Για την ενότητα της Αριστεράς...Για μια πολυκεντρική Αριστερά...Για την ενότητα στη βάση

Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014

(Ο κυβερνητικός συνδικαλιστής Ζαχαρόπουλος κλείνει τον ΕΔΣΝΑ)! Ιδού τι λένε οι πλασιέδες ιδιωτικοποίησης της διαχείρισης απορριμμάτων της Αττικής, Μηταράκης και Μαντζούφας!



ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για το θέμα των 4 εργοστασίων στην Αττική θέλω να ρωτήσω, σε ποια φάση είναι η διαδικασία των διαγωνισμών των συγκεκριμένων και με ποιο τρόπο μπορεί η Περιφέρεια να σταματήσει το διαγωνισμό, θα πρέπει να δώσει κάποιες εγκρίσεις από τις οποίες εξαρτάται; Δηλαδή προσπαθώ να καταλάβω πως ακριβώς εννοεί το Υπουργείο ότι θα το προχωρήσει και η κα Δούρου θα το σταματήσει, πως ακριβώς μπορεί να σταματήσει διαγωνισμούς η κα Δούρου;
Ν. ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Κατ΄ αρχήν να τονίσω ότι η επίλυση μεγάλων προβλημάτων απαιτεί πολιτική βούληση και η πολιτική βούληση συνεπάγεται πολιτικό κόστος και αυτή η Κυβέρνηση έχει δείξει τα τελευταία δυόμισι χρόνια ότι δε φοβάται το πολιτικό κόστος όταν φέρνει λύσεις σε προβλήματα που απασχολούν τους πολίτες.
Το να ξαναβάλουμε ένα θέμα το οποίο το συζητάμε εδώ και δεκαετίες, ένα θέμα το οποίο έχει χωροθετηθεί κι έχουν περάσει δεκάδες προσφυγές στο ΣτΕ, στη δημόσια συζήτηση για πέντε - δέκα χρόνια δεν ωφελεί σε τίποτα. Ο Πρόεδρος του Συλλόγου εργαζόμενων στο ΧΥΤΑ Φυλής λέει ότι οποιαδήποτε επανααξιολόγηση του θέματος των σκουπιδιών θα μας φέρει πίσω δέκα χρόνια. Δεν είναι λύση αυτή.
                              Να τονίσω κατ' αρχήν ότι η πρόταση για να γίνει ΣΔΙΤ στην Αττική έγινε από τον αρμόδιο φορέα, που είναι ο ΕΔΣΝΑ στον οποίο η Περιφέρεια είναι ένα μέλος και ασκεί την Προεδρία. Άρα ο αρμόδιος φορέας δεν είναι η Περιφέρεια Αττικής.
                              Το λέω αυτό, σεβόμενος τις δημοκρατικές διαδικασίες, που όλοι πρέπει να σεβαστούν. Η πρόταση για τα ΣΔΙΤ δεν ήταν μια πρόταση του Υπουργείου, ήταν μια πρόταση που ήρθε από τους ίδιους τους Δήμους, ήρθε από την ίδια την Περιφέρεια, μετά από πολλές μελέτες, μετά από πολύ δουλειά για να λύσει με ανοιχτή τεχνολογία και απόλυτα διαφανείς διαδικασίες ένα μεγάλο πρόβλημα.
                              Αυτή τη στιγμή είμαστε στη φάση που πρέπει να βγουν τα τεύχη των διαγωνισμών και εκεί είναι πιθανό η νέα ηγεσία του Ειδικού Συνδέσμου να έχει κάποιες απόψεις πάνω στα τελικά τεύχη δημοσίευσης. Δεν έχει τεθεί κάποιο αίτημα ή κάποιο θέμα από τον Ειδικό Σύνδεσμο για να διακοπεί αυτή η διαδικασία.
Ευελπιστούμε για το καλό των πολιτών της Αττικής, για να μην κληθούν στο μέλλον να καλύψουν μεγάλο κόστος από την αδυναμία διαχείρισης απορριμμάτων με σύννομο και περιβαλλοντικό τρόπο, ότι τελικά θα προχωρήσει αυτή η διαδικασία.
Ν. ΜΑΝΤΖΟΥΦΑΣ: Να προσθέσω για το ακριβές σημείο στο οποίο είμαστε, στα τέσσερα αυτά έργα έχει ξεκινήσει η άλφα φάση του διαγωνισμού, έχει ολοκληρωθεί η προεπιλογή των υποψηφίων και μάλιστα κατόπιν προσφυγών και εκδικάσιμων από το Συμβούλιο της Επικρατείας και Δήμων κατά του διαγωνισμού, επομένως η πρώτη φάση που σας περιέγραψα λίγο πριν, ουσιαστικά έχει ολοκληρωθεί με την προεπιλογή των υποψηφίων.
                              Αυτό το οποίο είναι τελείως ανοιχτό, είναι να διαμορφωθούν τώρα οι ακριβείς όροι τους οποίους κανείς θα ακολουθήσει. Αυτό είναι αρμοδιότητα ευθύνη και υποχρέωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να βάλει τις διατάξεις τις οποίες θέλει.
                              Θέλω να πω επιπλέον το εξής: επειδή πιθανώς ακούγεται τα έργα αυτά είναι μεγάλα, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα τα έργα αυτά να μικρύνουν. Χαρακτηριστικά να πω ότι το έργο της Ηπείρου ξεκίνησε με μια δυναμικότητα ονομαστική 150.000 τόνων αυτό το οποίο τελικώς δημοπρατήθηκε, το οποίο η Περιφέρεια το δημοπράτησε, ήταν της τάξεως των 80 με 100 χιλιάδων, ακριβώς γιατί είδαν τη νέα κατάσταση μείωσης των απορριμμάτων, γιατί εκπόνησαν παραλλήλως και όχι περίμεναν να τελειώσει το νέο ΠΕΣΔΑ και όλα αυτά έκλεισαν.
                              Επομένως δεν υπάρχει –επειδή το ακούω κατά καιρούς- η έννοια φαραωνικά έργα, όχι. Είναι τέσσερα εργοστάσια που μπορούν να γίνουν και τρία, πάλι ούτε αυτό είναι απαραίτητο να μην αλλάξει, τα οποία όμως μπορούν να γίνουν με τις προδιαγραφές και τη διαστασιολόγηση, που η Τοπική Αυτοδιοίκηση χρειάζεται και θέλει. Δεν επιβάλλουμε εμείς το φαραωνικό.
                              Να σημειώσω ότι δεν το επιβάλλει ούτε η αγορά. Γιατί όταν λέμε στην αγορά το 50% θα το χρηματοδοτήσεις εσύ, και η αγορά μας οδηγεί στο σωστά διαστασιολογημένο έργο. Όχι μόνο εμείς. Σε ένα κλασικό δημόσιο έργο δεν το έχω δει αυτό πάντα.
                              Πραγματικά το έχουμε βιώσει αυτό σε όλα τα έργα που σας περιέγραψα τη σωστή διαστασιολόγηση και είναι πολύ σημαντικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα έχει αρμοδιότητα η Περιφέρεια να σταματήσει το διαγωνισμό ή δεν την έχει; Δεν έχω καταλάβει και αν μπορείτε να μας πείτε τα έργα ΣΔΙΤ που τρέχουν τώρα ή έχουν ολοκληρωθεί πόσες θέσεις εργασίας δημιούργησαν και πόσες θα δημιουργήσουν. Έχει εκτιμηθεί αυτό; Ευχαριστώ.
Ν. ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Να απαντήσω εγώ την πρώτη ερώτηση και να  αφήσω τον κ. Μαντζούφα να μιλήσει για τη δεύτερη. Η αρμοδιότητα της προκήρυξης του διαγωνισμού και της τελικής επιλογής είναι με τον ΕΔΣΝΑ. Αυτός είναι ο αρμόδιος φορέας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στο οποίο συμμετέχει η Περιφέρεια Αττικής συμμετέχουν και όλοι οι Δήμοι και η Περιφερειάρχης Αττικής ασκεί την Προεδρία.
Άρα μόνο ο ΕΔΣΝΑ μπορεί να ζητήσει την αλλαγή των προδιαγραφών. Και όπως είπε ο Ειδικός Γραμματέας ΣΔΙΤ φυσικά κατά τη διάρκεια του ανταγωνιστικού διαλόγου και κατά την έκδοση των τελικών τευχών δημοπράτησης θα υπάρχουν οι σωστές διαστάσεις του έργου. Το θέμα εδώ δεν είναι να γίνει ένα μικρό ή ένα μεγάλο έργο. Κατ' αρχήν κανείς δεν θα χρηματοδοτήσει ένα μεγάλο έργο γιατί λόγω της μεθοδολογίας των ΣΔΙΤ, τα κεφάλαια του επενδυτή είναι αυτά που τελικά μπαίνουν και στηρίζουν την επένδυση και όχι κρατικό χρήμα όπως γινόταν παραδοσιακά.
Άρα το σωστό μέγεθος θα βρεθεί όπως βρέθηκε σε άλλες περιπτώσεις. Το κρίσιμο για μας τους πολίτες της Αττικής είναι να λυθεί και το πρόβλημα. Γιατί γνωρίζετε και δεν είναι δική μας αρμοδιότητα η διαχείριση των απορριμμάτων είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Εσωτερικών και ο αρμόδιος Γενικός Γραμματέας ο κ. Καλογερόπουλος ασκεί το συντονισμό της εθνικής στρατηγικής για τα απορρίμματα, όλοι όμως γνωρίζουμε ότι είναι ένα μεγάλο θέμα για τη χώρα μας, πληρώνουμε πρόστιμα για πολλές χωματερές. Πρέπει να βρούμε τον τρόπο στα επόμενα χρόνια να διαχειριζόμαστε τα απορρίμματα με έναν οικολογικό τρόπο και με έναν τρόπο ο οποίος δεν επιβαρύνει οικονομικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Αποδείχθηκε στην πράξη ότι τα έργα ΣΔΙΤ είναι ο πλέον διαφανής τρόπος για να εκτελεστούν αυτά τα έργα και επιβαρύνουν λιγότερο τους Έλληνες πολίτες.
Ν. ΜΑΝΤΖΟΥΦΑΣ: Να σημειώσω το εξής: ήδη στα δύο έργα των σχολείων τα οποία υλοποιούνται –ξαναλέω αυτή τη στιγμή γίνονται εργασίες κανονικά- συνολικά θα εργαστούν άνω των 5.000 ανθρώπων και μάλιστα σε οικοδομή, η οποία αυτή τη στιγμή προφανώς  βρίσκεται σε πολύ μεγάλη κάμψη.
                              Και την ίδια ώρα βέβαια θα κινηθεί ένα ολόκληρο σύστημα γύρω από την πρωτογενή παραγωγή του έργου, το οποίο είναι και ελληνικό προϊόν, αντιλαμβάνεστε πάρα πολύ καλά τι σημαίνει αυτό. Πάντα βέβαια σε ένα έργο το οποίο είναι χρήσιμο. Όχι να κάνουμε κτήρια γιατί έτσι κινούν την οικονομία, ενώ δεν τα χρειαζόμαστε.
Σημαντικό είναι επίσης όμως και το εξής: τα έργα αυτά θα δημιουργήσουν περί τις 200 μόνιμες θέσεις και τα 25 χρόνια λειτουργίας. Μόνιμες θέσεις, οι οποίες θα έχουν να κάνουν με τη συντήρηση, με την τεχνική διαχείριση αυτών των έργων. Ξέρετε, όταν κανένας αναλαμβάνει αυτή τη μακροχρόνια σχέση πραγματικά επιλέγει και ανθρώπους οι οποίοι τελικά δεν είναι πρόσκαιρα με μια θέση εργασίας η οποία την άλλη μέρα θα πάψει, αλλά με θέσεις εργασίας οι οποίες θα πρέπει να είναι υπεύθυνες, να δημιουργήσουν τεχνογνωσία και άρα τελικά να ωφελήσουν και τους εργαζόμενους και τις εταιρείες και το Δημόσιο.
Επομένως αυτό είναι το πολύ πρακτικό παράδειγμα το οποίο σας λέω γιατί πρόσφατα μας ανέφεραν αυτά τα νούμερα. Αντίστοιχα θα είναι τα νούμερα σε όλα τα έργα. Σημειώνω το εξής και σημειώστε το πραγματικά: τις αρκετές εκατοντάδες θέσεις μόνιμες την περίοδο της λειτουργίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Μηταράκη, καλείτε την κα Δούρου δηλαδή να πάρει απόφαση για την προκήρυξη των διαγωνισμών;
Ν. ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Είναι υποχρέωση του Ενιαίου Φορέα να συνεχίσει τις αποφάσεις που με δημοκρατικό τρόπο έχουν λάβει αυτοί οι φορείς. Φυσικά οι νέοι Δήμαρχοι, η νέα Περιφερειάρχης θα εκφράσει την άποψή της κατά την γραφή των τελικών τευχών δημοπράτησης. Αυτό που είναι υπερβολικά σημαντικό είναι να μην πάμε 15 χρόνια πίσω. Αυτό που είναι πάρα πολύ σημαντικό είναι να μην ξαναρχίσουμε και πάλι από την αρχή.
                              Σε πολλά μεγάλα έργα στο παρελθόν δυστυχώς ελλείψει θάρρους, επειδή ο πολιτικός κόσμος δεν ήθελε να αναλάβει το πολιτικό κόστος συγκεκριμένων αποφάσεων, η λύση ήταν να κάνουμε μελέτη πάνω στη μελέτη και από ό,τι διάβασα στην επιστολή της κας Δούρου, η πρότασή της είναι να κάνουμε μια νέα μελέτη πάνω στην παλιά μελέτη. Δεν προτείνει κάτι καινούργιο. Μακάρι να πρότεινε κάτι καινούργιο.
                              Αλλά πρέπει να καταλάβει η κα Δούρου ότι η ευθύνη της Διοίκησης της Αττικής είναι πολύ μεγάλη. Κατά συνέπεια πρέπει να προχωρήσει τη λύση που αυτή νομίζει, χωρίς όμως καθυστερήσεις για να λύσει το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων στην πόλη μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουμε κάποια αντίδραση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική;
Ν. ΜΗΤΑΡΑΚΗΣ: Δεν έχουμε κάποια επίσημη αντίδραση επομένως δεν έχουμε κάποια ειδική γνώση. Αυτό το οποίο έχουμε είναι την πλήρη στήριξη σε όλο αυτό το πρόγραμμα. Όλο αυτό το πρόγραμμα δεν έχει σχεδιαστεί ερήμην της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μάλιστα κομμάτι είναι και συγχρηματοδοτούμενο, επομένως  η όλη εξέλιξη όλων αυτών των έργων, τυγχάνει και υπό την έγκρισή και τη συνεργασία της. 

http://kinisi-esdkna.blogspot.gr/2014/10/blog-post_92.html#more

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου