Εκκλησίας μας, έχουν εκφράσει αρνητική στάση απέναντι στην επικείμενη επίσκεψη του Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Υπάρχει φόβος για νέο γύρο διακρίσεων».
Η Μόσχα από την πλευρά της, εν όψει της επίσκεψης, επιχειρεί να αναδείξει για μια ακόμη φορά το θέμα της αυτοκεφαλίας ως άκρως διχαστικό για την ορθόδοξη Εκκλησία. Ήδη με αφορμή τον εορτασμό της 1033 ης επετείου του βαπτίσματος των Ρως πιστοί της Κανονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας η οποία ελέγχεται από τη Μόσχα συμμετείχαν στην Πομπή του Μεγάλου Σταυρού στο Κίεβο.
Όπως είπαν οι διοργανωτές οι συγκεντρωθέντες ξεπέρασαν τις 350. 000. Τον αριθμό αυτόν αρνείται πεισματικά ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολόντιμιρ Ζελένσκι που ανέφερε σε δημόσια ομιλία του ότι η διοργάνωση ήταν κακή και ότι παρευρέθηκαν μόλις 55.000 άτομα ενώ αρκετοί από αυτούς - όπως είπε - δεν φορούσαν μάσκα.
Από τότε η αντιπαράθεση περιορίστηκε σε ανακοινώσεις για το ποιά Εκκλησία έχει περισσότερη επιρροή στην Ουκρανία. Η Εκκλησία, που ελέγχεται από τη Μόσχα ή η αυτοκέφαλη, την οποία ευνοεί η παρουσία του κ. Βαρθολομαίου στο Κίεβο.
Όμως, το τέλος της επίσκεψης αυτής, δεν θα σημάνει και το τέλος της αντιπαράθεσης… Αντίθετα, τα αποτελέσματα του ταξιδιού του Οικουμενικού Πατριάρχη θα αποτιμηθούν και από την πλευρά των Ρώσων, αλλά και από την πλευρά του Φαναρίου. Και στη συνέχεια οι δύο πλευρές θα σχεδιάσουν τις επόμενες κινήσεις τους.
Επόμενο σημείο αντιπαράθεσης τα Βαλκάνια.
Η Μόσχα, με αιχμές τα Πατριαρχεία Σερβίας και Αντιοχείας, συγκροτεί μέτωπο κατά του Φαναρίου και θα προσπαθήσει να έχει το «πάνω χέρι» στη περιοχή, στηρίζοντας ανοικτά τους Σέρβους, που αντιδρούν έντονα στο αίτημα αυτοκεφαλίας των Εκκλησιών του Κοσσόβου και της Βόρειας Μακεδονίας, οι οποίες το επιθυμούν διακαώς.
Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι το διακύβευμα στον ιδιότυπο αυτό θρησκευτικο-γεωπολιτικό πόλεμο είναι η πρωτοκαθεδρία στον Ορθόδοξο κόσμο. Στόχος δε, του ρώσου ιεράρχη Κύριλλου είναι να γίνει «Οικουμενικός» και η Μόσχα η «Τρίτη Ρώμη».
Και για όσους σκανδαλίζονται με την εμπλοκή της πολιτικής στα θέματα της θρησκευτικής πίστης, δεν πρέπει να ξεχνάνε αυτό που είχε πει ο Μαχάτμα Γκάντι: «Αυτοί που λένε πως η θρησκεία δεν έχει σχέση με την πολιτική, δεν ξέρουν τι είναι η θρησκεία».
https://www.news247.gr/gnomes/giannhs-mixelakhs/i-triti-romi-toy-poytin-kai-o-rolos-toy-vartholomaioy.9329333.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου