Για την ενότητα της Αριστεράς...Για μια πολυκεντρική Αριστερά...Για την ενότητα στη βάση

Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2012

Τα χρυσοφόρα vouchers της ανεργίας

Tης Στελίνας Μαργαριτίδου*


Με μια χρυσοφόρα επιταγή των 2.100 ευρώ στην Ελλάδα του Μνημονίου νούμερο (σχεδόν) III μπορούν να μείνουν όλοι ευχαριστημένοι. Εκείνοι που θα διαπιστώσουν (ως συνήθως) ότι έχουν πιαστεί κορόιδα είναι οι ίδιοι οι άνεργοι. Παρακολουθείστε πως!

Έξω από το Τεχνικό Επιμελητήριο, οι κοπέλες περιμένουν υπομονετικά. Στα χέρια τους κρατούν τυπωμένες διαφημιστικές επιταγές και φυλλάδια. Παραδίπλα ένας νεαρός συμπληρώνει τα στοιχεία των ενδιαφερομένων σε μια λίστα  και συγκεντρώνει τις υπογραφές τους.
Οι είκοσι πρώτοι, αυτοί δηλαδή που θα εγγραφούν στο Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που εκπροσωπεί, θα πάρουν δώρο ένα netbook. Οι άνεργοι με τα χρυσοφόρα vouchers της ανεργίας βγαίνουν σιγά σιγά από το κτίριο. Οι νεαροί πλησιάζουν. «Εάν εγγραφείτε μέσα σε μια εβδομάδα από σήμερα στο ΚΕΚ τάδε, θα πάρετε στο τέλος του προγράμματος δώρο μια επιταγή των 200 ευρώ», λέει πρόσχαρα η κοπέλα σαν να διαφημίζει κρεμοσάπουνο.

Και ο μηχανικός που μετά από έξι σχεδόν χρόνια σπουδών και άλλα τόσα επαγγελματικής εμπειρίας κατέληξε στο ταμείο ανεργίας, όταν οι μεγάλοι παίκτες μάζεψαν το παραδάκι των μεγάλων έργων και όλοι οι άλλοι έμειναν στον άσσο, ρωτά με αφοπλιστική ειλικρίνεια: «Εκτός από τα 500 ευρώ για την εκπαίδευση, θα πάρω και άλλα 200;» – ¨Ναι, υπογράψτε», απαντά χαρούμενα η κοπέλα. Ο κάθε άνεργος που επιλέγεται να παρακολουθήσει τα σεμινάρια επαγγελματικής κατάρτισης προμηθεύεται μια επιταγή συνολικής αξίας 2.100 ευρώ, την οποία θα παραδώσει (σε φωτοτυπία, αρχικά) στο Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης που επιθυμεί, πληρώνοντας ουσιαστικά απ’ αυτήν τα δίδακτρά του και λαμβάνοντας το διδακτικό επίδομα των 1.500 ευρώ για 300 ώρες παρακολούθησης του προγράμματος. Το κάθε πρόγραμμα διαρκεί 300-400 ώρες, ανάλογα με την ειδικότητα. Σκοπός του προγράμματος είναι κυρίως η εξοικείωση πολλών επαγγελματιών, όπως π.χ. του μηχανικού ή του δημοσιογράφου, με τις νέες τεχνολογίες, τη χρήση εξελιγμένων λογισμικών, τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης.
Από τα 2.100 ευρώ, τα 1.500 θα τα λάβει ο εκπαιδευόμενος μερικούς μήνες αφού τελειώσει το πρόγραμμα εκπαίδευσής του και αφού δώσει εξετάσεις για να λάβει πιστοποίηση, και τα υπόλοιπα θα τα λάβει ως αμοιβή για τις υπηρεσίες του το Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης… Αυτά είναι τα βασικά δεδομένα σε γενικές γραμμές, διότι, όπως θα δούμε παρακάτω, υπάρχουν και μερικές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες, οι οποίες αλλάζουν το γενικό πλαίσιο και τις οποίες θα πρέπει να λάβει υπόψη ο εκπαιδευόμενος πριν είναι πολύ αργά.

 Πακτωλός χρημάτων στα πιστοποιημένα ΚΕΚ
Στις αρχές του 2012 (16-1-2012), το υπουργείο Εργασίας προανήγγειλε την υλοποίηση επιδοτούμενων σεμιναρίων ανέργων του τεχνικού-κατασκευαστικού καθώς και του δημοσιογραφικού κλάδου. Τα σεμινάρια υλοποιούνται με τη σύμπραξη των φορέων συλλογικής εκπροσώπησής τους, δηλαδή με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και τις Ενώσεις Συντακτών Τύπου όλης της χώρας.
Για 5.000 ανέργους του τεχνικού και κατασκευαστικού κλάδου διατίθεται το ποσό των 32.000.000 ευρώ, προκειμένου να καταρτιστούν σε νέους τομείς του κλάδου, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας σε κτίρια, η αξιοποίηση του ορυκτού φυσικού πλούτου κλπ.
Για 2.000 άνεργους δημοσιογράφους υλοποιούνται προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης συνολικού προϋπολογισμού 7.000.000 ευρώ. Ο κάθε εκπαιδευόμενος μπορεί να αναβαθμίσει τις δεξιότητές του, μαθαίνοντας τη χρήση νέων τεχνολογιών και κοινωνικών μέσων δικτύωσης (twitter, facebook), λαμβάνοντας ως επίδομα 5 ευρώ την ώρα.
Σύμφωνα με το σκεπτικό του υπουργείου Εργασίας, περισσότεροι από 200.000 άνεργοι, κυρίως νέοι και μακροχρόνια άνεργοι, θα μπορούν να επωφεληθούν από τα προγράμματα αυτά.
Από τα πρώτα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης που ξεκίνησαν ήταν εκείνα που αφορούσαν την καταπολέμηση του τεχνολογικού αναλφαβητισμού, δηλαδή την εκμάθηση ηλεκτρονικών υπολογιστών σε ανέργους.
Γυναίκες, νέοι, ευπαθείς πληθυσμιακές ομάδες, όπως παλιννοστούντες, πρόσφυγες, μετανάστες, θύματα trafficking, ανήλικοι παραβάτες, πρώην φυλακισμένοι, εντάσσονται σύμφωνα με τη σχετική προκήρυξη στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού», που εξελίσσεται σταδιακά από το 2011 έως και το τέλος του 2013 σε όλη την Ελλάδα και αφορά 7.500 άτομα που θα εκπαιδευτούν στην αγροτική ανάπτυξη, την ανάπτυξη υπαίθρου, το πράσινο εμπόριο, τις κοινωνικές υπηρεσίες.
Το επιχειρησιακό πρόγραμμα εντάσσεται στο ΕΣΠΑ 2007-2013, δηλαδή το εθνικό πρόγραμμα της 4ης περιόδου που χρηματοδοτεί δράσεις για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της ανεργίας, και θα δούμε αμέσως πως.

Αγωνία για την κάρτα ανεργίας
Ο κάθε υποψήφιος εκπαιδευόμενος μεταφέρεται από τον ΟΑΕΔ από τις λίστες των ανέργων στην κατηγορία των εργαζόμενων πολιτών αυτής της χώρας. Για όσο χρόνο διαρκεί η εκπαίδευση των ανέργων, δηλαδή από 2 έως 5 ή ακόμη και 6 μήνες, ανάλογα με το πρόγραμμα, παύει να ισχύει η κάρτα ανεργίας με την οποία καταγράφεται ως άνεργος.
Μαζί με την κάρτα ανεργίας, την οποία αυτόματα ακυρώνει ο ΟΑΕΔ, κόβεται φυσικά και το επίδομα ανεργίας! Έτσι, αντί του ήδη πετσοκομμένου επιδόματος, ο άνεργος, που πλέον ονομάζεται εκπαιδευόμενος, θα λάβει (αρκετό μάλιστα διάστημα αφού τελειώσει το πρόγραμμα και αφού δώσει εξετάσεις για πιστοποίηση γνώσεων και τις περάσει) το επίδομα των 1.200 ευρώ καθαρά (για τρεις μήνες σεμιναρίων με περίπου έξι ώρες εκπαίδευσης την ημέρα).
Παράλληλα, για όλες τις κατηγορίες ανέργων και για τους μακροχρόνια άνεργους χάνονται αυτόματα όλα τα «προνόμια», όσα δηλαδή δεν έχει καταργήσει το ανύπαρκτο πλέον κράτος πρόνοιας που έχουμε. Δηλαδή, όσοι έχουν τη δυνατότητα μιας στοιχειώδους περίθαλψης από την πρόνοια λόγω της ανεργίας τους, την χάνουν, αφού πλέον χάνουν και την ιδιότητα του ανέργου. Επίσης –γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό- χάνεται για την εφορία η κατάσταση της ανεργίας. Δηλαδή ο άνεργος εκπαιδευόμενος φορολογείται ως εργασιακά ενεργός πολίτης!
Όσο για τη πολυδιαφημιζόμενη από πολλά ΚΕΚ πιστοποίηση γνώσεων και δεξιοτήτων που εξασφαλίζει επαγγελματικές ευκαιρίες, δε γίνεται δεκτή σε καμία επίσημη υπηρεσία, απλώς λαμβάνεται υπόψη κατ’ εξαίρεση στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ.
Οι συμμετέχοντες στα προγράμματα κατάρτισης, λοιπόν, που από άνεργοι γίνονται εκπαιδευόμενοι και χάνουν το επίδομά τους, θα πρέπει να γνωρίζουν πως έχουν το δικαίωμα την επόμενη μέρα της λήξης της εκπαίδευσής τους να κάνουν νέα έναρξη στον ΟΑΕΔ και να λάβουν νέα κάρτα ανεργίας. Σε αυτή την περίπτωση, όπως διευκρινίζεται και στα προγράμματα κατάρτισης του ΟΑΕΔ, το επίδομα ανεργίας συνεχίζει να καταβάλλεται για όσο καιρό δικαιούται να το λαμβάνει ο άνεργος. Όμως τα προνόμια των μακροχρόνια ανέργων, κυρίως αυτά που αφορούν απαλλαγή από χαράτσια και φορολογικές ελαφρύνσεις, παύουν να ισχύουν, αφού οι εκπαιδευόμενοι θεωρούνται νέοι άνεργοι και όχι μακροχρόνιοι.
Η μαγική εικόνα της ανεργίας και του ευέλικτου κοινωνικού κράτους που κατανέμει δίκαια τα φορολογικά βάρη και δίνει ίσες ευκαιρίες σε όλους έχει πλέον συμπληρωθεί. Αυτό που δεν γνωρίζουμε είναι κατά πόσο θα συμπληρωθεί είναι η αίτηση του κάθε ενδιαφερόμενου για την ένταξη στα ελπιδοφόρα προγράμματα που υποστηρίζονται από το ΕΣΠΑ. Χορός εκατομμυρίων γύρω από τα ΚΕΚ. Ο κρουνός της χρηματοδότησης από ατ ΕΣΠΑ για την εκπαίδευση-κατάρτιση των ελλήνων ανέργων φαίνεται να έχει ανοίξει για τα καλά. Κατά πόσο όμως διασφαλίζεται η εγκυρότητα, η ποιότητα και η σωστή αξιοποίηση της πιστοποιημένης γνώσης;
Στο σύνολο Αττικής, για παράδειγμα, 5.940.000.460 ευρώ θα δοθούν για να καταρτιστούμε, να επανεκπαιδευτούμε και να επαναπροσδιορίσουμε τους επαγγελματικούς μας στόχους. Στη Θεσσαλονίκη, 2.280.007.900 ευρώ. Πανελλαδικά, τα ποσά ξεπερνούν τα 21.251.608.643 ευρώ.
Στο μεταξύ, μια και μόνη αναζήτηση των πιστοποιημένων Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ), τα οποία έχουν αντικαταστήσει σε μεγάλο βαθμό τα ΚΕΕ (Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών) ή ΕΕΣ (Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών), αποδεικνύει ότι είναι πολλές εκατοντάδες σε όλη την Ελλάδα. Φαίνεται ότι σε αυτή τη χώρα η εκπαίδευση, δημόσια και ιδιωτική, είναι σημείο αναφοράς για τη διακίνηση ανθρώπων, ιδεών αλλά και χρημάτων.
Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης, Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Ιδιωτικά Κολέγια… Αρμόδιος για τη λειτουργία και τον έλεγχο όλων των παραπάνω, που φυσικά εισπράττουν δίδακτρα για να παρέχουν γνώσεις και ποσά για να τις πιστοποιούν, είναι ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, που μετεξελίχθηκε στο ΕΚΕΠΙΣ, τον διάδοχο φορέα του (σκάνδαλο ΕΚΕΠΙΣ).
«Τα νέα προγράμματα Επαγγελματικής Κατάρτισης, για να έχουν ουσιαστικά αντίκρισμα, θα πρέπει να αφορούν σε ένα σημαντικό αριθμό, τουλάχιστον 200.000 ανέργων, και να περιλαμβάνουν μεγάλη διάρκεια υποχρεωτικής απασχόλησης (πρακτικής εξάσκησης), συνδέοντάς τους με τις επιχειρήσεις». Αυτά έλεγε λίγο πριν παραιτηθεί ο υφυπουργός Εργασίας Νίκος Νικολόπουλος. Αλήθεια πως αξιοποιούν αυτά τα χρήματα των φορολογουμένων οι ιδιοκτήτες των ΚΕΚ για να παρέχουν ποιοτική εκπαίδευση; Οι δομές των ΚΕΚ γίνονται μαγική εικόνα ώστε να εκπαιδεύουν τους πάντες, έχοντας θεωρητικά την κατάλληλη υποδομή. Ενδεικτικό είναι ότι οι υπάλληλοι πρώην ΙΕΚ, το οποίο έλαβε την ανάλογη πιστοποίηση για να γίνει ΚΕΚ, καλούνται να υποστηρίξουν τα προγράμματα εκπαίδευσης δημοσιογράφων και μηχανικών. Ποιοι άραγε και με τι κριτήρια διδάσκουν τις νέες τεχνολογίες;
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα εγκεκριμένα από το κράτος εργαστήρια ελευθέρων σπουδών μένουν εκτός της όλης διαδικασίας, καθώς αποκλειστικά τα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης είναι πλέον αρμόδια για τη διοργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για ανέργους και την πιστοποίηση των γνώσεών τους.
Τα κέντρα που έκαναν αίτηση προκειμένου να λάβουν την περιβόητη (μονοπωλιακά από το ΕΚΕΠΙΣ) πιστοποίηση και να γίνουν ΚΕΚ (Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης), έχουν ήδη πληρώσει διάφορα παράβολα για τις αλλαγές στο εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα, την επέκταση των υποδομών τους, παράβολα ακόμη και για την αλλαγή διεύθυνσης ή για τον έλεγχο παρακολούθησης και αξιολόγησης, τον οποίο οφείλει να κάνει ο κρατικός φορέας πιστοποίησης. Ενδεικτικά αναφέρουμε: Για την αλλαγή διεύθυνσης ή την αλλαγή του υπεύθυνου του κέντρου πληρώνονται από τον ιδιωτικό φορέα 300 ευρώ, για την αλλαγή-επέκταση στις εγκαταστάσεις υποδομής απαιτούνται ανάλογα με τα τετραγωνικά από 300 έως 1.500 ευρώ, για την παρακολούθηση και αξιολόγηση του ιδιωτικού κέντρου, η οποία γίνεται υποχρεωτικά δύο φορές το χρόνο, το παράβολο είναι από 300 έως και 1.000 ευρώ ανάλογα με τα τετραγωνικά του κτιρίου.
Ενδεικτικό της κατάστασης που διαμορφώνεται είναι ηλεκτρονικό μήνυμα που έφτασε σε άνεργο από άνθρωπο κοντά στις… δομές της εξουσίας, με το οποίο προέτρεπε τον επιλεχθέντα για την κατάρτιση να επιλέξει την εκπαίδευσή του σε ΚΕΚ φίλου του. Όταν τα τμήματα των εκπαιδευομένων συμπληρώνονται με βάση τα bonus που παρέχονται από το κάθε ΚΕΚ και όχι από την απορρόφηση των ήδη εκπαιδευμένων στην αγορά εργασίας τα αποτελέσματα είναι αναμενόμενα.
Στις ελάχιστες περιπτώσεις που πραγματικά οι εκπαιδευόμενοι βρήκαν έστω περιστασιακά εργασία, είναι στα προγράμματα εκείνα που εκτός από την θεωρητική κατάρτιση προβλεπόταν και πρακτική με την υποχρέωση της επιχείρησης να προσλάβει για λίγους μήνες τον άνθρωπο που ολοκλήρωσε το πρόγραμμα.
Για την πιθανότητα αντιγραφής από φίλιακαι μη blogs υπενθυμίζουμε οτί απ  *το παρόν άρθρο αναδημοσιεύεται από το HOTDOC που κυκλοφορεί.

Απο ΕΛ.Λ.Α.Σ.


http://gregordergrieche.blogspot.gr/2012/09/vouchers.html#more



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου