Για την ενότητα της Αριστεράς...Για μια πολυκεντρική Αριστερά...Για την ενότητα στη βάση

Δευτέρα 19 Μαρτίου 2012

Σε εξέλιξη η απεργία των ναυτεργατών-Ποια είναι τα αιτήματα


Δεμένα στα λιμάνια θα παραμείνουν τα πλοία έως τις 6 το πρωί της Τετάρτης σε όλη τη χώρα, λόγω της 48ωρης απεργίας που πραγματοποιούν από σήμερα οι ναυτεργάτες, διεκδικώντας εργασιακά και θεσμικά αιτήματα.


Η Εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αναμένεται να συνεδριάσει αύριο το μεσημέρι, προκειμένου να αποφασίσει αν θα προχωρήσει σε νέα 48ωρη απεργιακή κινητοποίηση.

Από την πλευρά της η υπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Άννα Διαμαντοπούλου δήλωσε σήμερα πως είναι ανοιχτή σε διάλογο με την ΠΝΟ, αλλά στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που υπάρχουν, ανέφερε δε ότι κάθε χτύπημα στην αγροτική παραγωγή, στον τουρισμό, στα νησιά, στην εθνική οικονομία είναι χτύπημα στον άνεργο, στο συνταξιούχο και στον εργαζόμενο, «τους οποίους οφείλουμε να προστατεύσουμε και θα το κάνουμε οπωσδήποτε».

Ομάδες ναυτεργατών περιφρουρούν από το πρωί την απεργία σε πολλά λιμάνια, ενώ στον Πειραιά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού Αντώνης Νταλακογιώργος, είπε ότι το κλειδί για λήξη της απεργίας είναι στην πλευρά της κυβέρνησης, η οποία έως σήμερα δεν έχει απαντήσει σε κανένα από τα αιτήματά τους.

Στην απεργία της ΠΝΟ συμμετέχουν οι εργαζόμενοι στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ) και στον Οίκο Ναύτου οι οποίοι προχώρησαν σε κατάληψη των κτιρίων.

Στις κινητοποιήσεις των ναυτεργατών συμμετέχουν και τα πληρώματα στα ρυμουλκά, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί πρόβλημα στις προσεγγίσεις εμπορικών πλοίων αλλά και κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια.

Με σημερινή επιστολή της, μάλιστα, προς τον γγ Λιμένων, Αθ. Πάλλη, η Διεθνής Ναυτική Ένωση, ζητά την παρέμβασή του και κάνει λόγο για οικονομική αιμορραγία του εμπορικού κόσμου και των επιχειρήσεων.

Επίσης αύριο -και όχι σήμερα όπως ήταν προγραμματισμένο- αναμένεται να συνεδριάσουν τα σωματεία των πλοηγών προκειμένου να αποφασίσουν αν θα συμμετάσχουν στην απεργία της ΠΝΟ. Σημειώνεται ότι η είσοδος και έξοδος στο λιμάνι των κρουαζιερόπλοιων αλλά και των ποντοπόρων φορτηγών πλοίων που μεταφέρουν κοντέινερ ή καύσιμα γίνεται και με πλοηγικά σκάφη.

Την ίδια ώρα, η απεργία των ναυτικών προκαλεί τις έντονες αντιδράσεις των αγροτών της Κρήτης, αλλά και φορέων της αγοράς. Παραγωγοί που, σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να συγκεντρωθούν αύριο στο λιμάνι του Ηρακλείου, ζητούν να υπάρχει ένα πλοίο κάθε δύο-τρεις μέρες προκειμένου να μην κινδυνέψουν τα ευπαθή προϊόντα.

Τι θέλει η κυβέρνηση-Ποια τα αιτήματα των ναυτικών

ΝΑΤ

Στόχος της κυβέρνησης από τη μεταφορά της εποπτείας του ΝΑΤ στο υπουργείο Εργασίας -την αυτοτέλεια και συνέχιση της χρηματοδότησης του οποίου ζητά η ΠΝΟ- είναι η διασφάλιση των συντάξεων των ναυτικών για τα επόμενα χρόνια, χωρίς καμία αλλαγή στο συνταξιοδοτικό καθεστώς, αλλά και η τήρηση των κανόνων λειτουργίας και ο έλεγχος δαπανών όπως συμβαίνει με όλα τα ασφαλιστικά ταμεία.

Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Γιώργος Κουτρουμάνης, στην πρόσφατη συνάντηση που είχε με τους ναυτεργάτες, δήλωσε ότι από τη μεταφορά της εποπτείας του ΝΑΤ στο υπ. Εργασίας δεν αλλάζει τίποτα, ότι οι εργαζόμενοι του ταμείου είναι πλήρως διασφαλισμένοι, καθώς και ότι συνεχίζεται η χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό και δεν ευθύνονται οι ναυτικοί για την ανατροπή αναλογίας εργαζομένων- συνταξιούχων.

Οι συνταξιούχοι του ΝΑΤ ανέρχονται αυτήν τη στιγμή σε 72.000, ενώ οι ασφαλισμένοι εργαζόμενοι σε 16.800. Για να καταβληθούν οι συντάξεις και άλλες παροχές, το ταμείο αυτή τη στιγμή χρηματοδοτείται με 1.050.000.000 ευρώ κάθε έτος από τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ η μέση σύνταξη ανέρχεται, μετά και τις τελευταίες μειώσεις, στα 973 ευρώ.

Στις προθέσεις της κυβέρνησης επίσης είναι να μην πειραχθεί ο ΕΛΟΕΝ, ο ειδικός λογαριασμός οικογενειακών επιδομάτων ναυτικών που εποπτεύεται από το ΝΑΤ και προέρχεται αποκλειστικά από εισφορές των ναυτικών και των πλοιοκτητών. Από τον λογαριασμό αυτόν ωστόσο, οι ναυτεργάτες καταγγέλλουν ότι χάθηκαν εκατομμύρια ευρώ, λόγω του «κουρέματος» των ομολόγων για την αναδιάρθρωση του δημοσίου χρέους.
Ένα επίσης θέμα που θέτουν οι ναυτικοί είναι η μείωση των συντάξεων κατά 7% αναδρομικά από 1ης Ιανουαρίου, για το οποίο ο υπουργός Εργασίας είπε ότι θα έπρεπε να γίνει, προκειμένου να διασφαλιστούν πόροι για το ΝΑΤ, καθώς το συγκεκριμένο ταμείο ήταν το μοναδικό στις αρχές του 2010 που πήρε αύξηση στις συντάξεις.

Οίκος Ναύτου

Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση προωθεί τροπολογία με την οποία η ένταξη του Οίκου Ναύτου, του ιατροφαρμακευτικού φορέα των ναυτικών, στον ΕΟΠΥΥ (Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας), θα γίνει ως σύνολο αρμοδιοτήτων, υπηρεσιών και προσωπικού. Δηλαδή ο Οίκος Ναύτου από 1ης Απριλίου θα ενταχθεί στον ΕΟΠΥΥ, ως ανεξάρτητος φορέας, με την υπάρχουσα δομή και λειτουργία.

Επίσης διατηρείται το κτήριο του, τα παραρτήματά του και τα ιατρεία του, καθώς και όλες οι παροχές του σε χρήμα και τα περιουσιακά του στοιχεία, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι σκοποί του. Πλέον με την ένταξη του Οίκου Ναύτου στον ΕΟΠΥΥ οι ναυτικοί θα μπορούν να εξυπηρετούνται σε 22.000 σημεία σε όλη τη χώρα.

Συλλογική Σύμβαση Εργασίας-Καμποτάζ στην ακτοπλοΐα

Ένα θέμα το οποίο θέτει επίσης η ΠΝΟ είναι η υπογραφή συλλογικών συμβάσεων εργασίας για το 2012 και η διατήρηση του καμποτάζ στην ακτοπλοΐα. Για το θέμα των συμβάσεων δεν έχει υπάρξει ακόμα κάποια επίσημη ενημέρωση, ενώ για το θέμα του καμποτάζ, καλά επιβεβαιωμένες πηγές αναφέρουν ότι η σημερινή κυβέρνηση δεν πρόκειται να ανοίξει θέμα θεσμικού πλαισίου στην ακτοπλοΐα και ότι η άρση του καμποτάζ αφορά μόνο τα κρουαζιερόπλοια.

Πολιτική Επιστράτευση

Η διοίκηση της ΠΝΟ ζητά να αρθεί άμεσα το μέτρο της πολιτικής επιστράτευσης των Ελλήνων ναυτεργατών. Ας σημειωθεί ότι η επίταξη των ναυτεργατών παραμένει σε ισχύ από τις 30 Νοεμβρίου του 2010, ωστόσο, όπως τόνισαν στο ΑΜΠΕ συνδικαλιστές της ΠΝΟ, αυτό δεν τους φοβίζει.

Σύμφωνα με τη δικηγόρο του Εργατικού και Συλλογικού Δικαίου Μαριετίνα Στεφανάτου, η επιβολή της πολιτικής επιστράτευσης για την αντιμετώπιση απεργιακών κινητοποιήσεων δεν είναι νόμιμη, καθώς είναι ένα μέτρο που βασίζεται στο Σύνταγμα του 1952 και επιβλήθηκε στη μεταπολίτευση, με σκοπό να αντιμετωπιστούν οι καταστάσεις μέγιστης ανάγκης της εποχής εκείνης και όχι οι απεργιακές κινητοποιήσεις 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου